"an independent online kurdish website

اماندلا مردی که سر مشق زندگی و اسطورئی  خستگی ناپذیر درمقابل رنجها وکجی ها وبی عدالتی ها بودasker_kurdistani

که با چشم فروبستنش جهان را از بودن مردی که سمبول و رمزو شکیبایی بود شوکه کرد ،زیرا او زندان را ازپای درآوردو کینه و دوشمنی را ازنهان بر کندوبرگهای نوینی به زندگانی و زندگی بخشید. نه بیماری ونه پیری این ابر مرد را نتوانست ازجان ورمق بیاندازد .سخنان گرم ودلنشین او چنان به کام شیرین بودند که هیچ شکر وشکرابی مزه آن رانداشتند. احساسات و لطافت وظریف وسنجیده سخن گفتن وسیما و چهره بی نظیرش هر انسانی را شیفته وشیدای خود می کرد.او بیش ازیک ربع قرن را برای زدودن وپاک کردن تبعیض و آپارتاید انتخاب کردوازپای ننشست و سرانجام آرزوهایش را به کرسی نشاندو چند صبائی جلودار و پرچم به دست صلح وآشتی رابه کشورش ارمغان آورد.اما دیری نپایید از عرشه و اریکه قدرت خود خواسته کنار کشید تا مبادا نام نیک وخوش آوازاش را فدا و قربانی قدرت و سیاست کند.ماندلا همچون خورشیدی است که هر گز طلوع نخواهد کرد.آغوش گرم وپرازمهرومحبت او محفلی را آفرید که از هر خانه ای بیشترو ازهر جاومکانی دیگر صمیمیت و صفا در آن حاکم بود.نلسن چهرای بشاش وبا نشاطی بودکه آرامیدن وآرامش را پیشه کرد تا بتواند بر خشونت و ستم فائق آید.او از جنس گاندی و گاندی از جنس اوبود.

mandela-2او تنها رهبر و پدر معنوی افریقانبود ، پیرو جوان در این جهان هستی به منزله یک اسطوره در تاریخ بشریت به او می نگریستندو ازاو به نیکی یاد می کردند. نام او به وفور در این جهان پهناور گسترده و به خاطر ویاد این مرد مبارزبسی مردمان فرزندان خودرا به این اسم نامگذاری کرده اند . کمتر مکان و جای است دراین دنیا به یاد و آوازه او خیابان یاپارک یا جاهای دیگر را به نام این مرد فرزانه نکرده باشند.ایکاش مردان وسیاستمدارو دولت مردان این گیتی رفتار ونشست و بر خواست بامردمی بودن ماندلارا سرمشق قراردهند و تا سر انجام نیک نامی ونامی نکو از خود همچون نلسن بعدازخود بجا بگذارند . او بزرگتر ونام آورتر از کسانی دیگری است که  به اریکه قدرت چسپیده اند و قدرت آنان را بلعیده ودر خود غوطه ورکرده است. همنشینی ودر جمع بچه های بیمار وباآنان بودن وصحبت کردن با بچه ها صد چندان او را محبوبتر کردند .هستند حکامی که لبخند در لبهایشان رخت بر بست وعبوس و اخمو با چهره ای در هم کشیده چنان خود می نمایانن که مافوق آدمیان هستندو ازکرات دیگر صعود کراده اند تا بر ما حاکم وحکمبرانن .

نلسن ماندلا اگر چه باتن وکالبد در میان مانیست ولی آوازه وشهره وخاکی ومردمی بودنش را نمی توان از دڵها ویاده زدود . نام او در تاریخ بشریت تا ابد به نیکی ثبت میشود وزندگی پر فرازونشیب او سرمشق والگو ونمونه خواهد بود برای نسلهای دیگر،رفتار وکردار وسخنان نلسن زبانزدخاص وعام خواهد بود . افریقا هم باید به خود بنازد که جسور مردی را به جهان هدیه کرده که شایان وشایسته احترام وارج نهادن است.امید می رود که در این جهان ماندلاهاوگاندی های دیگری چهره نمایی کنند وسر برآورند وهدایتگرو منشی و بشارت دهنده مژده های باشند که با سخنانشان خنده بر لبان فروبسته بنشانند با هدایتشان چراغی فروزانی شوند برای رهایی ازرنجها وستمها وپروبال گرفتن دموکراسی وحقوق انسانها بدون تبعیض در سراسر گیتی.به امید چنین روزی

 روحش شاد ونامش به نیکی ونکویی بماند.

 

عەسکەر کوردستانی ٨.١٢.٢٠١٣

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی