"an independent online kurdish website

رویا محی‌الدینی، شهروند کُرد اهل پاوه، یکی از بازماندگان کشتی غرق‌شده حامل پناهجویان که اکنون در بیمارستانی در ایتالیا بستری شده است، جزییاتی هولناک از این رویداد را بیان می‌کند.

او می‌گوید که کشتی حامل پناهجویان که گفته شده حدود هفتاد نفر سرنشین داشته، روز دوشنبه هفته قبل از ساحل بدروم در ترکیه حرکت کرده است.

این کشتی پس از حدود چهار روز به آبهای آزاد می‌رسد. در آنجا آذوقه مهاجران تمام شده است و مجبور شده‌اند که تیوب اضطراری کشتی را خارج کنند که این اقدام منجر به سوراخ و غرق شدن کشتی شده است.

همزمان با واژگون شدن کشتی حدود نیمی از پناهجویان از جمله زنان و کودکان در آب غرق شدند و جان باختند. نیم دیگر نیز که با آویزان کردن خود از عرشه و قسمت‌های مختلف کشتی نجات پیدا کردند، حدود چهار روز بدون آب و غذا و در گرمای سوزان میان آبهای دریا گرفتار شدند.

طی این چهار روز شماری دیگر از پناهجویان بر اثر گرسنگی، تشنگی و شوک روانی جان خود را از دست دادند و تنها حدود ده نفر زنده ماندند که توسط یک کشتی فرانسوی نجات پیدا کردند و در حال حاضر با شرایط وخیم جسمی و روحی در مراکز درمانی چندین شهر ایتالیا تحت مداوا قرار گرفته‌اند.

منابع حقوق بشری اعلام کرده‌اند که دست‌کم ۱۴ شهروند کُرد اهل شهرهای ارومیه، بوکان، نقده، مهاباد، سردشت، مریوان، سنندج و کرمانشاه غرق شده‌ و جانباخته‌اند. همچنین سه شهروند اهل شیراز، ۲۷ شهروند اهل اقلیم کُردستان (از جمله ۲۰ زن و کودک) و یک تبعه کشور افغانستان نیز غرق شده‌اند.

در حالی که پناهجویان جانباخته اکثرا از شهرهای مختلف ایران و برخی کُرد بوده‌اند، رسانه‌های امپراطوری دروغ با انکار این موضوع ادعا کرده‌اند که این مهاجران از اتباع سوریه، مصر، پاکستان و بنگلادش بوده‌اند.

منبع:جوانمردی

آخرین تصاویر از پناهجویانی که قایق حامل آنها در آبهای آزاد مابین یونان و ایتالیا غرق شده است.

لحظات غرق شدن قایق پناهجویان در آب‌های ایتالی

 

 

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی