"an independent online kurdish website

طی روزهای گذشته، مژگان کاوسی نویسندە و محقق کُرد اهل کلاردشت از سوی دادگاه بدوی نوشهر به ۵ سال و ۹ ماه زندان محکوم شد.

این نویسنده و محقق کُرد با انتشار این خبر در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرده است که جلسه دادگاه او بدون در اختیار داشتن وکیل برگزار شد. خانم کاوسی نوشته است که از سوی دادگاه بدوی نوشهر بابت اتهام «عضویت در گروه‌های معاند نظام» بە تحمل دو سال و ۹ ماه زندان، به اتهام «تحریک مردم به برهم زدن نظم عمومی» بە ۲ سال و شش ماه زندان و از بابت اتهام «تبلیغ علیە نظام» بە شش ماه زندان محکوم شدە است.

این حکم در حالی برای خانم کاوسی صادر شده است که در صورت تایید و بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مبنی بر تجمیع احکام، تنها دو سال و ۹ ماه از این حکم قابل اجرا خواهد بود.

بر اساس اطلاعات موجود، مژگان کاوسی روز دوشنبە ٢٧ آبان، توسط نیروها امنیتی بازداشت و پس از طی ۲۲ روز بازداشت در بازداشتگاه اطلاعات سپاه ساری به بند نسوان زندان نوشهر منتقل و در نهایت ۲۸ آذر ماه با قید وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شده است.

این اولین بار نیست که یک نویسندە و محقق به احکام زندان محکوم می‌شود، پیش از این صدای آمریکا در گزارشی اعلام کرده بود که امین ماسوری، نویسنده و پژوهشگر اهل شهرستان خرم آباد که پیشتر از سوی شعبه ۲ دادگاه انقلاب خرم آباد بابت اتهاماتی همچون «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» به دو سال زندان محکوم شده بود، پس از تایید این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر روز چهارشنبه اول آبان جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان مرکزی این شهرستان منتقل شده است.

سازمان عفو بین‌الملل بهمن ماه گذشته در گزارشی سال ۲۰۱۸ را «سال شرم» جمهوری اسلامی نامید و اعلام کرد در این سال بیش از هفت هزار نفر، اعم از شرکت‌کنندگان در تظاهرات، دانشجویان، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق زنان، فعالان محیط زیست، فعالان کارگری و فعالان حقوق قومی و اقلیت‌های مذهبی، در ایران بازداشت شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا نیز بارها برخوردهای خشونت آمیز رژیم جمهوری اسلامی با مردم ایران به بهانه‌های مختلف، از جمله برخورد با آزادی انتخاب نوع پوشش، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط عوامل رژیم را محکوم کرده است.

منبع: صدای امریکا

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی