"an independent online kurdish website

در رای گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد که ساعتی پیش برگزار شد روسیه و چین پیش نویس قطعنامه سازمان ملل متحد در مورد سوریه را وتو کردند.un_0001

کشورهای غربی و عرب از این قطعنامه که سرکوب ده ماهه حاکمیت سوریه علیه مردم معترض را محکوم می کند حمایت می کنند. روسیه و چین با این اقدام از بشار اسد و عملیات سرکوبگرانه حاکمیت وی علیه مخالفان پشتیبانی کردند.

فعالان حقوق بشر می گویند نیروهای امنیتی سوریه محله خالدیه در حمص را، که در آنجا احساسات ضد دولتی شدید است، با خمپاره و توپخانه زیر آتش گرفته اند. گروه ناظر بر حقوق بشر در سوریه می گوید در شدت گرفتن خشونت که از روز جمعه آغاز شد، نیروهای امنیتی بیش از ۲۰۰ تن را در شهر حمص کشته اند. صدها نفر نیز مجروح شده اند و برخی از ساختمان های ویران شده اند. 

خشونت ها در سوریه در حالی بالاگرفته است که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه از متن قطعنامه پیشنهادی به سازمان ملل متحد برای پایان دادن به خشونت در سوریه انتقاد کرده و درباره به رأی گذاشتن آن هشدار داد. 

آقای لاوروف روز شنبه در مونیخ با هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا ملاقات کرد. رویترز بنقل از مقامات آمریکایی می گوید آنها فوریت وضع در سوریه را پذیرفتند، اما در این باره که آیا پیشرفت کرده اند یانه توضیحی ندادند. 

خبرگزاری های روسیه گزارش می دهند آقایان لاوروف و میخاییل فرادکوف، رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه، روز سه شنبه برای ملاقات با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به دمشق خواهند رفت. 

در این میان، نیروهای امنیتی سوریه روز شنبه بسوی یک مراسم تشییع جنازه در حومه دمشق آتش گشودند و دست کم ۷ تن را کشتند. 

آلن ژوپه وزیر امور خارجه فرانسه تشدید خشونت در سوریه را «جنایت علیه بشریت» نامید. او همچنین به موضع روسیه در قطعنامه سوریه حمله کرد و گفت کسانی که مانع از تصویب آن می شوند «مسئولیت تاریخی خطیری» بر عهده می گیرند. 

روسیه و چین هردو با قطعنامه های پیشنهادی در مورد سوریه که غرب از آنها پشتیبانی می کند مخالف هستند. 
سرگئی لاوروف می گوید روسیه خواهان دو متمم به قطعنامه است. بگفته او متن قطعنامه بجای جهت گیری در یک جنگ داخلی، باید موضعی متوازن تر در قبال نیروهای مخالف و موافق دولت اتخاذ کند. همچنین باید در را بروی هر مداخله نظامی خارجی در مناقشه ببندد. 

تونس روز شنبه علیه شدت گرفتن خشونت در سوریه موضع گیری کرد. منصف مرزوقی رئیس جمهوری تونس در صفحه فیس بوک اعلام کرد که تونس روند فراخواندن سفیر خود از دمشق را آغاز کرده و احتمالا دیگر دولت اسد را به رسمیت نخواهد شناخت.

 منبع: رادیو امریکا {jcomments off}

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی