"an independent online kurdish website

بنا بر آمار موجود در سازمان حقوق بشر کردستان تا کنون 24 زندانی سیاسی کرد به اعدام محکوم شده اند.list_ehdam-2012

البته باید به این نکته توجه کرد که این اسامی تنها اسامی هستند که منتشر شده اند و گمان آن میرود که اسامی محکومین به اعدام بسیار بیشتر باشد.

لذا خواهشمندیم که در تصحیح و تکمیل این اسامی ما را یاری رسانید و با این این ایمیل با ما تماس بگیرید

kmmknews@gmail.com

1-                         رشید آخکندی در ارديبهشت ماه سال 1378 در اصفهان دستگیر شد و از سوی دادگاه انقلاب سنندج پس از یک سال بازداشت محارب شناخته شد و به اعدام محکوم شد.

2-                         بهروز آلخانی در 16 آبانماه 1390 از سوی دادگاه انقلاب ارومیه محارب شناخته شده و به اعدام محکوم شد. وی اکنون در زندان مرکزی ارومیه بسر میبرد.

3-                         رضا اسماعیلی فرزند توفیق از سوی دادگاه انقلاب خوی به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد. رضا اسماعیلی که از اهالی یکی از روستاهای شهرستان سلماس میباشد به اتهام همکاری با احزاب معاند نظام بازداشت شده و پس از 5 ماه بازداشت از سوی اداره اطلاعات به اعدام محکوم شد.

4-                         حبیب افشاری در روز دوشنبه 26 دی ماه 1390 از سوی دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد محارب شناخته شده و به اعدام محکوم شد.

5-                         علی افشاری در روز دوشنبه 26 دی ماه 1390 از سوی دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد محارب شناخته شده و به اعدام محکوم شد.

6-                         سید سامی حسینی در 15 خرداد 1387 از سوی نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شده. سید سامی حسینی از سوی دادگاه انقلاب ارومیه محارب شناخته شده و به اعدام محکوم شد.

7-                         یاور رحیمی به گزارش منابع حقوق بشری، شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران، برای شش فعال مذهبی كرد، به اتهام “اقدامات تروریستی” و “عضویت در گروه سلفی” حكم اعدام صادر كرده است.

8-                         اصغر رحیمی به گزارش منابع حقوق بشری، شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران، برای شش فعال مذهبی كرد، به اتهام “اقدامات تروریستی” و “عضویت در گروه سلفی” حكم اعدام صادر كرده است.

9-                         بهنام رحیمی به گزارش منابع حقوق بشری، شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران، برای شش فعال مذهبی كرد، به اتهام “اقدامات تروریستی” و “عضویت در گروه سلفی” حكم اعدام صادر كرده است.

10-                       مختار رحیمی به گزارش منابع حقوق بشری، شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران، برای شش فعال مذهبی كرد، به اتهام “اقدامات تروریستی” و “عضویت در گروه سلفی” حكم اعدام صادر كرده است.

11-                       بهمن رحیمی به گزارش منابع حقوق بشری، شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران، برای شش فعال مذهبی كرد، به اتهام “اقدامات تروریستی” و “عضویت در گروه سلفی” حكم اعدام صادر كرده است.

12-                       مردان ملكی به گزارش منابع حقوق بشری، شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران، برای شش فعال مذهبی كرد، به اتهام “اقدامات تروریستی” و “عضویت در گروه سلفی” حكم اعدام صادر كرده است.

13-                       انور رستمی در دی ماه ۸۷ درشهر کرمانشاه بازداشت شد. وی به اتهام عضویت در یکی از احزاب اپوزسیون سیاسی کرد و اختلال در نظم وامنیت ملی وشرکت درتظاهرات خیابانی در اعتراض به قتل شوان قادری به اعدام محکوم شد.

14-                       مصطفی سلیمی(ایلویی) در سال ۱۳۸۲ بازداشت شد. وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور از طریق محاربه به اعدام محکوم شد.

15-                       حسن طالعی در سال 1378 به اتهام همکاری با احزاب معاند نظام محارب شناخته شد و به اعدام محکوم شد

16-                       محمد عبدالهی برادر زندانی سیاسی که قبلا حکم اعدام داشت سال گذشته توسط نیروهای امنیتی شهر بوکان بازداشت و در دادگاه انتقلاب شهر ارومیه به اتهام اقدام علیه ملی و محاربه با خدا و همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف رژیم به اعدام محکوم شد.

17-                       حسین فروهیده(خطیبی) به اتهام ارتکاب جرایم امنیتی و بدون وجود اسناد و ادله کافی تنها به استناد به علم قاضی محارب شناخته شد و به اعدام محکوم شد.

18-                       حبیب الله گلپری پوردر تاریخ ۲ اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ به اتهام محاربه از طریق فعالیت تبلیغی و عضویت در یک حزب مخالف نظام به استناد ماده ۱۸۶ و ۱۹۰ قانون مجازات اسلامی از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به اعدام محکوم شد

19-                       حبیب الله لطیفی نخستین بار در تابستان سال ۱۳۸۷ اعلام شده بود که با اعتراض وکلای او برای دادگاه تجدیدنظر ارسال شده بود اما در زمستان همان سال، دادگاه تجدید نظر نیز حکم اعدام را تایید کرده بود.

20-                       عزیز محمد‌زاده به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه با خدا در دادگاه شهر سقز به اعدام محکوم شد

21-                       سید جمال محمدی اهل شهرستان سلماس که در سال 87 بازداشت و به اتهام محاربه از طریق همکاری با احزاب معاند نظام به اعدام محکوم شد.

22-                       لقمان مرادی به اتهام عضویت در یکی از احزاب سیاسی کُرد و همچنین به قتل رسانیدن فرزند امام جمعه شهرستان مریوان،در مورخ 14 تیرماه 1388 توسط قاضی صلواتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم گردیدند.

23-                       زانیار مردای به اتهام عضویت در یکی از احزاب سیاسی کُرد و همچنین به قتل رسانیدن فرزند امام جمعه شهرستان مریوان،در مورخ 14 تیرماه 1388 توسط قاضی صلواتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم گردیدند.

24-                       شیرکو معارفی به اتهام همکاری با احزاب معاند نظام محارب شناخته شد و به اعدام محکوم شد.{jcomments off}

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی