"an independent online kurdish website

صدای امریکا: یک مقام سازمان بهداشت جهانی که هفته پیش به تهران سفر کرده بود اعلام کرد که آمار اعلام شده مقامات ایران درباره مبتلایان به ویروس کرونا تنها یک پنجم مبتلایان واقعی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دکتر ریک برنان روز دوشنبه ۲۶ اسفند با اعلام این خبر درباره دلیل کم بودن آمار رسمی مبتلایان در ایران در مقایسه با آمار واقعی گفت که احتمالا به این خاطر است که آزمایش ابتلا به کرونا تنها از موارد شدید گرفته شده است.

وزارت بهداشت ایران روز دوشنبه اعلام کرد که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به ۱۴۹۹۱ نفر رسیده است.

به گفته ریک برنان، ضعیف ترین بخش اقدامات ایران مربوط به داده ها است. او اضافه کرد: «آنها به مرور توانایی خود در انجام آزمایش را بالا می برند و بدین ترتیب ارقام بالاتر خواهد رفت.»

نحوه واکنش جمهوری اسلامی ایران به همه گیری ویروس کرونا با انتقاداتی از سوی برخی دولت ها و مقام های سازمان ملل روبرو شد. با این حال ریک برنان گفت که دولت ایران در عالی ترین سطوح موضوع را جدی گرفته است.

در این بین، افکار عمومی در ایران نسبت به مخفی‌کاری مقامات جمهوری اسلامی در قبال شیوع ویروس کرونا نگران است. نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه ۱۵ اسفند مسئولان جمهوری اسلامی را متهم کرد که درباره گستردگی ویروس کرونا در کشور به مردم ایران دروغ گفته است. برایان هوک به خبرنگاران گفت: «رژیم ابتدا به مردم گفت که جایی برای نگرانی از شیوع این ویروس نیست. اما در همان حال، ویروس در حال پخش شدن در سرتاسر ایران بود.»

پیش از این نیز مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه ۹ اسفند در نشستی در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، با توجه به سابقه پنهان‌کاری مسئولان جمهوری اسلامی گفته بود رژیم ایران تمایلی ندارد که درباره شیوع ویروس کرونا اطلاع رسانی کند و من نگران هستم آنها اطلاعات مهمی را پنهان کرده باشد.

این دومین بار بود که وزیر خارجه آمریکا از مخفی‌کاری احتمالی مقامات ایران ابراز نگرانی می‌کرد. مایک پمپئو پیشتر هشدار داده بود که آمریکا نگران مخفی‌کاری مقامات جمهوری اسلامی درباره شیوع کرونا است.

بحران کرونا در ایران: هشدار نسبت به مرگ میلیون‌ها نفر پس از ورود افراطیون به محوطه دو حرم

ایران روز سه شنبه ۲۷ اسفند با صدور ترسناک‌ترین هشدار خود درباره عواقب شیوع ویروس کرونا، اعلام کرد «میلیون ها» نفر ممکن است بر اثر ابتلا به این ویروس در جمهوری اسلامی جانشان را از دست بدهند.

  • صدای امریکا: به گزارش آسوشیتدپرس، یک خبرنگار صدا و سیما، که پزشک نیز است، این هشدار را داد.

این هشدار پس از آن داده شد که گروهی از شیعیان افراطی شب قبل از آن به زور وارد محوطه دو حرم، که به خاطر مقابله با شیوع ویروس کرونا بسته شده بود، شدند.

به نوشته آسوشیتدپرس، رهبر جمهوری اسلامی فتوایی را برای منع مسافرت‌های «غیرضروری» در کشور صادر کرده است.

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی