"an independent online kurdish website

کانون وکلای فدرال آمریکا از همکاران آلمانی خود در پرونده میکونوس که رای بر محکومیت مقامات رده بالای حکومت ایران دادند تجلیل می کندshehidani-mikonos-0

 

اخبار روز – گزارش دریافتی: برای اولین بار در تاریخ نزدیک به صد ساله خود، کانون وکلای فدرال آمریکا جایزه ای را برای انجام کار حرفه ای به دو تن از همکاران اروپایی اهل آلمان اهدا می کند. جایزه حاکمیت قانون، که توسط کانون وکلای فدرال، ناحیه جنوبی شعبه نیویورک و بخش دعاوی قضایی فدرال اهدا می شود، به افتخار کار حرفه ای و الهام بخش دادستان فدرال آلمان، برونو یوست، در دادگاه تاریخی مربوط به پرونده میکونوس، دادگاهی که به مدت چهار سال 1372-1376 به طول انجامید می باشد. دومین دریافت کننده این جایزه، الکساندر فون اشتال، دادستان کل فدرال آلمان (1369-1372) است که از تحقیقات و کار «برونو یوست» قاطعانه حمایت کرد، و راه را برای قضاوت برجسته دادگاه عالی برلین در فروردین 1376 باز کرد.

این دادگاه بر اساس ترور سبعانه و انگشت نمای چهار تن از رهبران مخالفین ایرانی که در شب 26 شهریور 1371 در رستوران نه چندان معروف میکونوس در برلین اتفاق افتاد تشکیل شد. رهبر حزب دمکرات کردستان ایران به همراه دو تن از همراهان نزدیک خود که برای حضور در کنفرانس سالانه حزب سوسیال دمکرات به آلمان آمده بودند جزو کشته شدگان بودند. شامی که در کمال آرامش صرف می شد ناگهان با ورود دو مرد سیاهپوش مسلسل به دست که در آستانه درب رستوران قرار گرفته و بر روی میهمانان آتش گشودند ناتمام ماند. پس از این واقعه تیراندازی، روزنامه های صبح آلمان این واقعه را به رئیس جمهور عراق، صدام حسین نسبت دادند. دیگران انگشت اتهام را به سوی دیگر گروه رقیب کُرد گرفتند. آنچه که نه مطبوعات و نه وکلایی که در این مورد تحقیق می کردند در آن زمان می دانستند این بود که اینها تنها و اولین قربانیان نبودند. از سال 1359، بیش از صد ایرانی در تبعید مفقود الاثر شده و یا در سراسر آمریکا، اروپا و دیگر نقاط ترور شده بودند. برای سیاستمداران غربی که برای تقویت راههای تجاری خود و پیشبرد امور خود در حال مذاکره با تهران بودند، انتشار چنین شایعاتی مبنی بر رشته ترورهای مخفی تبعیدیها به نظر خوشایند نمی رسید. در هر حال، چنین پرونده هایی «باز» و قتل آنها بصورت رمز و راز باقی ماند. خانواده قربانیان نگران این بودند که دادگاه میکونوس هم خارج از این قائده نباشد.

ساعاتی بعد، یک دادستان فدرال بی ادعا و صادق، برونو یوست، در صحنه حاضر شد و تحقیقات خود را، علیرغم تمام شایعات و تهدیدها مستقلاً آغاز کرد. آنچه که در پی تحقیقات، محاکمه، و رای دادگاه رخ داد هر دو طرف یعنی اروپا و ایران را شوکه کرد، و این محاکمات یکی از مهمترین محاکمات اروپا پس از دادگاه نورمبرگ که مربوط به جنگ جهانی دوم بود لقب گرفت. این محاکمه سرانجام به نقطه ای رسید که تنها برای اندک شماری قابل پیش بینی بود – یعنی عدالت.  

 

این محاکمه، چنانکه در کتاب تحسین شده داستان واقعی با عنوان «قاتلان قصر فیروزه» بازنویسی شده، تهران را وادار به دست کشیدن از عملیات تروریستی خود بر علیه فعالین ایرانی در اروپا کرد. این حکم برجسته دادگاه در سال 1376، که بسته شدن تمام سفارتخانه های اعضای اتحادیه اروپا در تهران را در پی داشت، یک یادآوری ضروری است که برای پایان دادن به یک حکومت استبدادی، اجرای عدالت و حاکمیت قانون به مراتب می تواند موثرتر از بمب باران باشد.

 

برنامه اهدای جوایز کانون وکلای فدرال در نیویورک با تمرکز بر پرونده میکونوس، روابط امروز با ایران را مورد کندوکاش قرار می دهد. این رویداد با سخنرانی رویا حکاکیان، نویسنده تحسین شده سال 2011 داستان واقعی با عنوان «قاتلان قصر فیروزه» که به مستندات این پرونده پرداخته است، و جی. دی. بیندنیگل، سفیر سابق آمریکا و مدیر امور اروپای مرکزی در آلمان، اطریش و سوئیس همراه می باشد. گفتگوها توسط «جُوانا سیبرت»، قاضی دادگاه فدرال آمریکا در ناحیه شرق نیویورک اداره می شود. سخنرانی افتتاحیه توسط «لورتا ا. پرسکا» قاضی ارشد دادگاه فدرال آمریکا در ناحیه جنوبی نیویورک انجام می شود.

برنامه اهدای جوایز، تحت عنوان تایید حاکمیت قانون در جمهوری فدرال آلمان – پرونده میکونوس، رأس ساعت 5:30 عصر در کاخ دادگستری دانیل پاتریک موینهان ایالات متحده، واقع در مانهاتان نیویورک، خیابان پیرل، پلاک 500 آغاز و در ساعت 8 شب به پایان می رسد. ورود برای عموم آزاد است ولی محدودیت جا وجود دارد.

برای حصول اطمینان از امکان حضور می توانید در اولین فرصت با اریک راجرز، از کانون وکلای فدرال از طریق شماره 9118-481 (517) و یا ایمیل erodgers@fedbar.org جای خود را رزرو کنید.

 برای ورود به کاخ دادگستری ارائه کارت شناسایی عکسدار الزامی است.     

kanun-weklay-fidral

shehidani-mikonosقربانیان میکونوس


نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی