"an independent online kurdish website
بنا به گزارش فعالان حقوق بشر، چهار تن از فعالان عرب احوازي از شهر فلاحيه( شادگان) كه به اعدام محكوم شده اند.zndani-mehkum-ahdam-ahwazi-0

طى نامه ايى از درون زندان كارون خواستار مداخله سازمانهاى بين المللى حقوق بشر براى لغو احكام اعدامشان شده اند .
 بنا بر اين گزارش، حکم اعدام عبدالرضا امیر خنافره ، غازی عباسی ، عبدالامیر مجدمی ،و جاسم مقدم پناه بدون اجراى محاكمات عادلانه و بعد از شكنجه هاى فراوان و كسب اعترافات اجبارى , به اتهام محاربه و فساد في الارض روز شنبه گذشته 13 جولاى به خانواده هايشان ابلاغ شد .
در قسمتی از نامه این زندانیان محکوم به اعدام که نسخه ای از آن در اختیار فعالان حقوق بشر  قرار گرفته است , نوشته شده:
بعد از گذشت 3 سال بلاتکلیفی در بازداشتگاههای اطلاعات ؛  دادگاه ما در سال 2012 تشكيل شد که در مجموع بيشتر از دو ساعت و نيم طول نكشيد و ما بدون اينكه بتوانيم از خود دفاع كنيم به اتهام اعمال مسلحانه و محاربه با خدا و فساد في الارض به اعدام محكوم شديم .
اینان تاکید کردند : با وجود اينكه 6 نفر از وكلاى ما نيز در جلسه دادگاه حضور داشتند ولى هيچكدام از آنها اجازه دفاع از موكلينش در جلسه را نیافتند. “
گفتنی است یکی از دستاویزهای دادگاه برای این محکومیت , کشف اسلحه شکاری از محکومان به هنگام دستگیری بوده است . زندانیان یاد شده طی توضیحی در این خصوص نوشته اند :  “كارشناس اسلحه در شهادتنامه خود در دادگاه گفت كه از سلاحهاى شكارى كشف شده هيچ گلوله اى شليك نشده است ولى بازجويان اطلاعات به دادگاه فشار آوردند تا كارشناس را عوض كرده و كسى ديگر را جايگزين آن كنند تا شهادت بدهد كه از اين اسلحه ها , تيراندازى شده است تا ما را به قيام مسلحانه متهم كنند .”
درهمین رابطه آقای عبدالسلام ساکی , یکی از وکلای متهمین  طی اظهار نظری می گوید :  تمام اتهامات منصوب شده باطل و مستنداتی حقوقی در زمینه اتهامات وجود ندارد . وی تاکید کرد : اتهامات و رای صادره بر اساس اعترافات اجباری بوده است و جنبه قانونی ندارد .
وی یادآور شد : در صورتیکه دادگاه هیچ اهمیتی به دفاعیات وکیل نگذاشته ؛ حکم صادره بر مبنای گزارشات اداره اطلاعات صادر شده است .
طبق حكم  اوليه صادره از شعبه اول دادگاه انقلاب احواز قاضي علي فرهادوند، چهار نفر از شهروندان عرب از شهرستان فلاحيه ( شادگان) در سپتامبر ٢٠١٢  به اتهام محاربه با خدا و فساد في الأرض به اعدام و سه نفر از آنان به حبس و تبعید محکوم شده بودند.
 اسامي محكومين به اعدام بشرح زير است:
١-غازي عباسي، فرزند احمد، متولد ١٣٦١، مجرد، فاقد سابقه كيفري
٢-عبدالرضا امير خنافره، فرزند يونس ، متولد ١٣٦٦، مجرد، فاقد سابقه كيفري
٣-جاسم مقدم پناه، فرزند سعيد، متولد ١٣٦٤، مجرد، فاقد سابقه كيفري
٤- عبد الأمير مجدمي،فرزند هوشنگ،متولد ١٣٥٩،متأهل،فاقد سابقه كيفري
-همچنین محكومين به  ٣ سال حبس در تبعيد در شهر اردبيل نیز به شرح زیر است :
٥- هادي البوخنفر نژاد، فرزند عبدالخضر، متولد١٣٦٠،متأهل ، فاقد سابقه كيفري
٦-سامي جدماوى نژاد،فرزند عزيز، متولد١٣٦٠، مجرد،فاقد سابقه كيفري
٧-شهاب عباسي، فرزند احمد ، متولد ١٣٦٥، مجرد، فاقد سابقه كيفري
این زندانیان محکوم به اعدام در این نامه ضمن شرح بیگناهی خود و روند غیر قانونی محاکمه بر اساس اعترافات اجباری ؛  شوراى حقوق بشر سازمان ملل , گزارشگر ويژه سازمان ملل براى حقوق بشر در ايران آقاى احمد شهيد , سازمان عفو بين الملل , سازمان ديده بان حقوق بشر و كليه  فعالان وسازمان هاى مدافع حقوق بشر را خطاب قرار داده و خواستار پیگیری احکام صادره و تلاش برای توقف آن شده اند . درخواستی که پیشتر توسط خانواده این محکومان نیز اعلام شده بود.
لازم به توضیح است كه در گزارش پیشین آقای جاسم مقدم پناه در لیست محکومان به “حبس و تبعید ” قرار گرفته بود که بنا بر حكم دادگاه , متاسفانه نام ایشان هم در بین محکومان به اعدام قرار دارد و آقای شهاب عباسی  به حبس و 3 سال تبعید محکوم شده اند .
zndani-mehkum-ahdam-ahwazi-1

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی