"an independent online kurdish website

iran-hamasایران حماس را تهدید به متوقف کردن پشتیبانی نظامی و مالی کرد!
روزنامه اسرائیلی “هاآرتص” گزارش کرد جمهوری اسلامی ایران سران گروه فلسطینی حماس را مورد فشار قرار داده تا سوریه را ترک نکنند و تهدید کرده در

صورت ادامه روند خروج رهبران و اعضای این گروه از سوریه، پشتیبانی نظامی و مالی خود از این سازمان را متوقف خواهد کرد.

این روزنامه در شماره دوشنبه 5-11-2011 اعلام کرد این تهدیدهای ایران در پی آن صورت می گیرد که شمار زیادی از اعضای حماس خاک سوریه را ترک کرده اند. بنا بر این گزارش این گروه به دنبال ایجاد مراکز فرماندهی جایگزینی در کشورهای عربی است.

اگر چه برخی سران حماس در گفت و گو با رسانه های عربی، تلاش کرده اند بر این خبر سرپوش گذارند، اما خبرگزاری رویترز هم به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که شمار رهبران و اعضای گروه حماس در سوریه با انتقال بسیاری از آن ها به نوار غزه فلسطین، کاهش چشمگیری داشته است.

ترک سوریه از سوی رهبران و گروه حماس در پی تشدید بحران در کشور سوریه پایگاه فرماندهی این گروه فلسطینی صورت می گیرد. به نظر می رسد ادامه تظاهرات ضد دولتی در سوریه که عمر آن از هشت ماه تجاوز کرد، سرکوب خونین این تظاهرات از سوی نیروهای دولتی و تحریم های جدید بین المللی علیه نظام حاکم بر دمشق، عرصه را بر حماس تنگ کرده است.

حماس همپیمان جمهوری اسلامی ایران و نظام حاکم بر سوریه به شمار می رود.

برهان غلیون رئیس شورای ملی سوریه -از تشکیلات معترضان این کشور – در مصاحبه با روزنامه آمریکایی “وال استریت ژورنال” گفته است که در صورت تشکیل دولت آینده سوریه توسط این شورا، این کشور روابط نظامی و استراتژیک خود را با ایران قطع کرده و مانع از سرازیر شدن اسلحه به حزب الله لبنان و حماس فلسطین می شود.

منابع فلسطینی به روزنامه “هاآرتص” گفته اند که که ایران به هیچ وجه نمی خواهد حماس مکان پایگاه های خود را تغییر دهد.

در حال حاضر مقام های درجه دو و سه گروه حماس، سوریه را ترک کرده اند و مقام های عالی رتبه این گروه فلسطینی تحت رهبری خالد مشعل همچنان در سوریه به سر می برند.

در همین حال صالح النوری از اعضای حماس در گفت و گو با “هاآرتص” اظهار داشته که رهبری این گروه هنوز تصمیمی جدی در مورد ترک سوریه نگرفته است.

منبع : العربیه‌/ فارسی بدون ده‌ستکاری

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی