"an independent online kurdish website

علیرضا آخوندی، نماینده پارلمان سوئد، در خصوص استرداد حمید نوری از سوی دولت سوئد به ایران، نوشت: «این اقدام توهینی به سیستم قضایی سوئد و همه سوئدی‌های ایرانی‌تبار است که عزیزانشان را در پی جنایات این رژیم از دست داده‌اند.»

او با بیان اینکه «ما باید بیش از پیش صدای خود را در برابر دولت‌های خارجی بابت تن دادن به سیاست گروگان‌گیری جمهوری اسلامی و عدم شفافیت بلند کنیم»، افزود: «دولت بی‌مسئولیت سوئد، احمدرضا جلالی، شهروند سوئدی را رها کرده است.»

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

یک وکیل دادگستری: آزادی حمید نوری اجرای عدالت را به تاخیر انداخت

سعید دهقان، وکیل دادگستری و مدیر پروژه تاریخ شفاهی حقوق بشر ایران با بیان اینکه اگر اولویت را با «کشف حقیقت» و «اثبات جنایت» بدانیم، آزادی حمید نوری نهایتا «اجرای عدالت» را برایمان به تاخیر انداخته، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تا زمانی که عدالت در مسلخ سیاست است، گفتمان حقوق بشر بدون سیاست‌ورزی، تنها قربانی آوردگاه معاملات سیاست‌پیشه‌گان می‌شود.»

این وکیل دادگستری در مطلب خود اضافه کرد: «دولت سوئد در خلاف کردنش برای زیر پا گذاشتنِ عدالت و رسمیت دادن به دیپلماسی گروگانگیری هم خلاف مجدد کرده و با تبعیض آشکار، نام دکتر احمدرضا جلالی را خط زده است.

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

فرج سرکوهی: دولت‌های اروپایی تسلیم سیاست گروگان‌گیری جمهوری اسلامی شدند

فرج سرکوهی، نویسنده و روزنامه‌نگار، مبادله‌ حمید نوری با دو زندانی سوئدی در ایران را ننگ دیگری در کارنامه‌ دولت‌هایی که دموکراسی و حقوق بشر را در پای منافع خود قربانی می‌کنند، دانست و نوشت: «این رخداد و رویه نه تازه و بی‌سابقه است و نه نامنتظر.»

سرکوهی با بیان اینکه «روشن بود که دولت‌های اروپایی در این‌گونه موارد سرانجام به سیاست گروگان‌گیری جمهوری اسلامی تسلیم شده و خواهند شد»، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «محاکمه‌ حمید نوری دستآوردی بود برای جنبش دادخواهی ایران. هرچند این جنبش در عدالت انتقالی پس از گذار از جمهوری اسلامی است که به هدف‌های خود دست می‌یابد.»

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

اعتراض ایرانیان سوئد به آزادی حمید نوری در مقابل ساختمان وزارت امور خارجه

بر اساس ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال، ایرانیان در سوئد روز شنبه ۲۶ خرداد برای اعتراض به آزادی حمید نوری، مقام سابق قضایی جمهوری اسلامی از زندان سوئد، مقابل ساختمان وزارت امور خارجه در شهر استکهلم تجمع کردند.

ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی، زندانی ایرانی-سوئدی که از سوی حکومت ایران به اعدام محکوم شده نیز در این تجمع حاضر شد.

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

تحلیل یک حقوقدان: حق خانواده‌های دادخواه در آزادی حمید نوری نادیده گرفته شد

امید شمس، حقوقدان و تحلیل‌گر امور بین‌الملل در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشال درباره مبادله حمید نوری با دو شهروند سوئدی زندانی در ایران گفت حق خانواده‌های دادخواه در آزادی حمید نوری نادیده گرفته شده است.

این حقوقدان با بیان اینکه در شرایط فعلی، ایجاد هزینه سیاسی برای سوئد موثرترین کار ممکن خواهد بود، اضافه کرد که نوری یک جنایت‌کار جنگی بود که آزاد شد و نظام قضایی سوئد عملا بی‌اعتبار شده است و این موضوع، بی‌اعتباری دموکراسی‌ها در جهان را به دنبال خواهد داشت.

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

حمید نوری کیست و چرا به حبس ابد محکوم شد؟

حمید نوری با نام مستعار «حمید عباسی»، ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در فرودگاه آرلاندا در استکهلم دستگیر شد.

او ۲۳ تیر ۱۴۰۱ با رای دادگاه بدوی منطقه‌ای استکهلم، با دو اتهام «جنایت جنگی» و «قتل» حکم حبس ابد گرفت که در سوئد برابر با ۲۵ سال حبس است.

در آذر ماه ۱۴۰۲ دادگاه استیناف در استکهلم، رای دادگاه بدوی و حکم حبس ابد صادر شده برای این مقام سابق قضایی جمهوری اسلامی را به اتهام مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ تایید کرد.

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

جوانا طیمسی: این است سیاست واقعی غرب با جمهوری اسلامی

جوانا طیمسی، همسر محسن مظلوم، زندانی سیاسی کُرد اعدام شده در ایران، در واکنش به آزادی حمید نوری از زندان سوئد و تهدید مهران عباسیان، خبرنگار ایران‌اینترنشنال در این کشور نوشت: «خبرنگار مستقل به دلیل فعالیتش به خانه امن منتقل می‌شود و قاتل و [از کارگزاران] هیات مرگ از زندان آزاد می‌شود. این است سیاست واقعی غرب با جمهوری اسلامی.»

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

حامد اسماعیلیون: مبادله حمید نوری لکه‌ای ننگین در رفتار دولت سوئد است

حامد اسماعیلیون، عضو هیئت مدیره انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس۷۵۲، با بیان اینکه جمهوری اسلامی یک حکومت گروگان‌گیر و جنایتکار است، در حساب ایکس خود نوشت: «مبادله حمید نوری لکه‌ای ننگین در رفتار دولت سوئد است.»

این پدر دادخواه با بیان اینکه ‏«همدستی با این حکومت شرم‌آورترین عملی‌ست که می‌تواند توسط یک دولت دموکراتیک انجام شود»، نوشت که ‏با خانواده‌های داغدار دهه شصت در رنج پایمال شدن عدالت همدردی می‌کند.

او در پایان اضافه کرد: «عدالت را باید در خود ایران در مورد حمید نوری، همدستانش و سایر جنایتکاران اجرا کنیم.»

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

سوران منصورنیا: محکومیت نوری در سوئد ننگی است که از پیشانی جمهوری اسلامی پاک نمی‌شود

سوران منصورنیا، برادر برهان منصورنیا و از اعضای انجمن خانواده‌های دادخواه آبان، آزادی حمید نوری از زندان سوئد را خبری بسیار تلخ توصیف کرد و در حساب ایکس خود نوشت: « این اتفاق از بزرگ بودن دستاورد دادگاه استکهلم نمی‌کاهد. کلیه شواهدی که در بیش از ۹۰ جلسه دادگاه ارائه شد نشان داد که او جنایتکار علیه بشریت است. این ننگ از پیشانی او، خانوادەاش و جمهوری اسلامی پاک نخواهد شد.»

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

شیرین عبادی: آزادی حمید نوری خاک پاشیدن در چشم عدالت است

شیرین عبادی، برنده جایزه نوبل صلح، با انتشار مطلبی در اینستاگرام خود نوشت: «آزادی حمید نوری که جنایاتش به اثبات رسیده بود، خاک پاشیدن در چشم عدالت است اما با این وجود، محاکمه‌ عادلانه‌ او نقطه‌ای روشن در تاریخ دادخواهی خواهد بود.»

عبادی با بیان اینکه نوری تنها بنا بر ملاحظات سیاسی از چنگ قانون می‌گریزد، تاکید کرده که او در یک پروسه‌ عادلانه محاکمه و مجرم شناخته شد و این فرایند تا همیشه دنیا برای امثال او نا امن خواهد کرد.

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

خبر فوریحمید نوری وارد ایران شد

حمید نوری عصر روز شنبه ۲۵ خردادماه پس از مبادله با یوهان فلودروس و سعید عزیزی، دو شهروند سوئدی وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.

مجید نوری، پسر حمید نوری پس از استرداد پدرش به ایران گفت جای ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان که «هر کاری توانستند برای آزادی پدرم انجام دادند، خالی است».

۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۳

وزارت خارجه جمهوری اسلامی: آزادی حمید نوری جلوه‌ای از دیپلماسی اقتدار بود

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ضمن تایید مبادله حمید نوری با دو شهروند سوئدی زندانی در ایران گفت: «آزادی حمید نوری جلوه دیگری از دیپلماسی اقتدار جمهوری اسلامی در تحقق و تامین منافع ملی و نیز حمایت قاطعانه از حقوق ایرانیان است.»

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

وکیل حمید نوری: جمهوری اسلامی با «دیپلماسی مقتدرانه» حمید نوری را از زندان سوئد آزاد کرد

وکیل حمید نوری در گفت‌وگو با شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی درباره تبادل حمید نوری با دو زندانی سوئدی در ایران گفت جمهوری اسلامی توانست با «دیپلماسی مقتدرانه» حمید نوری را از زندان سوئد آزاد کند.

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

مسیح علی‌نژاد: استرداد حمید نوری به معنای تقویت نظام خون‌خوار جمهوری اسلامی است

مسیح علی‌نژاد،‌ روزنامه‌نگار، استرداد حمید نوری از سوئد به ایران را به معنای هم‌دستی دولت سوئد با جمهوری اسلامی در فراری دادن مجرمی که جنایت علیه بشریت مرتکب شده دانست و نوشت: «استرداد حمید نوری به جمهوری اسلامی یعنی تقویت نظام خونخوار جمهوری اسلامی.»

علی‌نژاد، استرداد نوری به ایران را خیانت به حقوق انسان‌ها و پشت کردن به تلاش خانواده‌های دادخواه دهه‌ شصت برای پاسخگو کردن جنایتکاران نامید و در حساب ایکس خود نوشت: «قلب من با خانواده‌های دادخواه ۴۵ سال جنایت مستمر جمهوری اسلامی علیه بشریت است.»

او افزود: «نهادهای حقوق بشری مستقل ایرانی و جهانی باید به این رسوایی پاسخ بسیار قاطع و سریع بدهند.»

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

وکیل‌مدافع سعید عزیزی: از مبادله بی‌اطلاع بودیم

رضا شفاخواه، وکیل‌مدافع سعید عزیزی، شهروند ایرانی_سوئدی که به همراه یوهان فلودروس با حمید نوری مبادله شد، با انتشار مطلبی در حساب ایکس خود خبر داد که این مبادله بدون اطلاع او و خانواده عزیزی انجام شده است.

این وکیل دادگستری به نقل از خانواده سعید عزیزی نوشت که او شامگاه جمعه از زندان آزاد و به سمت سوئد پرواز کرده است.

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

ابراز خوشحالی جوزپ بورل از آزادی دو شهروند سوئدی زندانی در ایران

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابزار خوشحالی از آزادی یوهان فلودروس و سعید عزیزی، دو شهروند سوئدی زندانی در ایران، از دولت عمان تشکر کرد.

بورل در حساب ایکس خود نوشت که با مشارکت اعضای اتحادیه اروپا، به تلاش برای آزادی سایر شهروندان اتحادیه اروپا که به صورت خودسرانه در ایران زندانی‌اند، ادامه خواهیم داد.

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

سوئد احمدرضا جلالی را در ایران جا گذاشت

صفحه «کمک به گروگان‌ها در سراسر جهان» با انتشار مطلبی در حساب ایکس خود با انتقاد از مبادله حمید نوری با دو زندانی سوئدی در ایران نوشت: «چرا سوئد با استفاده از کارت حمید نوری تنها دو شهروند سوئدی را از ایران آزاد کرد و احمدرضا جلالی را جای گذاشت.»

در این مطلب آمده که احمدرضا جلالی از دو هزار و ۹۷۳ روز پیش به طور غیرقانونی در ایران بازداشت و به اعدام محکوم شده است.

.

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

کارزار آزادی احمدرضا جلالی: خانواده جلالی از توافق سوئد و ایران جهت تبادل زندانی خبر نداشت

کمپین آزادی احمدرضا جلالی، شهروند ایرانی-سوئدی، با اعتراض به آزاد نشدن او اعلام کرد که خانواده جلالی به هیچ وجه اطلاعی از مذاکرات برای توافق آزادی زندانیان نداشتند و مانند بقیه از خبرها در این‌باره این موضوع مطلع شدند.

در مطلب منتشر شده در حساب ایکس «کمپین آزادی احمدرضا جلالی» آمده جلالی شهروند سوئدی محکوم به اعدام است که طولانی‌ترین مدت گروگان گرفته شدن را در ایران سپری کرده است.

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

آتنا دائمی: عدالت در ایران آزاد محقق خواهد شد

آتنا دائمی، فعال حقوق بشر با بیان اینکه از ابتدا واضح بود که پرونده حمید_نوری به تبادل و آزادی او ختم خواهد شد، در حساب ایکس خود نوشت: «جمهوری اسلامی سال‌هاست با گروگان گرفتن شهروندان کشورهای دیگر و نسبت دادن اتهامات بی‌اساس به آنان، راه خود را برای تبادل زندانیان با پول یا آزادی مهره‌های جنایتکار خود هموار کرده است.»

این فعال حقوق بشر که خود سال‌ها به دلیل فعالیت‌های حقوق‌بشری در ایران زندانی شده بود، در ادامه مطلب خود با انتقاد از کشورهای اروپایی نوشت: «کشورهای دیگر نیز متاسفانه به جای مقاومت در برابر زورگویی و گروگان‌گیری‌های جمهوری اسلامی در نهایت منافع مردم و کشور خود را در اولویت قرار می‌دهند و بارها این موضوع را اثبات کرده‌اند. گویا هنوز به این باور نرسیده‌اند که با همکاری با رژیم بیش از پیش جان شهروندان خود را به خطر می‌اندازند.»

دائمی در پایان با بیان اینکه عدالت در ایران آزاد محقق خواهد شد، تاکید کرد که آن‌زمان هیچ یک از این جنایتکاران راه فراری از مجازات عادلانه نخواهند داشت.

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

مبادله حمید نوری دومین معامله دولت‌های اروپایی با جنایتکاران حاکم بر ایران است

مینا احدی، فعال سیاسی و عضو سابق حزب کمونیست کارگری ایران با انتشار مطلبی در حساب ایکس خود از مبادله حمید نوری با دو زندانی سوئدی در ایران به عنوان دومین معامله بی سر و صدای دولت‌های اروپایی با جنایتکاران حاکم بر ایران یاد کرد و نوشت: «شرم بر دولت سوئد که حمید نوری را آزاد کرد.»

او در توصیف شخصیت حمید نوری نوشت: «کسی که در دادگاه همین کشور با حضور قربانیان، ثابت شد در دهه شصت جنایت کرده، شکنجه و قتل انجام داده و اکنون می‌رود تا دوستان قاتلش گل بر گردن او بیاندازند.»

احدی در ادامه این مطلب نوشت: «یک‌بار دیگر دیدیم که پشت چوبه‌های دار همین دولت‌ها ایستاده‌اند. ننگ و شرم بر دولت سوئد.»

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

نخست‌وزیر سوئد خبر آزادی حمید نوری را تایید کرد

اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد ضمن تایید خبر آزادی حمید نوری و تبادل زندانیان میان جمهوری اسلامی و کشورش اعلام کرد یوهان فلودروس و سعید عزیزی که در ایران زندانی بودند در راه بازگشت به سوئد هستند.

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

معین خزائلی، حقوق‌دان: آزادی حمید نوری نتیجه دیپلماسی گروگانگیری جمهوری اسلامی است

معین خزائلی، حقوق‌دان آزادی حمید نوری را نتیجه دیپلماسی گروگانگیری جمهوری اسلامی دانست و در حساب ایکس خود نوشت چیزی از ارزش اصل صلاحیت قضایی جهانی و کار مهمی که دستگاه قضایی سوئد در عملی کردن این اصل کرد، کم نمی‌کند.

این حقوق‌دان در ادامه اضافه کرد: «تکلیف جمهوری اسلامی که روشن است اما، رو سیاهی این ماجرا قطعا برای دولت سوئد و ایرانیانی که ایران را مکانی امن برای سفر معرفی می‌کنند باقی است.»

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

کامبیز غفوری: سوئد با آزادی حمید نوری به سیاست گروگان‌گیری جمهوری اسلامی تن داد

کامبیز غفوری، روزنامه‌نگار در شبکه اجتماعی ایکس نوشت سوئد با آزادی حمید نوری به سیاست‌های گروگان‌گیری رژیم جمهوری اسلامی تن داد.

غفوری با بیان اینکه دولت سوئد با این اقدام عدالت را در پیشگاه تروریسم ذبح کرد و نشان داد جنایت می‌تواند با گروگان‌گیری و فشار سیاسی قابل چشم‌پوشی باشد، اضافه کرد که این تصمیم باعث بی‌اعتمادی به سیستم قضایی و ارزش‌های انسانی سوئد می‌شود.

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

دختر ناهید تقوی، زندانی دوتابعیتی: آزادی حمید نوری فراتر از تکان‌دهنده بود

مریم کلارن، دختر ناهید تقوی، زندانی دوتابعیتی ایرانی- آلمانی زندانی اوین، خبر آزادی حمید نوری را «فراتر از تکان‌دهنده» توصیف کرد.

کلارن در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «حمید نوری مسئول کشتار جمعی زندانیان سیاسی در دهه شصت بود که در یک محاکمه مستقل و عادلانه در سوئد محکوم شد.

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

حمید نوری، از عوامل اعدام‌های سال ۶۷، از زندان سوئد آزاد و راهی ایران شد

خبر مبادله حمید نوری با دو زندانی سوئدی در ایران خشم گسترده فعالان حقوق بشر و خانواده‌های دادخواه و زندانیان سیاسی را به دنبال داشته است.

نوری که با‌ اتهام مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در ایران در سال ۱۳۶۷ در سوئد به حبس ابد محکوم شده بود، روز شنبه ۲۵ خرداد ماه با یوهان فلودروس و سعید عزیزی که در ایران زندانی بودند، مبادله شد.

او در راه بازگشت به ایران است.

گزارش مربوط به مبادله او را اینجا بخوانید: حمید نوری با دو زندانی سوئدی در ایران مبادله شد.

****

خلاصه

حمید نوری عصر روز شنبه ۲۵ خرداد پس از مبادله با یوهان فلودروس و سعید عزیزی، دو شهروند سوئدی وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد

گروهی از ایرانیان در پی آزادی و استرداد حمید نوری به ایران، روز شنبه ۲۶ خردادماه مقابل ساختمان وزارت خارجه سوئد تجمع کردند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابزار خوشحالی از آزادی یوهان فلودروس و سعید عزیزی، دو شهروند سوئدی زندانی در ایران، از دولت عمان تشکر کرد

کمپین آزادی احمدرضا جلالی، شهروند ایرانی-سوئدی، با اعتراض به آزاد نشدن او اعلام کرد که خانواده جلالی به هیچ وجه اطلاعی از مذاکرات برای توافق آزادی زندانیان نداشتند

رضا شفاخواه، وکیل‌مدافع سعید عزیزی، شهروند ایرانی_سوئدی که به همراه یوهان فلودروس با حمید نوری مبادله شد، خبر داد که این مبادله بدون اطلاع او و خانواده عزیزی انجام شده است

کاظم غریب‌آبادی، معاون و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، اعلام کرد حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در زندان بود، آزاد شده است

با انتشار این خبر آزادی حمید نوری، خبرگزاری رسمی عمان از تبادل زندانی بین ایران و سوئد با میانجی‌گری این کشور خبر داد

اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد ضمن تایید خبر تبادل زندانیان میان جمهوری اسلامی و کشورش اعلام کرد یوهان فلودروس و سعید عزیزی که در ایران زندانی بودند در راه بازگشت به سوئد هستند

حمید نوری با‌ اتهام مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در ایران در سال ۱۳۶۷، در سوئد به حبس ابد محکوم شده بود

منبع: خبر https://www.iranintl.com

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی