"an independent online kurdish website

آن دسته  از نسل جوان و پر انرژی در هر کشور و جامعه  همان دانشجویان هستند.دانشجو بخش عظیمی از یک جامعه را تشکیل می دهد و می تواند کل یک جامعه  را با یک کرنولوژی یا ترتیب زمانی دگرگون کند.daneshgah_padgan-nist

و یک قشر اکتیف و فعال که پلاتفورم مشکلات و عقب ماندگی یک طبقه از جامعه یا کل جامعه را به دست می آورد،طبقه ای از نسل دیپلماتیک و روشنفکر که می توانند از طریق گفت و گو راه حلی مناسب و صلح جویانه به دست آورند،در واقع مسیری برای به دست آوردن استقلال فکری و جامعه ای دمکراسی.
این جنبش بعضی وقتا،در واقع بیشتر وقتها باعث نگرانی سیستم دولتی می شود البته این نگرانی در یک جامعه ای که دموکراسی،دروغی بیش نیست،جامعه ای که آزادی بیان را از مردمش گرفته،وجود دارد.

در این جوامع همیشه  این قشر اکتیف مورد خشونت قرار گرفته شده است،راهی زندان ،یا مفقودالاثر ویا از تحصیل محروم شده اند.
در جامعه ای همانند جامعه ی کرد،که تاریخی دیرین و بزرگ  دارد،و در طول این تاریخ شخصیتهای بزرگ  را برای به دست آوردن هدف خود از دست داده است،اما هیچ وقت به آن خواسته هایی که در درونشان است دست نیافته اند و به کشوری مستقل و آزاد نرسیده اند.

به خاطر همین بیشترین نقش یک اپوزسیون  در این جامعه دیده می شود که بیشترین تاثیر این اپوزسیونها  بر طبقه ی دانشجویان است که به مخالفت علیه دولت و سران آن برمی خیزند.در حالی که می توان از راههای دیگر که کمترین ضرر و زیان را به مردم می رساند و کاملا پراکتیکی یا عملی خواهد بود و یک مسیر پارامتر و متغییر را ایجاد می کند وارد شد،و آن همان پیشرفت علمی وتحصیلی است که بدون استفاده از هر نوع سلاح یا جنگ و درگیری می توان به خواسته های ملی و شخصی دست یافت.بیشترین انتظارها از این کاتاگور جوان و پرانرژی است که با عدم خشونت مشکلات را حل و فصل نمایند،در غیر اینصورت به همان چاله هایی که از طرف دولت برای آنها کنده شده است می افتند و قسمت عظیمی از جامعه و ملت لنگ و فلج می شود.زیرا در این جامعه  همیشه این دولت است که حجت خود را بر ملت اتمام کرده است.

این مسایل این را نشان می دهد که دولت بیشترین ترس را  در این زمینه ی جنبش دانشجویی دارد.زیرا این جنبش دانشجویی یا بهتر بگوییم این گروه فعال وپارامتر می تواند مسائل و مشکلات یک جامعه را جمع آوری کند ودر جستجوی یک پرنسیپ  یا اصول و راه حل منطقی و بیشتر وقتها از راههایی که شرح دادم و مشکل به بار می آورند وارد می شوند.
در این گونه موارد باید از هر طرف مواظب باشد که به دام تاریک و وحشتناک  سیستم  دولتی نشود،و فعالیت خود را به شیوه ی صحیح انجام دهد.
بخش عظیم روشنفکر هر جامعه همان جنبش دانشجویی است،به طوری که باید ذهن باز و مستقل،و دور از قدرت،و جبر و اجباری در کار نباشد و بتواند یک شخصیت کاریزما در میان مردم باشد و به آن اعتماد داشته باشند.

ئاگری-بۆکان

{jcomments off}

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی