"an independent online kurdish website

در سایت انترنتی (هه‌ڵوێست) مطلب زیرا را مطالعه‌ نمودم:

قتل شهروند کاسبکار مهابادی به‌ دست نیروهای هنگ مرزی ایرانkolber_kurd

(علی محمد) کولبر کرد اهل مهاباد، با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ مرزی ایران در مرز پیرانشهر جان باخت. به ‌گزارش کمپن دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، علی محمد کولبر 32 ساله‌ی مهابادی، به‌ دنبال شلیک مستقیم نیروهای نظامی هنگ مرزی پیرانشهر، جان خود را از دست داده‌ است. کاسبکاران شاغل در این مرز، از زخمی شدن (عبدالله‌ محمد) یکی دیگر از کولبران خبر داده‌اند. در روزهای اخیر فشار نیروهای نظامی مستقر در مرزهای غربی ایران بر علیه‌ کولبران و کاسبکاران مرزنشین تشدید شده‌ است. در همین رابطه‌ اخیرا سه‌ شهروند کاسبکار کرد سردشتی پس از 62 روز تحمل بازداشت در زندان اطلاعات هنگ مرزی سردشت و ارمیه‌، با سپردن وثیقه‌ آزاد شده‌اند.

 

فعالان در تبعید ضمن اعلام خبر کشته‌ شدن این کولبر کرد نوشته‌: (تیراندازی و قتل کولبرها در مناطق مرزی ایران  همواره‌ با انتقاد فعالان حقوق بشر مواجه‌ بوده‌ است. فعالان حقوق بشر بر این باورند که‌ حتی اگر رفتار کولبران مجرمانه‌ تلقی شود و حتی اگر عدم توافق بین الاذهانی، توسعه‌ نیافتگی کردستان و رفتار دووگانه‌ نسبت به‌ قاچاق را در نظر بگیریم؛ باز به‌ هیچ وجه‌ این نکته‌ پذیرفتنی و قابل قبول نیست که‌ بین جرم و مجازات تناسب وجود دارد. مجازات وارد کردن غیرقانونی کالایی مانند تلویزیون یا کالایی مشابه‌ آن نه‌ بر اساس قوانین کشور و نه‌ بر اساس مفاد حقوق بشر، مرگ و شلیک گولله‌ نیست لذا عدم تناسب میان جرم و مجازات در این زمینه‌ کاملا” مشهود است).

 

هر ساله‌ در گزارشهای احمد شهید نیز به‌ نقض سیستماتیک حقوق بشر کولبرها در ایران اشاره‌ شده‌ است. این گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل متحد، از این معضل با عنوان (کشتار سیستماتیک کولبران و کاسبکاران کرد ساکن در مناطق مرزی) یاد کرده‌ است. گزارش احمد شهید، با اشاره‌ به‌ اینکه‌ مجازات کولبرها که‌ از طریق عبور محموله‌هایی نظیر چای، تنباکو و بنزین از مرز، امرار معاش می کنند، تحمل ماه‌ها زندان و یا پرداخت جریمه‌ معادل ارزش کالاهاست؛ از اینکه‌ ماموران مرزی ایران به‌ صورت مداوم به‌ کولبران تیراندازی می کنند و سالانه‌ ده‌ها تن از آنان را می کشند یا مجروح می کنند، به‌ شدت انتقاد کرده‌ است.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی. شنبه‌ 5 بهمن 1393 – 24 ژانویه‌ 2015 }.

**

مطلب بازنوسی شده‌ است.

**

در مطلب فوق جملات: (فعالان در تبعید) و (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی) نوشته‌ است.

با توجه‌ به‌ محتوای خود مطلب و جملات فوق مسائلی برای من به‌ عنوان خواننده‌ مطرح گشته‌.

 

در آن مطلب (چند سطری) به‌ جملات (نیروهای هنگ مرزی، نیروی نظامی، مناطق مرزی و …) توجه‌ نماید. جدا از تکرار جملات، اید و افکار حاکم بر مطلب در جهت حقانیت بخشیدین به‌ اعمال دد منشانه‌ و جنایتکارانه‌ دولت ایران میباشد و کار کولبران جرم محسوب گشته‌ و به‌ مجازات مناسب‌ برای آنها اشاره‌ گردیده‌ است.

 

کدام نیروی مرزبان؟

کدام مرز؟

کدامین مرزنشین؟

 

نیروهائی که‌ از جانب این (فعالان در تبعید و مدافعین زندانیان سیاسی و مدنی) به‌ لقب {(مرزبان) و (هنگ مرزی)} مفتخر گشته‌اند, نیروهای اشغالگر و غارتگر ایرانی هستند که‌ در کردستان ملت کرد را قتلعام نموده‌ و مینمایند!

 

در همان مطلب اشاره‌ به‌ (توسعه‌ نیافتگی کردستان) گردیده‌.

 

مناطقی که‌ زیر سلطه‌ اشغالگران باشند، توسعه‌ میابند؟!

عملکرد و سیاست اشغالگران چیزی جز غارتکردن و کوشتار نبوده‌ و نیست!

 

این ارگان (فعالان در تبعید و مدافعین زندانیان سیاسی و مدنی) اگر در خود ایران فعالیت نمایند چه‌ محدودیتی خواهند داشت؟!

   

  سه‌عی سه‌قزی

 4/2/2014

qayshi@yahoo.com

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی