"an independent online kurdish website

با تحولات عظیم و غیر قابل پیش بینی‌ خاورمیانه،ساختار سیاسی،اجتماعی و امنیتی بعضی از کشور‌ها به کلی‌ دگرگون شد ،بی‌ شک در این جغرافیایی حساس کوچکترین تحولی‌ بر تمام منطقه تاثیر گذر خواهد بود .raheman_joushan

در این گیر و دار و اختلافات، جنگ بر سر قدرت ،مسائل ایدئولژیک مذهبی‌،قومی ،و تبعیض است . سرزمین کردستان و کردها هم به عنوان بخشی از این جغرافیا و قربانیان همیشگی‌ این مناقشات ،در تکاپو برای سر و سامان دادن به وضیعت خود هستند .
احزاب کرد هم در نقش رهبری مردم و محور رسیدن به خواسته‌هایشان نقشی‌ اساسی‌ و بسیار حساسی را بر عهده دارند، که باید بیش از هر زمانی‌ حساب شده ،و دقیق عمل کنند،و از تاریخ مملو از اشتباه و زود باوری و تصمیمات نابه جا و غیر منطقی و بازیچه شدن توسط برخی‌ از کشورهای منطقه ، درس عبرت بیگیرند .

شکی نیست که تقریبا اکثر احزاب کوردستانی در هر چهار بخش آن ،برای دوام بخشیدن به مبارزات آزادی خواهی خود ،از روی ناچاری و مصلحت با دشمن برادر و هم نژاد خود ، در آن سوی مرز رابطه داشته اند .

اما اکنون و به سبب اوضاع داخلی‌ سوریه و بعد از آن حمله داعش به عراق و فرار ارتش آن کشور و جایگزین شدن پیشمرگه‌های کرد ، در مناطق کردی تحت کنترل بغداد ، فرصت تاریخی بی‌ نظیری در اختیار این بخش از کردستان قرار گرفت، به طوری که زمزمه تشکیل کشور کردستان در این بخش ، علی‌ رغم ،تمام کاستی‌ها ، عیب‌ها ،و وابستگی‌ها ،در حال تبدیل شدن به واقعیت بود .

اما با برنامه ریزی پشت پرده برخی‌ کشورها و تحریک داعش ، زیان‌های مالی و جانی سنگینی‌ بر حکومت اقلیم تحمیل شد ،اما مهمترین و تراژدیک‌ترین بعد این قضیه ، منطقه شنگال و کرد‌های ایزیدی بودند ،البته با سهل انگاری ، عدم مقاومت،و فرار نیروهای پیشمرگه دولت اقلیم،داعش با اسیر کردن تعداد زیادی زنان و دختران ، و قتل و غارت این منطقه ، توحش و وحشی گری در غایت آن را به نمایش گذاشت .

اما با کمک نیروی هوایی ائتلاف و کمک تسلیحاتی کشور‌های غربی به حکومت کردستان ،توانست جلوی پیشروی داعش را گرفته و اکثر مناطق کردی تحت کنترل داعش را هم آزاد کند .

اما در این روزها ،و با آزاد سازی بعضی‌ از مناطق شنگال و قسمت‌هایی‌ از شهر ، با حرکتی بسیار نابجا و فرصت طلبانه و نامعقول و ضدیت با منافع و آرمان‌های دیرین ملت کرد روبرو می‌شویم، اعلام کانتون شنگال از پ ک ک ، پارچه پارچه کردن ، جنوب کردستان همچون غرب آن هستیم .

رابطه نزدیک بعضی‌ از سران پ ک ک با جمهوری اسلامی و حکومت بشار اسد و در این سال‌های آخر با حکومت عراق بر کسی‌ پوشیده نیست،این رابطه‌ها در امر سیاست عادی و اجتناب ناپذیر است، اما تا آنجا که مسیر و خواسته‌های اصلی‌ حزب را تحت شعاع قرار ندهد، اما همان طور که میبینیم و شاهد آن هستیم، به عاملی برای اجرای سیاست‌های آنان تبدیل شده است.

تشکیل کانتون شنگال چیزی جز برجسته کردن اختلافات مذهبی‌ و طائفهٔ ایی جامعه سنتی کردستان،و تقسیم آن به بخش‌های کوچک نخواهد بود،و برنامه تضعیف و دخالت در آن برای جلوگیری از سر و سامان گرفتن کردستان و عدم اعلام استقلال آن ،سناریوی جدید و خطرناکی است که از طرف ایران و بعضی‌ کشورهای منطقه، بر آن دیکته میشود.

پ ک ک که از بدو تاسیس با شعار و آرمان آزادی هر چهار بخش کردستان و تشکیل کردستان بزرگ تشکیل شد، و در سال‌های نه‌ چندان دور، نماد مبارزه با اشغال گری بود و هزاران تن‌ از جوانان کرد برای رسیدن به این منظور شهید شدند،اما متاسفانه اکنون بر تمام این مقدسات کردی پشت کرده، و حتی همچون مقامات بلند پایه ایران و عراق از یکپارچگی کشور عراق حمایت میکنند،و با کمال خونسردی اینکه دوره‌ٔ تشکیل کشور کردستان و دولت کردی دیگر سپری شده و مرزهای جغرافیایی دیگر معنا ندارند ، اما در همین دوران بزرگترین کشور جهان یعنی‌ روسیه به خاطر تصاحب یک جزیره کوچک تمام خطرات آن را می‌پذیرد و با آمریکا و اروپا درگیر میشود.

باید به عرض اینان رساند اگر ما هم همچون ملت‌های دیگر دولت و کشور داشتیم ،این همه نسل کشی و اسمیلاسیون ،روی نمیداد ، فرهنگ ،و تمدن و تاریخ ما دزدیده نمیشد، و کودکان کرد در خیابانهای استانبول،دمشق و تهران به گدایی مشغول نبودند و به بیگاری گرفته نمیشدند.

و حالا یک سوال ، چرا حالا که شرایط کم کم آمده میشود و نوبت به کردها رسیده است ، دوره‌ٔ دولت‌ها به پایان آمده

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی