"an independent online kurdish website

آمادگی عبدالله صالح برای گشایش صفحه جدید در روابط با عربستان

شکست سخت حوثی‌های وابسته به حکومت ایران در یمن و کنترل اوضاع به دست نیروهای دولتی

اسکای نیوز از درگیری‌های مسلحانه شدیدی بین حوثی‌‌ها و قوای طرفدار علیعبدالله صالح در چندین شهر یمن دیگر گزارش داده است.

قوای طرفدار علی عبدالله صالح مقر ریاست جمهوری، ساختمان وزارت دفاع، مقر سازمان امنیت، تلویزیون دولتی، لشکر ۴۸ را در پایتخت به تصرف خود در آورده‌اند.

فرمانده و رییس سازمان امنیت ارتش حوثی‌ها نیز دستگیر شده‌اند که حامل اطلاعات مهمی درباره رابطه جمهوری اسلامی و حوثی‌ها هستند.

نیروهای علی عبدالله صالح مسئول سازمان‌های امنیتی حوثی‌ها را بازداشت کرده‌اند تا به ارتباط ایران و حزب‌الله واینکه موشک‌ها از ایران آمده پی ببرند. هم‌چنین أبوماجد رابط مستقیم حوثی‌ها و سپاه پاسداران نیز بازداشت شده است.

علی عبدالله صالح اعلام کرده: «مردم یمن بعد از سه سال از دست حوثی‌ها خسته شده‌اند، مجلس در کنترل ما و قانون‌مدار شده، تمام نیروها باید از فرماندهی حزب الموتمر تبعیت کنند

وی به تمام گروه‌ها اعلام کرد: «از حوثی‌ها دستور نگیرند و اعلام کرد که صفحه جدیدی در روابط کشور یمن با همسایگان گشوده خواهد شد، حوثی‌ها با جنگی که با عربستان به راه انداختند کشور یمن را به قرون وسطی بردند و جمهوریت را به خطر انداختند

براساس گزارش‌ها، مردم به ساختمان‌های مقر حوثی‌ها در صنعا حمله کرده و آنها را به آتش کشیدند. در ویدئوهایی که منتشر شده مردم بنرهای حوثی‌ها را پایین می‌کشند و شعار «از امروز بدون حوثی‌ها» سر می‌دهند.

شهرهای آب و ذمار نیز به تصرف نیروهای طرفدار علی عبدالله صالح در آمده‌اند و حوثی‌ها از استان حجه بیرون رانده شدند. اخبار تایید نشده همچنین حکایت از بیرون رانده شدن حوثی‌ها از شهر المحویت دارد.

تعدادی از حوثی‌ها در حال فرار با مبلغ زیادی پول که از بانک صنعا برداشته بودند، دستگیر شدند.

 

آمادگی عبدالله صالح برای گشایش صفحه جدید در روابط با عربستان

به گزارش خبرگزاری فرانسه از صنعا، علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن و متحد شورشیان حوثی که تحت حمایت رژیم ایران قرار دارند، روز شنبه برای گفتگو با ریاض اعلام آمادگی کرد.

بنابراین گزارش، حوثی ها از این اقدام عبدالله صالح برآشفته شده اند. از سوی دیگر ائتلاف غربی به رهبری عربستان از موضع صالح استقبال کرده است.

گفته می شود عبدالله صالح نیروهای مسلح یمن را به نافرمانی از حوثی‌ها دعوت کرده است.

این در حالیست که طی روزهای گذشته احباری از حمله به مقرها و خانه های حزب کنگره خلق یمن متعلق به عبدالله صالح در صنعا پایتخت این کشور منتشر شده است.

مقامات حزب کنگره خلق یمن، حوثی ها را به دست داشتن در این حملات متهم می کنند.

سرکرده شبه نظامیان انصارالله (حوثی ها) در این باره گفته: از موج حملات شخصیت های وابسته به حزب کنگره خلق در پی رفتارهای غیرقابل توجیه، غافلگیر شدیم. ما به هیچ محلی حمله نکرده ایم.

وی افزود: از رئیس حزب کنگره خلق می خواهم تعامل مثبتی برای متوقف کردن این فتنه داشته باشد.

 

آمادگی عبدالله صالح برای گشایش صفحه جدید در روابط با عربستان

رئیس جمهور پیشین یمن امروز (شنبه) اعلام کرد در صورت لغو محاصره یمن و توقف حملات ائتلاف عربی آماده گشایش صفحه جدید در روابط با عربستان است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشرة، علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن در سخنان تلویزیونی گفت: از برادرانم در کشورهای همسایه و همپیمان می‌خواهم دشمنی علیه یمن را پایان داده و محاصره را لغو و فرودگاه‌های را بازگشایی کنند و ما هم متعهد می‌شویم صفحه جدیدی در روابط گشوده و تعامل مثبتی داشته باشیم. هرچه در یمن اتفاق افتاد کافی است.

وی تاکید کرد: ما به برادرانمان و همسایگان یمن تعهد می‌دهیم پس از آتش‌بس و گشایش فرودگاه‌ها و لغو محاصره مذاکرات مستقیم را با نمایندگان دولت “قانونی” آغاز کنیم.

صالح در ادامه با ادعای این که نیروهای حوثی به اماکن مذهبی و منازل مسکونی در صنعا یورش برده‌اند، گفت: کمیته‌هایی سیاسی و قبیله‌ای برای حل مشکلات وارد شدند اما نیروهای انصارالله “به برهم زدن آرامش” ادامه دادند.

رئیس جمهور پیشین یمن ضمن درخواست برای آتش‌بس در یمن مدعی شد، حوثی‌ها “شبه نظامیانی غیرقانونی” هستند و بحران تنها با گفتگو میان خود مردم یمن حل می‌شود.

وی خواهان تظاهرات مردم یمن علیه انصارالله و گشایش صفحه‌ای جدید در روابط با کشورهای همسایه شد.

حزب کنگره مردمی یمن، حزب وابسته به صالح نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این حزب در تحولات اخیر نیروهای وابسته به انصارالله را مسئول کامل آغاز درگیری‌ها در پی “حرکت‌های تهاجمی و ماجراجویی‌های بی‌فایده” می‌داند و از بزرگان قبایل یمنی می‌خواهد با آنها مقابله کنند.

منبع: ایران نیوز

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی