"an independent online kurdish website

مصطفی سلیمی زندانی سیاسی كُرد محكوم به اعدام در اعتراض به تایید حكم اعدامش از سوی دیوان عالی كشور از 18 فروردین، دست به اعتصاب غذا زده است و در نهمین روز این اعتصاب به سلول انفرادی منتقل شد.ah_dam

خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان: مصطفی سلیمی (ایلویی) زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام از 18 فروردین‌ماه 1393، در اعتراض به تایید حکم اعدامش از سوی دیوان عالی کشور، دست به اعتصاب غذا زده است و امروز سه‌شنبه 26 فروردین‌ماه 1393، ماموران امنیتی در نهمین روز اعتصاب غذا، وی را به سلول انفرادی انتقال دادند.

گفته می‌شود وضعیت عمومی این زندانی سیاسی کُرد بسیار نامناسب و هر لحظه نیز رو به وخامت است. وی در ماه‌های اخیر، به صورت مستمر با مشکلات جسمی و بیماری روبه‌رو بوده و این موضوع باعث تشدید ضعف جسمانی وی شده است. تقاضای این زندانی برای رسیدگی پزشکی و همچنین اعتراض به حکم صادره اعدامش نیز با بی‌تفاوتی و کم‌توجهی مسوولان، بی‌نتیجه مانده است.

ﻣﻨﺎﺑﻊ مطلع ﻧﺰدﯾﮏ ﺑﻪ مصطفی سلیمی، درباره درمان وی می‌گویند: “ﻣﻘﺎﻣﺎت زﻧﺪان ﺑﻪ ﺳﻠﯿﻤﯽ اﺟﺎزه‌ی ﻣﻼﻗﺎت ﺑﺎ ﭘﺰﺷﮑﺎن را ﻧمی‌دهند و تابه‌حال ﺗﻨﮫﺎ داروھﺎی ﻣﺴﮑﻦ در اﺧﺘﯿﺎر وی ﻗﺮار داده‌اند.” وی ھﻢ‌اﮐﻨﻮن از ﻋﻔﻮﻧﺖ ﺷﺪﯾﺪ ھﺮ دو ﮐﻠﯿﻪ، ﮐﻤﺮدرد، درد در زاﻧﻮھﺎ و از ﻣﺸﮑﻼت ﺑﯿﻨﺎﯾﯽ رﻧﺞ ﻣﯽ‌ﺑﺮد.

مصطفی سلیمی فرزند عبدالله، اهل روستای ایلو منطقه تیلکو از توابع شهرستان سقز است که در سال 1380 به عضویت یکی از احزاب اپوزیسیون کُرد درآمد و تا حدود سه سال با این همکاری کرد.

این زندانی سیاسی محکوم به اعدام در اواخر سال  1382، به همکاری خود با حزب پایان داده و به دنبال آن در منزل یکی از اقوام خود در شهر نهاوند واقع در استان لرستان ساکن شد. نیروهای امنیتی در همان زمان اقدام به بازداشت وی کرده و پس از انتقال به اداره‌های اطلاعات و دادگاه‌های سنندج و سقز، به اتهام اقدام علیه امنیت کشور از طریق محاربه به اعدام محکوم شد.

گفتنی است تقاضای فرجام مصطفی سلیمی در دادگاه و سپس کمیسیون عفو و بخشودگی قوه قضائیه رد شد. او مدتی را در زندان رجایی شهر کرج، در تبعید سپری کرد. این شهروند کُرد سقزی یک فرزند دارد و هم‌اکنون با توجه به تایید حکم اعدام از سوی دیوان عالی کشور، با اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام در زندان مرکزی سقز به‌سر می‌برد.

 

 

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی