"an independent online kurdish website

بعد از تهديد همراه با إيجاد مضايقات و  فشارهاي رواني مبني بر اجراي حكم اعدام و شرايط بد زندانzndan-feal-ahwaz-5-nefer

،هاشم شعباني نژاد، هادي راشدي، مختار البوشوكه،محمد علي عموري نژاد و يابر البوشوكه  فعالان مؤسسة الحوار خلفيه( رامشير)دست به اعتصاب غذا زدند. بنا به اخبار رسيده به فعالين حقوق بشر اهوازي، اين پنج تن همراه دوستشان رحمان عساكره كه به ٢٠ سال محكوم گرديده از روز شنبه ٢/٣/٢٠١٣ ( ١٢ اسفند) اعتصاب غذاي خود را آغاز نموده اند.

ارتباط تلفني با خانواده ها از روز شنبه قطع شده و در حين ملاقات روز چهار شنبه خانواده ها از موضوع اعتصاب با خبر شده اند و متوجه حالت وخيم هادي راشدي مي شوند. هادي راشدي از بيماري روماتيسم قلبي و ناراحتي كبد رنج مي برد و هم اكنون در جمع دوستان خود دست به اعتصاب غذا زده است.

بعد از تأييد حكم اعدام توسط ديوان عالي كشور، خانواده هاي محكومين با مراجعه به مجلس شوراي اسلامي، تجمع در مقابل  بيت رهبري، مراجعه به مراجع تقليد و تجمع در مقابل أماكن دولتي و قضائي خواستار لغو احكام اعدام صادره در حق فرزندان خود شدند. در اين راستا جمعي از فرهنگيان ،بازاريان، معتمدين ،  بزرگان و  شيوخ قبائل عرب توماري را امضاء نموده  و ضمن تاييد مسالمت آميز بودن فعاليت آنها، درخواست لغو احكام اعدام اين 5 تن شدند.

پنج فعال فرهنگی عرب اهوازی فوق الذکر از فرهنگیان و دبیران شهر خلفیه در 80 کیلومتری شرق اهواز هستند که در چارچوب موسسه فرهنگی – مدنی الحوار (گفتگو) در دوره اصلاحات و پس از آن به فعالیتهای فرهنگی می پرداختند. اين پنج تن در أوائل سال ٢٠١١ دستگير و به مدت ٩ ماه در بازداشتگاه اطلاعات اهواز،تحت شكنجه شديد و فشار قرار داشته اند. در دادگاه انقلاب شعبه ٢ أهواز به اتهام هاي “محاربه”تبليغ علية نظام” أقدام علية امنيت ملي ” متهم شده و به اعدام محكوم شدند و پس از آن احکام اعدام آنها در دیوان عالی کشور شعبه ٣٢ به تایید رسید.

قابل ذكر است كه شوراي حقوق بشر به همراه پنج گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، عفو بين الملل، ديدبان حقوق بشر، كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، وزارت خارجه بريتانيا ، دولت آلمان و نروژ همچنين سي نهاد حقوق بشر ديگر خواستار لغو احكام اعدام صادره و إعاده دادرسی ومحاکمه عادلانه برای این فعالان شدند.

كريم دحيمي فعال حقوق بشر

{jcomments off}

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی