"an independent online kurdish website

نيروهاي اطلاعاتي روز سه شنبه  26 آذر 1392 يك فعال و مبلغ اهل سنت بنام باقر غلامي( نعامي) فرزند إسحاق را بازداشتbaqer_xulami_ahwaz-0

و به مكان نامعلومي منتقل كردند. اين فعال عرب اهل منطقه زرگان شمال شهر احواز در مرداد ماه ١٣٩١ همراه هشت نفر ديگر در شعبه ٢ دادگاه انقلاب شهر احواز به رياست قاضي محمد باقر موسوي به اتهام تشكيل جلسات براي  نشر أفكار سلفي، دشمني با مذهب تشيع ، گرايش به فكر سلفي و ارتباط با بيگانه و  إخلال در أمن كشور از طريق نشر فكر سلفي به يك سال حبس محكوم و در زندان كارون مدت حبس خود را تمام كرد.

باقر غلامي ( نعامي) در درون زندان كارون به فعاليت خود در تشكيل جلسات آموزش زبان عربي و تدريس قرآن و أقامه نماز به طريق اهل سنت ادامه داد كه اين امر باعث ناراحتي اداره اطلاعات احواز شد و همسر او را در اداره اطلاعات إحضار و تهديد كردند كه در صورتي كه شوهرش مذهب اهل سنت را ترك نكند او را به همراه خانواده اش تبعيد خواهند كرد.

در مهر ماه ١٣٩٢ حكم يك ساله اين فعال عرب به إتمام رسيد و بعد از آزادي باقر غلامي ( نعامي ) نيز به فعاليت هاي مذهبي خود ادامه داد و بعد از دو ماه از آزادي روز سه شنبه ٢٦ آذر سال جاري توسط اداره اطلاعات احواز براي بار دوم دستگير شد.

 

ماده 18 اعلاميه جهاني حقوق بشر صراحتا عنوان ميدارد

هرکس حق دارد ازآزادي انديشه، وجدان و مذهب بهره‌مند گردد، اين حق شامل آزادي تغيير مذهب يا باور و نيز آزادي اظهار مذهب يا باور به شکل آموزش، عمل به شعائر، نيايش و بجاي آوردن آيين‌ها چه به تنهايي و چه به‌صورت جمعي نيز مي‌گردد“.

 

احمد شهيد گزارشگر ویژه در امور ایران تاکید کرد که بازداشت و پیگرد قانونی افرادی که به خاطر مسائل مذهبی انجام می شود مغایر حفظ حقوق لحاظ شده اقلیتهای مذهبی در قانون اساسی ایران و تخطی از تعهدات ایران در میثاق بین المللی، بویژه در رابطه با احترام به آزادی مذهب و عقیده و آزادی بیان و اجتماع می باشد.

 

كريم  رحيمي فعال حقوق بشر

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی