"an independent online kurdish website

بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره دریافت کمک مالی یک نهاد وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران، برخی کاربران به آن واکنش نشان دادند. آنها با تعبیر‌هایی چون «پول انگلیسی»، «شیعه انگلیسی» و «پوند شیرین‌تر از عسل» به تناقض رفتاری مقامات جمهوری اسلامی پرداختند.

روزنامه تایمز روز پنج‌شنبه سیزدهم آبان گزارش داد که «مرکز اسلامی انگلیس» که به دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی وابسته است مبلغ ۱۰۹ هزار و ۴۷۶ پوند را به عنوان کمک برای جبران خسارت‌های ناشی از کرونا دریافت کرده است.

بنا بر گزارش روزنامه تایمز این کمک بیش از ۱۰۰ هزار پوندی، در جریان «حفظ مشاغل» به شرکت‌ها و دفترها به مرکز اسلامی لندن تعلق گرفته است.

هرچند دولت‌های غربی عمدتا به افراد و نهادهایی که در دوران کرونا آسیب دیده‌اند کمک می‌کنند. اما دریافت این کمک از سوی نهاد وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی که پیشتر حتی دریافت واکسن از کشورهای غربی (بریتانیا و آمریکا) را منع کرده بود، با حواشی روبرو شد.

نوزدهم دی‌ماه سال گذشته، آیت‌الله خامنه‌ای در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که به واکسن‌های ساخت بریتانیا و آمریکا «اعتماد و اطمینان نیست» و ورود آنها را ممنوع اعلام کرد. ده ماه بعد او موضع خود را تغییر داد اما خیلی از کارشناسان تاخیر ایران در دریافت واکسن را عامل مرگ چند هزار نفر بیشتر بر اثر کرونا دانسته‌اند.

مجموع جان‌باختگان کرونا در ایران در حال حاضر از ۱۲۶ هزار نفر فراتر رفته است و مقامات جمهوری اسلامی بارها گفته‌اند آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در ایران چند برابر عدد رسمی اعلام‌شده است.

پرداخت مبلغ بیش از یکصد هزار پوند از سوی دولت بریتانیا به یک مرکز وابسته به رهبر جمهوری اسلامی در حالی است که نه تنها سازمان‌های وابسته به غرب در ایران مجوز فعالیت ندارند، بلکه حکومت ایران شهروندان کشورهای غربی و دوتابعیتی را که به ایران سفر می‌کنند، به بهانه همکاری یا ارتباط با آن سازمان‌ها و دولت‌های غربی زندانی می‌کند.

انتشار این خبر در روز ۱۳ آبان هم‌زمان با سال‌روز اشغال سفارت آمریکا در تهران، واکنش‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

گروهی از کاربران به اعلام ممنوعیت واکسن کرونای تولید کشورهای آمریکا و انگلیس از سوی رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرده‌اند.

 

حساب کاربری «برخی از هنرمندان» در اینستاگرام با انتشار پوستری نوشت: «ورود واکسن از انگلستان حرام است، ریختن خون مردم و خوردن کمک‌های نقدی انگلستان حلال است.»

«صدف‌بانو» در واکنش به این خبر در توییتی نوشت، ظاهرا انگلیسی‌ها فقط واکسنشان «حرام» است، اما پوندشان «از عسل هم شیرین‌تر» است.

برخی کاربران در واکنش به این خبر از هشتگ «شیعه انگلیسی» که برگرفته از سخنان رهبر جمهوری اسلامی است، استفاده کردند.

از جمله، رضا حقیقت‌نژاد، روزنامه‌نگار، جمله علی خامنه‌ای در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ را یادآوری کرد که گفته بود «کسی که بودجه‌اش بودجه‌ خزانه‌داری انگلیس است، شیعه‌ انگلیسی است.»

کاربری به نام «پاپیون» تلویحا به اتهام‌های منتسب به برخی از زندانیان سیاسی در ایران از سوی قوه قضائیه اشاره کرد: یه شیر پاک خورده پیدا شه از #خامنه‌ای_جنایتکار و دفترش تو لندن بخاطر #تحصیل_مال_نامشروع از طریق ارتباط با یک #کشور_متخاصم شکایت کنه.

مرتضی اسماعیل‌پور نیز با نقل خبر تایمز نوشت: «توصیف این وضعیت را همه می‌دانیم.»

خامنه‌ای ۹۱ میلیارد دلار ثروت شخصی دارد با این حال دولت انگلستان ۱۰۰ هزار پوند کمک به دفتر خامنه‌ای در لندن کرده است!

توصیف این وضعیت را همه میدانیم!

کاربری به نام «رابرت ملا» نیز عکسی از دور جدید اعتصاب غذای ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری زندانی دوتابعیتی در ایران را منتشر کرد و نوشت: «به این آقای محترم بگویید بلند شو برو خانه‌تان و به اعتصاب غدایت پایان بده. دولت انگلیس نه تنها کمکی به آزادی همسرت نخواهد کرد بلکه ۱۰۰ هزار پوند به دفتر خامنه‌ای در لندن کمک کرده» است.

در این بین، برخی مثل «کاوه کرمانشاهی» وجود چنین مراکزی را که زیر نظر دولت‌هایی نظیر ایران اداره می‌شوند در اروپا عادی می‌دانند و می‌گویند آنها در قالب این سازمان‌های غیردولتی/غیرانتفاعی سیاست‌های رهبران کشورهای خود را پیش می‌برند.

منبع: صدای امریکا

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی