"an independent online kurdish website

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس تحقیقات این نهاد حقوق بشری دستکم ۱۰۶ نفر در اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف ایران جان خود را از دست داده‌اند.

«رها بحرینی» پژوهشگر بخش ایران در سازمان «عفو بین‌الملل» در گفتگویی با صدای آمریکا گفت، این نهاد حقوق بشری با راست آزمایی ویدئوهای ارسالی از سوی شاهدان عینی اعتراضات روزهای گذشته در ایران، اطلاعات دریافتی از مدافعان حقوق بشر و خبرنگاران خارج از کشور با موج وحشتناک کشتار در ایران روبرو شده است که در این روزها در جریان است.

به گفته خانم بحرینی بر اساس گزارشات معتبری که به دست عفو بین الملل رسیده، در اعتراضات روزهای اخیر دست‌کم ۱۰۶ معترض در ۲۱ شهر در ایران جان خود را از دست داده‌اند؛ اما این نهاد حقوق بشری معتقد است که آمار واقعی کشته‌شدگان بسیار بالاتر از رقم اعلام شده است.

این پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل به صدای آمریکا گفت، در میان ۲۱ شهر اعلام شده، شهرهای نقاط غربی و جنوبی کشور از جمله کرمانشاه، مریوان، ماهشهر و بهبهان بیشترین آمار کشته‌شدگان را به خود اختصاص داده‌اند و با وجود درگیری‌ها شدید در شهرهایی همچون تهران، اسلامشهر، کرج و اصفهان آمار کشته شدگان پایین بوده اما احتمال افزایش تلفات در این شهرها نیز در روزهای آتی وجود دارد.

به گزارش این نهاد حقوق بشری در حال حاضر بدلیل قطع اینترنت امکان برقراری تماس با خانواده قربانیان وجود ندارد، اما بر اساس اطلاعات موجود در خیلی از موارد طبق روال معمول نیروهای امنیتی و انتظامی اجساد کشته‌شدگان را به خانواده‌های آنها به موقع پس نداده‌اند و یا خانواده‌ها را مجبور کرده‌اند که تحت شرایط امنیتی و بدون کالبند شکافی برای تائید چگونگی شرایط وقوع مرگ قربانیان خود را به خاک بسپارند.

سازمان عفوبین المل در بیانیه خود با ابراز نگرانی از آمار کشته‌شدگان در اعتراضات ایران اعلام کرد، به نظر می‌رسد که تکرار و استمرار برخوردهای مرگبار با معترضین در ایران یک اقدام هدفمند از سوی نیروهای نظامی و امنیتی باشد که گویی تبدیل به سیاست حکومتی در ایران شده است.

رها بحرینی در ادامه گفتگوی خود با صدای آمریکا گفت، در حال حاضر عفو بین الملل آماری موثقی از بازداشت‌شدگان در اعتراضات اخیر ندارد و تنها همان رقم بالای هزار نفری است که توسط مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام شده، اما گزارشاتی که به دست این سازمان رسیده نشان می‌دهد تعداد زخمی‌ها بسیار بالا بوده و در میان زخمی‌شدگان افراد ۱۸ سال و کودکان خردسال نیز دیده می‌شود.

سازمان عفو بین الملل در انتهای بیانیه خود از سازمان ملل، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این نهادها درخواست کرده است که فورا و با جدیت به این تحولات عمیقا نگران کننده در داخل ایران واکنش نشان دهند و از مقامات جمهوری اسلامی بخواهند که به این سرکوب خونین پایان دهند و به حق حیات ایرانیان، حق آزادی بیان، آزادی گردهمایی مسالمت آمیز شهروندان ایرانی احترام بگذارند.

پیشتر شبکه حقوق بشری هه‌نگاو در گزارشی اعلام کرده بود که در پی اعتراضات به گرانی بنزین که از روز جمعه ۲۴ آبان ماه در شهرهای مختلف ایران آغاز شده است دستکم ۴۵ نفر در شهرهای جوانرود، مریوان، سنندج، کرمانشاه، سقز و بوکان کشته و بیش از ۵۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

همزمان با پنجمین روز اعتراضات گسترده در ایران علیه جمهوری اسلامی، ابراز نگرانی‌ها از کشته شدن ده‌‌‌ها معترض توسط رژیم ایران افزایش یافته و مقامات ارشد آمریکا و دیگر کشورها، و نیز نهادهای حقوق بشری نسبت به آن ابرار نگرانی کرده اند.

برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا، به صدای آمریکا گفت: «ما گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن ده‌ها تن از ایرانیان بیگناه توسط رژیم را مشاهده کرده‌ایم… رهبر [خامنه‌ای] از سپاه پاسداران برای کشتن ایرانیان بیگناه استفاده می‌کند.»

در همین حال فیلم‌های ارسالی به صدای آمریکا از تیراندازی مستقیم ماموران در ایران به مردم خبر می‌دهد.

ویدئوی ارسالی به صدای آمریکا، ماموران از بالای ساختمان بسیج در کرج، با گلوله جنگی به سوی مردم شلیک می‌کنند.

منبع: صدای امریکا

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی