"an independent online kurdish website

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد از ۲۶ شهریور تا دوم آذر ۴۴۰ نفر در اعتراضات ایران جان خود را از دست داده‌اند که ۶۱ نفر از آنها کمتر از ۱۸ سال سن داشتند.

خبرگزاری هرانا تعداد بازداشت‌شدگان را هم تا پایان دوم آذر ۱۸۰۵۹ نفر اعلام کرد و افزود: «از این تعداد هویت ۳۲۱۲ تن مشخص شده است.»

با ورود به آذر ماه، در سومین ماه از آغاز اعتراضات مردمی، شمار شهرهای معترض نیز به ۱۵۷ شهر افزایش یافت. ۱۴۳ دانشگاه کشور نیز به اعتراضات پیوسته‌اند که در این میان ۵۵۵ دانشجو بازداشت شده‌اند.

همچنین ۱۰۷۵ تجمع شهری و دانشگاهی طی اعتراضات سراسری صورت گرفته که کماکان با برخورد خشونت‌بار از سوی نیروهای امنیتی همراه بوده است.

بر اساس گزارش‌ها، بخش قابل توجهی از ۱۰۷۵ تجمع در استان‌های غربی بوده و در روز سه‌شنبه شاهد حمایت از این استان‌ها در شهرهای تهران، شیراز و زاهدان بودیم.

روز گذشته در ایران شاهد صدور بیانیه‌های مختلفی بودیم که از آن جمله می‌توان به بیانیه دفتر حسینعلی منتظری اشاره کرد که از حکومت ایران خواست «اجازه برگزاری رفراندوم را صادر کند» چون به گفته بیانیه‌نویسان این «خواسته اصلی مردم شریف ایران است و با تداوم شرایط فعلی احتمال وقوع جنگ داخلی وجود دارد.»

کانون نویسندگان ایران نیز در بیانیه‌ای سرکوب سازمان‌یافته در شهرهای کردنشین و دیگر شهرهای ایران به دست نیروهای امنیتی را محکوم کرد و خواستار رساندن صدای مقاومت مردم کرد به جهانیان شد.

اساتید دانشگاه چمران اهواز نیز طی بیانیه‌ای خواستار آزادی دانشجویان بازداشتی، رفع ممنوع‌الورودی دانشجویان، عدم برخورد خشن و ورود نیروهای امنیتی به دانشگاه شدند.

در تجمعات اعتراضی دانشجویان در دانشگاه‌های کشور نیز بیانیه هایی مبنی بر تداوم اعتراضات تا رسیدن به خواسته‌های مردم منتشر کردند.

منبع: صدای امریکا

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی