"an independent online kurdish website

سوسن محمدخانی غیاثوند: کردهای مقیم اروپا همایشی را به منظور حمایت از طرح استقلال کردستان روز شنبه ٢٦ ژوئیه مصادف با چهارم تیرماه در چند کشور اروپایی به صورت همزمان برگزار خواهند کرد.aziz_mamle


عزیز ماملی، فعال سیاسی کرد و از اعضای «انجمن کردهای مقیم فرانسه» با اعلام خبر فوق درباره اهداف برگزاری این همایش گفت: مبارزات ملت کرد از ابتدا بر اساس خواست حقوق مربوط به امر تعیین سرنوشت شکل گرفته است. کلیه احزاب و سازمانهای سیاسی کرد بویژه در کردستان ایران و عراق، مطالبات سیاسی را بر اساس این اصل حقوقی و سیاسی مطرح کرده اند. با توجه به مشروعیتهای ملی، تاریخی و وضعیت ژئوپولیتیک، امنیتی و اداری کنونی حاکم بر عراق و کردستان، از پارلمان کردستان عراق درخواست شده است تا برای تعیین تکلیف سیاسی و راه حل لازم در مورد نظام سیاسی و اداری حکومت کردستان، تصمیمی در خصوص برگزاری رفراندوم برای مراجعه به آرای عمومی دراین بخش از کردستان اتخاذ نماید۔ بمنظور حمایت از این خواست که در برگیرنده لزوم احترام به اظهار نظر مردم کردستان به شیوه ای دمکراتیک می‌باشد، کردهای مقیم فرانسه در این گردهمایی شرکت خواهند کرد۔
xo_pishandan1
این فعال سیاسی کرد با اشاره به برگزار کنندگان همایش اظهار داشت: کمپینی برای پشتیبانی از خواست برگزاری رفراندوم برای آینده کردستان ازجانب دیاسپورای کرد در کشورهای اروپایی شکل گرفته است. در کشورهایی مثل فرانسه، فنلاند، سوئیس، اتریش، انگلستان، سوئد، نروژ، آلمان، بلژیک، دانمارک و هلند همزمان دروز شنبه ٢٦ ژوئیه، همایش مشابه برگزار خواهد شد۔

عزیز ماملی با بیان اینکه «سخنرانی، قرائت پیامها و سرود و موزیک از برنامه های همایش است»، اضافه کرد: از کردها و کلیه کسانی که معتقد به حقوق ملی و دمکراتیک ملت کرد هستند دعوت می شود در این گردهمایی شرکت نمایند. این اجتماع همچنین متعلق به کردهای همه بخشهای کردستان است نه فقط یک بخش از آن۔

لازم به ذکر است پیشتر نیز کردهای مقیم نروژ و سوئد تجمعاتی را برای حمایت از طرح استقلال کردستان در این کشورها برگزار کردند و به رقص و پایکوبی پرداختند. تعداد زیادی از شرکت کنندگان با پرچمهای کردستان در این تجمعات حضور داشتند.
عضو «انجمن کردهای مقیم فرانسه» درباره تاثیر اینگونه همایشها بر پیشبرد طرح استقلال کردستان گفت: مبارزات ملت کرد در همه ادوار و شرایط از حضور پدیده ای بنام دیاسپورا ی کوردهای مقیم خارج از کردستان بهره مند گردیده است۔ فرزندان ملت کرد در خارج از سرزمین کردستان همواره فریاد آزادیخواهی را بگوش جهانیان رسانده اند. نمایشهای دمکراتیک و اجتماعاتی از این نوع بدون تردید در پیشبرد خواستهای مشروع از نوع رفراندوم موردنظر مۆثر خواهد بود۔
xo_pisjandan
مسعود بارزانی، رئیس حکومت اقلیم کردستان و رهبرحزب دمکرات کردستان پس از حمله داعش به عراق و شدیدتر شدن اختلافات میان بغداد و دیگر بازیگران اصلی صحنه سیاست در عراق اواسط تیرماه از پارلمان کردستان درخواست کرد تا مقدمات برگزاری همه‌پرسی برای استقلال کردستان را فراهم کند. از دیگر سو جلال طالبانی، رهبر اتحادیه میهنی کردستان که بعلت بیماری در کشور آلمان تحت مداوا قرارداشت بعد از حدود دو سال به عرصه سیاسی بازگشت. در همان ساعات اولیه حضور طالبانی از سوی حزب اتحادیه میهنی کردستان بیانیه ای صادر شد که طی آن از کاندیداتوری برهم احمد صالح و فواد معصوم برای ریاست جمهوری عراق حمایت شده بود. تا پیش از بازگشت جلال طالبانی میان اعضای حزب وی بر سر معرفی نامزد ریاست جمهوری عراق که براساس توافقات بعمل آمده سهم این حزب است، اختلاف شدیدی بوجود آمد.
در نهایت از میان دو کاندیدای معرفی شده توسط اتحادیه میهنی کردستان، فواد معصوم با کسب اکثریت آراء در فراکسیون کردستانی و سپس پارلمان عراق به عنوان ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد و با ادای سوگند رسما کار خود را آغاز کرد.
xo_pishandan2
اما انتخاب یک رئیس جمهور کرد برای عراق چه تاثیری بر طرح استقلال کردستان خواهد گذاشت؟ 
عزیز ماملی در پاسخ به سوال فوق گفت: انتخاب جناب دکتر فواد معصوم به سمت ریاست جمهوری عراق هیچ منافاتی با حقوق مردم کردستان عراق برای اعلام نظر در مورد آینده سیاسی و اداری خویش در یک همه پرسی ندارد. فراکسیون کردستانی شب قبل آقای فواد معصوم را به عنوان نامزد ریاست جمهوری تعیین کرد. وی در پارلمان عراق هم اکثریت آراء را به خود اختصاص داد اما این پارلمان کردستان عراق است که تصمیم لازم را در مورد تاریخ برگزاری رفراندوم مذکور اتخاذ خواهد کرد۔ 

گفتنی است همایش کردهای مقیم فرانسه برای حمایت از طرح استقلال کردستان روز شنبه ۲۶ ژوئیه از ساعت ۴ تا ۶ بعدازظهر در میدان تروکادروی شهر پاریس برگزار خواهد شد.

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی