"an independent online kurdish website

برنامه مستند کردهای تبعیدی (کوردێن کۆچبه‌ر) با کوشش ارسلان یاراحمدی و مجید جنیکانلو از اعضای حزب دمکرات کردستان ایرانsusen_muhamad_xani01

و تعدادی دیگر از فعالان کرد برای پخش از شبکه تیشک آماده گردید. 

ارسلان یاراحمدی از اعضای حزب دمکرات کردستان ایران و یکی از تهیه کنندگان مستند تلویزیونی کردهای تبعیدی ضمن اعلام خبر فوق گفت: برنامه «کوردێن کۆچبه‌ر» یا همان کُردهای تبعیدی حاصل سالها زحمت و رنج مجموعه ای از دوستان در داخل و خارج از ایران است که در اقدامی هماهنگ تلاش کردند تا کردهای تبعیدی را به سایرکردها بشناسانند. اگر چه این برنامه عاری از نقص نیست اما علیرغم تمام مشکلات موجود و جو خفقان حاکم بر سرزمین ایران گامی ارزنده خواهد بود جهت شناساندن کردهایی که قرنهاست از سرزمین مادری خود کوچ داده شده اند ولی همچنان ملیت، زبان و فرهنگ خود را حفظ کرده اند. 

مجید جنیکانلو دیگر تهیه کننده مستند کردهای تبعیدی و از اعضای حزب دمکرات کردستان ایران، زمان پخش برنامه را روز چهارشنبه اول شهریور اعلام کرد و افزود: ساعت پخش آن هم راس ساعت 21 به وقت تهران خواهد بود. همچنین روز چهارشنبه 14 شهریور هم راس ساعت 21 به وقت تهران برنامه به زبان فارسی پخش خواهد شد. تکرار برنامه ها نیز فردای همان شب، ساعت 12 به وقت تهران خواهد بود. 

مجید جنیکانلو اضافه کرد: ما این برنامه را به زبان کردی کرمانجی آماده کرده ایم. اما به زبان فارسی نیز پخش خواهد شد. هدف از انتخاب زبان کرمانجی تنها شناساندن کردهای تبعیدی به بقیه مناطق تقسیم شده کردستان است. 

وی با بیان اینکه «ایده این برنامه مربوط به چند سال پیش است.» گفت: بالاخره ما حدود سه سال قبل برای اولین بار توانستیم درمورد کردهای خراسان یک دکومنتار تلویزیونی با زبانهای کردی و فارسی آماده کنیم که در تلویزیون تیشک پخش شد. پس از آن دوستان زیادی به طرق مختلف تماس گرفتند و مارا برای ساخت چنین برنامه ای تشویق و حتی اعلام آمادگی برای همکاری کردند. سرانجام پس از مدتها تلاش توانستیم اولین سری از برنامه کردهای تبعیدی را آماده کنیم. 

کردها به یک منطقه تبعید نشده اند. آنها در نقاط مختلف ایران ساکن هستند. ارسلان یاراحمدی ضمن تایید این مسئله اضافه کرد: سعی ما بر این است که در حدتوان و امکانات خودمان تهیه، ساخت و پخش چنین برنامه هایی را تا مدتها ادامه بدهیم. هرچند مشکلات فراوانی بر سرراه ما قراردارد اما فکر می کنم در حدتوانمان بتوانیم گوشه ای کوچک از تاریخ کردهایی را آشکار و نمایان سازیم که اکثریت کردها و حتی احزاب کردی از وجود آنها بی خبر هستند. بنابراین برنامه همین جا تمام نخواهد شد و در سالهای آینده نیز تهیه و تولید چنین مستنداتی ادامه خواهد داشت. 

این عضو حزب دمکرات کردستان ایران در ادامه افزود: هدف اساسی ما از ساخت این برنامه در حقیقت ادای دین به کردهای تبعیدی است که دل در گرو مام میهن، کردستان دارند. بی گمان این وظیفه سنگین که بر دوش ما قرارگرفته بسیار مهم و فکر می کنم پاسخی به نسل آینده است. ما به دنبال یافتن پاسخ سوالهایی در رابطه با تبعید کردها هستیم که تا کنون نتوانسته بودیم برای آنها جوابی بیابیم. و نیز می خواهیم اسنادی را برای آیندگان بجا بگذاریم تا بتوانند با استفاده از آنها حداقل به برخی سوالهایشان پاسخ دهند. هدف دیگر ما شناساندن این کردها به مردم کردستان و بخصوص کردهای ترکیه، سوریه و عراق است. 

ارسلان یاراحمدی همچنین اضافه کرد: در حال حاضر 13 قسمت این برنامه آماده است. هر قسمت به گروهی از کردهای تبعیدی مانند کردهای قزوین، شیراز، شمال ایران، سیستان و بلوچستان و حتی هندوستان و پاکستان اختصاص دارد. تولید و ساخت این برنامه به صورت اختصاصی تر در آینده ادامه خواهد داشت. 

مجید جنیکانلو از اعضای حزب دمکرات کردستان ایران درباره مدت زمان برنامه گفت: هر برنامه ما 30 تا 40 دقیقه خواهد بود و البته تولید و ساخت قسمتهای دیگرش همچنان ادامه خواهد داشت و حتما به صورت برنامه ای دائمی پخش خواهد شد. 

جنیکانلو همچنین درخصوص نحوه ی آشنایی اش با کردهای قزوین گفت: در واقع آشنایی من با کُردهای قزوین چیزی جدا از من نیست. اگر بصورت خلاصه عرض کنم، پدر پدر بزرگ من که اهل منطقه ماکو بوده است در زمان قیام آگری در سالهای 1307 خورشیدی تا 1310 جز ناسیونالیستهای کُرد بوده است که به همراه سایر ایلات کُرد جلالی منطقه ماکو در قیام شرکت کرده اند و پس از سرکوب قیام آگری، پدر پدر بزرگ من به همراه خانواده خود و نزدیک 14 عشیره جلالی به خاطر شرکت در این قیام مردمی کُردها به دستور رضا خان پهلوی به منطقه خلخال و سپس به قزوین کوچ داده شده اند. پس از کودتای سال 1320 در ایران، پدر بزرگ من از قزوین فرار می کند و به منطقه ارومیه باز می گردد ولی بنا به دلایل امنیتی و ترس از تبعید دوباره هرگز به ماکو بر نگشت. اما برادران وی و بسیاری از کُردهای دیگر برای همیشه در قزوین ماندند. بنابراین از همان زمانی که سن بسیار کمی داشتم از جریان تبعید عموهای پدرم به قزوین مطلع بودم و پس از دوران نوجوانی و رفت و آمدهای ما به این ناحیه فهمیدم که نه تنها کُردهای جلالی بلکه هزاران کُرد دیگر از منطقه کرمانشاه و سنندج در این ناحیه ساکن هستند و به همین دلیل همیشه این سوال برای من مطرح بود که چرا و به چه دلیل این کُردها در این سرزمین زندگی می کنند؟! با تحقیقات زیادی که انجام دادم و همچنین با کمک بسیاری از دوستان تا حدودی به علت این تبعیدها پی بردم که نهایتاً دلیل همه این تبعیدها سیاسی است. 

مجید جنیکانلو در خصوص مشکلات تیمشان برای ساخت این فیلم گفت: مشکل اساسی ما در ساخت این مجموعه نبود تصاویر از مناطق محل سکونت کردهای تبعیدی و کمبود منبه بود. می خواهم از تمامی دوستان خواهش کنم که برای تهیه تصاویر، فیلم، موسیقی و … حتما ما را یاری کنند. برای این کار می توانند با آدرس ایمیل kurden.kocber@gmail.com تماس بگیرند. 

جنیکانلو همچنین افزود: کلیه هزینه های ساخت این برنامه از سوی تیشک تی وی تامین شده است. لذا از تمامی این دوستان که زحمت کشیدند و نهایت همکاری را با ما داشتند و در این مسیر بسیار یاریمان دادند صمیمانه تشکر می کنم. در حقیقت بدون حمایت مادی و معنوی دوستان در تیشک هرگز ما قادر به انجام چنین کاری نبودیم. 

ارسلان یاراحمدی در خصوص مسئولیتش در فیلم «کردهای تبعیدی» گفت: من در این برنامه تهیه کننده هستم و مجید جنیکانلو هم همکارم بوده است. البته مجید نوشتن متن های برنامه را هم برعهده داشته است. کار و تلاش ما همچنان ادامه دارد و امیدواریم بتوانیم با همکاری خوب و صمیمانه دیگر دوستان این پروژه را با موفقیت و سربلندی به اتمام برسانیم. 

ارسلان یاراحمدی در پایان سخنانش گفت: این مجموعه حاصل زحمت دهها نفر است که بدون هیچ چشم داشتی و تنها به منظور خدمت به ملت کُرد با ما همکاری داشتند. اما بی گمان حمایت رهبری حزب دمکرات کردستان ایران و بخصوص آقای مصطفی هجری بسیار موثر بود و جای تقدیر و احترام دارد. ایشان برای ساخت این برنامه نهایت همکاری را از لحاظ مادی و معنوی با ما داشتند. لازم می دانم از طرف همه کسانی که در این برنامه نقش دارند و به دلایل امنیتی نمی توانم نام آنها را بیاورم و همچنین از حزب دمکرات کردستان ایران و آقای هجری سپاسگزاری کنم. 

سوسن محمدخانی غیاثوند 
Kurdnews4@gmail.com 

آدرس صفحه تیشک تی وی (tishk tv ) در فیس بوک: 

www.facebook.com

منبع 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 

شنبه ۲٨ مرداد ۱٣۹۱ – ۱٨ اوت ۲۰۱۲

{jcomments off}

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی