"an independent online kurdish website

۱- ئەحسن ناهید، بریندار لە سەر برانکارد بریا بۆ ئێعدام

۲- شەهریار ناهید، برای ئەحسن

۳ٓ- ناسر سەلیمی، بریندار کە دوایی خەڵکی سنە ئەم شێعریان بۆی دەخۆیند چون کاتێ ئێعدام کرا هەر بە سەر پێ ڕاوستابوو ” نشست بر سینەات زخم عمیق دشمن، اما ای سرو ایستادە نیفتادی، این رسم توست کە ایستادە بمیری”

٤- جەمیل یەخچاڵی

٥- مزەفەر ڕەحیمی

٦- یەدۆڵا فوولادی

۷- سیرووس مەنووچێهری

۸- عەتا زەندی

۹- دەورێش عیسا پیروەلی

۱۰- مزەفەر نیازمەند

۱۱- ئەمجەد مۆبسری

 وێنەگر: جەهانگیر ڕەزمی

 شوێن: فڕۆکەخانەی سنەی خوێناوی

****

فراموش نمی کنیم و نخواهیم بخشید ، فرزاد پورانی تیرخلاص زن اعدامیان فرودگاه سنندج درسال۱۳۵۸

طبق مقاله آقای پریگر، در فرودگاه سنندج “١٠ مرد دستنبد به دست روی نیمکت چوبی در برابر صادق خلخالی نشستند… نفر یازدهم مجروح بود و کنار در روی برانکاردی قرار داشت… قاضی عمامه‌اش را برداشت. کفشش را درآورد. پایش را روی صندلی گذاشت. از پشت عینک زندانیان را برانداز کرد و نامشان را پرسید [و] اتهامات انتسابی متهمان را برشمرد.” جلسه دادگاه حدود ٣٠ دقیقه طول کشید.

قاضی شرع این افراد را “مفسد فی‌الارض” نامید و محکوم به اعدام کرد. ساعت ٤ و نیم بعد از ظهر روز ٥ شهریور ١٣٥٨ آنان به مکانی برای تیرباران در فرودگاه سنندج بردند ودرمقابل جوخه اعدام قراردادندیکی از متهمین وحشت کرده بود و “نمی‌توانست روی پا بایستد ماموران از یکی از زندانیان خواستند تا او را نگاه دارند” آقای سلیمی “دست راستش را روی سینه‌اش گذاشت دستش باندپیچی شده بود بعداز تیرباران مزدوری بنام فرزاد پورانی بهر نفر تیر خلاص را شلیک کرد او در حال حاضر در تهران یک شرکت دارد که با محمد رضا رحیمی دوست و شریک می باشد.

****

هویت مرد سفیدپوشی تیر خلاص زن به تیرباران شده‌های ۵ شهریور ۱۳۵۸

خلیل بهرامی، خبرنگار روزنامه اطلاعات، که برای پوشش سفر مرگ خلخالی به کردستان با او همراه شده بود در روایتش از آن‌چه آن روز عصر در فرودگاه سنندج اتفاق افتاد می‌گوید تیر خلاص زن اعدام در فرودگاه سنندج علی کریمی، محافظ شخصی خلخالی، است. در تصویری هم که از دادگاهی شدن هویدا به دست خلخالی منتشر شده است، تصویر همین فرد در ردیف نخست دادگاه دیده می‌شود. گویا این علی کریمی از نیروهای حفاظت/انتظامات زندان قصر هم بوده است.

بعدتر وب‌سایتی مدعی شد این تیر خلاص زن شخصی به اسم فرزاد پورانی است که از ابتدای انقلاب 57 به سپاه پاسداران پیوست و در کردستان فعال بود. پورانی بعدتر یک دوره عضو شورای شهر سنندج شد، دو بار کاندیدای مجلس از سنندج بود و مدتی هم رئیس سازمان همیاری‌های شهرداری استان کردستان بود و در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری هم از فعالان ستاد احمدی‌نژاد در کردستان بود. پورانی علاوه بر این‌ها از حلقه نزدیکان محمدرضا رحیمی معاون احمدی‌نژاد و استاندار سابق کردستان است و گویا اکنون در تهران کار و زندگی می‌کند.

من شخصا فکر می‌کنم روایت خبرنگار روزنامه اطلاعات از این موضوع دقیق‌تر باشد و تیرخلاص‌ زن اعدامی‌ها، همان علی کریمی محافظ شخصی خلخالی باشد هرچند ممکن است نام واقعی او علی کریمی نباشد یا اکنون نامش را تغییر داده باشد و اگر هنوز زنده باشد، با هویت دیگری زندگی کند.

برای همین هم در درستی این ادعا که تیر خلاص زن فرودگاه سنندج، فرزاد پورانی باشد تردید دارم و به نظرم این روایت را نباید زیاد جدی گرفت دست‌کم تا زمانی که بتوان شواهد جدی برای آن ارائه کرد. پورانی که متولد 1339 است و سال 58 نوزده ساله بوده سنش هم به فرد سفید‌پوش تیر خلاص زن در این تصاویر نمی‌خورد و البته با آن سوابق سیاهش به اندازه کافی بی‌اعتبار و رسوا است که دیگر نیازی نباشد برای جار زدن بی‌آبرویش در موردش به حدسیات و گمانه زنی روی آورد.

شاهد علوى

سەرچاوەی هەواڵەکان ئینتەرنێت

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی