"an independent online kurdish website

دانشجویان معترض عکسی از مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق داشتند که در روز کارگر بازداشت شد.

 

تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به طرح‌های حجاب اجباری در این دانشگاه به خشونت کشیده شد و نیروهای بسیج و لباس شخصی‌ها به دانشجویان معترض حمله کردند.

دانشجویان دانشگاه تهران روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت مقابل پردیس هنرهای زیبا در اعتراض به طرح‌های حجاب اجباری در دانشگاه تجمع کردند و خواهان پاسخگویی رئیس و معاون دانشگاه شدند.

گزارش‌ها حاکی است که این تجمع در مقابل پردیس هنرهای زیبا به درگیری کشیده است و نیروهای بسیجی و لباس شخصی‌ها وارد صحن دانشگاه شده‌اند.

تصاویر منتشر شده نیز نشان می دهد که افراد وارد شده به دانشگاه که هیچ وجه تشابهی به دانشجویان ندارند و در حال دادن شعار هستند.

برخی گزارش‌ها از منابع دانشجویی نیز حاکی است که درگیری در دانشکده هنرهای زیبا به ضرب و شتم دانشجویان و شکستن درب ورودی این دانشکده از سوی بسیجیان انجامیده است.

حضور این افراد لباس شخصی در مقابل پردیس هنرهای زیبا به درگیری کشیده شد و پس از آن دانشجویان معترض به سالن آمفی‌تئاتر این دانشگاه رفتند تا اعتراضات خود را به گوش مسئولان این دانشگاه برسانند اما تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از درگیر شدن بسجیان با دانشجویان معترض حکایت دارد.

برخی تصاویر منتشر شده نیز نشان می دهد که بسیجیان قصد داشتند دانشجویان معترض به حجاب اجباری را در آمفی‌ تئاتر این دانشگاه محبوس کنند.

گفته می‌شود اعتراضات امروز دانشجویان به طرح‌های حجاب اجباری است که براساس آن از هفته پیش در این دانشگاه اجرایی شده و ماموران زن و گشت‌های ارشاد دانشگاهی به موضوع حجاب و پوشش دانشجویان دخالت می‌کنند.

این تجمعات با شعار «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد»، «بیکاری، بیگاری، حجاب زن اجباری» و علی رغم درگیری و حضور گسترده بسیجیان همچنان ادامه دارد. و برخی از دانشجویان معترض پلاکاردهایی را با نوشته هایی همچون «هرگونه اجرای طرح حجاب اجباری محکوم است»، «تهدید و اجبار به هر شکل محکوم است» در دست داشتند.

همچنین دانشجویان با در دست داشتن عکسی از «مرضیه امیری» روزنامه نگار به بازداشت او نیز اعتراض کردند.

دانشجویان معترض در نهایت بیانیه این تجمع را در آمفی‌تئاتر دانشکده هنرهای زیبا مقابل مسئولان دانشگاه خواندند که براساس آن دانشجویان «برخوردهای انضباطی و حراستی» با هدف «تغییر اجباری پوشش» را محکوم کرده است.

۲۰ سال پیش تجمع دانشجویان معترض به توقیف روزنامه سلام، در ۱۸ تیر ۱۳۷۸ با حمله نیروهای بسیج و لباس شخصی روبرو شد و از آن زمان ورود نیروهای نظامی و غیر دانشجو با دانشگاه تهران منع شده بود.

 

منبع: صدای امریکا

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی