"an independent online kurdish website

نویسنده: ساقی لقایی ، صدای امریکا

ششمین روز پیاپی اعتراضات خوزستان نسبت به بی‌آبی، با وجود راهپیمایی مسالمت‌آمیز مردم، به خشونت کشیده شد.

در همین حال یک فعال حقوق قومی از کشته شدن دست‌کم دو تن از معترضان در کوی علوی اهواز در روز سه‌شنبه خبر داد. گزارش‌های تأیید نشده نیز از کشته شدن دست‌کم سه تن دیگر از معترضان در شهر ایذه طی غروب و شب سه‌شنبه، ۲۹ تیر خبر می‌دهند. همچنین بنا بر گزارش‌های غیررسمی، عده قابل توجهی زخمی شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها، در روز ششم اعتراضات خوزستان، صدای تیراندازی شدید در شهرهای مختلف به گوش می‌رسید و یک تانک در سوسنگرد به آتش کشیده شد.

کریم دحیمی، از فعالان عرب خوزستان، در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا گفت که محمد کروشات، نوجوان ۲۰ ساله از اهالی کوی مندلی در حومه اهواز که دیشب در اعتراضات کوی علوی (شلنگ آباد) اهواز با تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی مجروح شده بود، روز سه‌شنبه در بیمارستان فوت کرده است. یک تن دیگر نیز به نام فرزاد فریساد شب سه‌شنبه ۲۹ تیر در کوی علوی اهواز کشته شد.

به گزارش منابع محلی، اینترنت موبایل از غروب در اهواز، شادگان، سوسنگرد، و شوش دچار اختلال شده و برقراری ارتباط کامل ممکن نیست.

بنا بر گزارش رسانه‌های ایران، نیروی انتظامی از کشته شدن یک مأمور و زخمی شدن مأموری دیگر خبر داد و آن را به ناآرامی‌های سه‌شنبه شب در «شهرک طالقانی» ماهشهر نسبت داد.

در این حال، ویدئوهای متعددی از سوی شهروندان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که به نظر می‌رسد نشان‌دهنده تیراندازی مأموران انتظامی و امنیتی باشد.

حمایت مردم استان‌های تهران و البرز از اعتراضات خوزستان

بنا بر گزارش‌ها، معترضان در استان‌های تهران و البرز با سر دادن شعار علیه ارکان جمهوری اسلامی، از مردم خوزستان حمایت کردند.

ششمین شب اعتراضات خوزستان؛ کشته شدن دست‌کم دو معترض در اهواز | صدای آمریکا فارسی (voanews.com)

شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» در نارمک تهران

شعار معترضان در مترو گلشهر کرج: «سپاهی حیا کن، مملکت رو رها کن»

دست‌کم دو جوان در کوی علوی اهواز کشته شدند

به گفته آقای دحیمی تعداد مجروحان خیلی زیاد است. در چندین منطقه و چندین شهر شمار مجروحان خیلی زیاد است. در شاوور نزدیکی شوش دست کم هفت نفر مجروح شدند. ۲۹ تیر در خرمشهر در کوت شیخ، الجدیده و فیصلیه در پی هجوم نیروهای امنیتی با اسلحه جنگی شماری از معترضان مجروح شدند. در شادگان روزهای اول چند تن مجروح شدند و در بیمارستان بستری هستند.

این فعال حقوق بشر عنوان کرد که روز ۲۹ تیر تصاویری از پدر یکی از مجروحان به دستش رسیده که می‌گوید فرزندش در حال بازگشت از سر کار از شلمچه، در حالی که از تریلی پیاده می‌شده، با شلیک نیروهای امنیتی از ناحیه کمر و گردن مجروح شده و اکنون در بیمارستان است.

بنا بر اظهارات آقای دحیمی، در اهواز، کوی علوی (شلنگ آباد)، نیروی امنیتی از اسلحه وینچستر استفاده کرده و شماری را مجروح کرده است.

به گفته او، روز دوشنبه در سوسنگرد از طبقات مختلف جامعه در تجمع شرکت کردند و «حتی آخوند هم در تجمع بود» و گفته بودند مسالمت‌آمیز است، «اما امروز تعداد مجروحان خیلی زیاد است.»

او با بیان این که «از بازداشت‌شدگان تصاویر زیادی به دستم رسیده» گفت: «در رامشیر بعضی از روستاهای اطراف شهر را محاصره و خیلی‌ها را بازداشت کردند … برای جلوگیری از گسترش تظاهرات هر که پرونده امنیتی و سابقه داشته را بازداشت کردند. در شاوور ۲۰ تن بازداشت شده‌اند.»

به گفته آقای دحیمی، نیروهای امنیتی سه‌شنبه شب در همه مناطق از گاز اشک‌آور استفاده کرده اند و در مسیر کوت عبدالله اهواز گاز وارد خانه‌ها شده و باعث مسمومیت کودکان شده است. در سوسنگرد، حمیدیه، حاشیه جنوبی اهواز، و مسیر کوت عبدالله که راهی به طرف آبادان است گاز اشک‌آور و اسلحه جنگی استفاده شده است.

به گفته او، اینترنت بعضی مناطق به طور کامل قطع شده است.

او با اشاره به اعتراضات گسترده در روز سه‌شنبه در دزفول، گفت: «تصاویری داریم که دقیقا شرح می‌دهد که این ماشین‌ها و سلاح‌ها به سمت اهواز و استان حرکت می‌کنند. با توجه به عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع، بیم آن داریم که کشتاری مثل نیزار ماهشهر و جراحی رخ دهد.»

آقای دحیمی همچنین اظهار داشت: «رامشیر نزدیک جراحی و شهرک چمران است و دیشب و امشب تجمع بود. شعارهای زیادی دادند. این مناطق چون دور از شهرهای بزرگ مثل اهواز و دزفول و بهبهان است، زود مورد هجمه نیروهای یگان ویژه قرار می‌گیرند و زود هم سرکوب می‌کنند.»

او درباره آتش گرفتن یک تانک در بازار سوسنگرد گفت: «معلوم نیست آیا نظام تانک را استفاده کرده یا نه. تا جایی که می‌دانم از جنگ ایران و عراق بعضی از اماکن تانک را به عنوان یادگاری از جنگ گذاشتند. در بازار خفاجیه (سوسنگرد) و حمیدیه موجود است. اما نمی‌توانم تایید کنم که همان است یا تانکی است که استفاده شده است.»

او همچنین درباره اعتراضات حمایتی از معترضان جنوب خوزستان، توضیح داد: «مناطق شمال اهواز در شهر شوشتر برای چند شب تجمع داشتیم و حتی یک نفر به نام کنانی مجروح شد و در وضعیت بسیار وخیم در بیمارستان بستری است. در ملاثانی و ویس هم به این اعتراضات پیوستند. بعد از چند روز امروز دارخوین توابع شادگان بود که به اعتراضات پیوست. دزفول ایذه و قبل از آن بهبهان جوان‌ها برای هم‌صدا شدن با معترضان جاده‌ها را قطع کردند و در ایذه تهدید شد که بیرون می‌آییم که امروز دیدیم از ساعات اولیه ظهر هم (تجمعات) بود.»

او با اشاره به اعتراضات در استان‌های تهران و البرز و لرستان، گفت که این نشانه «هم‌صدا شدن مردم» است. اعتراضات که در جنوب بلند شد، به جاهای دیگر ایران رسید و این هم‌صدایی را بسیار مثبت می‌بینم که در مسیر هم‌صدا شدن برای مقابله با سیاست‌های این نظام که علیه مردم اجرا می‌کند است. مردم فهمیده‌اند نظام سیاست‌هایی پیش گرفته که نه عرب و کرد می شناسد و نه فارس. سیاست‌هایی است که برای حفظ نظام است بر علیه مصلحت و پیشرفت مردم.

آقای دحیمی با اشاره به شعار «کلا کلا التهجیر» (نه به کوچ دادن مردم)، گفت: «این را من یا آن که می‌گویند در خارج است یا ضدانقلاب است نگفته‌ام. مردم دارند می‌گویند. که این سیاست‌ها برای مهاجرت اجباری مردم است. در مشهد، شاهین‌شهر اصفهان مجبور به مهاجرت شده‌اند.»

به گفته آقای دحیمی، «نظام دارد سعی می‌کند با فرستادن نفوذی در بین برخی تجمعات با لباس شخصی حتی از خود آن قوم و منطقه می‌فرستند که کسی کلاشنیکف گرفته و شلیک می‌کند. معترضان به وضوح می‌گویند و ویدئوها هم مشخص است و زن و مرد می‌گویند تجمعات ما مسالمت‌آمیز است. خودشان این کار را می‌کنند که سرکوب را توجیه کنند. این کار نظام است که اعتراضات را به خشونت بکشد. در دی ۹۶ و آبان ۹۸ هم خود نظام می‌کشت .»

یک مرجع شیعه: هر چه سریع‌تر به داد مردم خوزستان برسید

یکی از مراجع شیعه به «تمام مسئولان» توصیه کرد که «هر چه سریع‌تر به داد مردم استان خوزستان برسند» و «همه‌جانبه آلام» آنها را «تسکین دهند.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله علوی گرگانی،  گفته است: «مشکلات کم‌آبی و ریزگردها و برخی مشکلات دیگر همگی دست به دست هم داده است تا این عزیزان (مردم خوزستان) در گرفتاری شدید دست و پنجه نرم کنند.»

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، اعتراضات چندروزه خوزستان را «هماهنگی رسانه‌های بیگانه با معدود اغتشاش‌گران» دانسته و نوشته که «با میدان‌داری عده‌ای که همواره با اقدامات خود نمک بر زخم مردم خوزستان می‌پاشند، شرایط اعتراضات و دغدغه‌های مردم به شکل دیگری مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.»

سناتور جمهوری‌خواه مارکو روبیو: آمریکا به جای مذاکره با رژیم از معترضان حمایت کند

سناتور جمهوری‌خواه، مارکو روبیو، سه‌شنبه ۲۹ تیر، در توییتی نوشت: «ملت ایران خواهان رهایی از رژیم حاکم تهران هستند. سناتور روبیو استفاده وحشیانه از زور برای متفرق کردن معترضین صلح‌طلب توسط رژیم را محکوم می‌کند. آمریکا به جای مذاکره با این رژیم شیطانی باید از معترضین حمایت کند.»

یا زندگی با شرافتی را انتخاب کن و یا بر روی بالشت بمیر

پیام یکی از هموطنان خوزستان: خفاجیە و حمیدیە زیر گلولە باران است و خون سرازیر شدە. غیرت و شهامتتان کجاست؟ بانوان بە میدان آمدەاند و شما سکوت کردەاید؟ نترسید. برخیزید و درهایتان را باز کنید. لزومی ندارد بە دنبال درگیری باشیم، هدف ما تظاهرات مسالمت آمیز است.

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی