"an independent online kurdish website

وزیر خارجه ایالات متحده در حاشیه دستور تعطیلی موقت کنسولگری آمریکا در بصره عراق، اعلام کرد به جمهوری اسلامی درباره هرگونه آسیب احتمالی به آمریکایی‌ها در عراق هشدار داده است.


مایک پمپئو جمعه شب به وقت واشنگتن (شنبه بامداد ۷ مهر به وقت ایران) درباره هشدار به ایران گفت: «به دولت ایران توصیه کردم که بدانند آمریکا آنها را مسئول مستقیم هرگونه آسیب به آمریکایی‌ها و دیپلمات‌های ایالات متحده در عراق یا هر جای دیگری می‌داند که نیروهای ایران مستقیما یا از طریق شبه‌نظامیان مورد حمایت آنها حضور دارند.»

اطلاعیه وزارت خارجه مشخص نکرد که این هشدار به جمهوری اسلامی ایران توسط وزیر خارجه از چه کانالی اعلام شده است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد: «برای ایران روشن کردم که ایالات متحده به هرگونه حمله به آمریکایی‌ها، فورا و به طور مناسب پاسخ خواهد داد.»

واکنش آقای پمپئو به حملات اخیر به اماکن دیپلماتیک آمریکا در بصره و بغداد در حاشیه اعتراضات در عراق است. پیشتر کاخ سفید در واکنش تندی گفته بود جمهوری اسلامی را عامل حملات می داند.

روز جمعه ۶ مهر، هدر ناوئرت سخنگوی وزارت خارجه تایید کرد آمریکا «به خاطر تهدیدات امنیتی از جانب ایران و گروه‌های تحت حمایت آن کشور» کنسولگری خود در شهر بصره عراق را تعطیل خواهد کرد.

تعطیلی کنسولگری آمریکا در بصره در حالی است که پنجشنبه مقام های پنتاگون احتمال دادند گروه‌های نیابتی تحت حمایت ایران در فکر حمله علیه منافع آمریکا در عراق باشند.

پیش از این هم، وزیر خارجه آمریکا به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد آمریکا حملات به منافع آمریکا را بی پاسخ نخواهد گذاشت. مایک پمپئو هفته پیش، در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان گفت که آمریکا اجازه نخواهد داد جمهوری اسلامی ایران با استفاده از نیروهای نیابتی خود به منافع آمریکا آسیب برساند.

منبع: صدای امریکا

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی