"an independent online kurdish website

در ماە گذشتە جسد چندین نفر از ساکنین این شهر در اطراف مریوان پیدا شدە است کە دیروز ٩ اردیبهشت ماە ١٣٩٣ نیز سە نفر دیگر بە اسامی این افراد اضافە شد.kurdish-human_R_A

بنا بر اطلاعات رسیدە شدە بە جمعیت حقوق بشر کردستان در ماە گذشتە جسد  ٨ نفر کە بە صورت مشکوک بە دار اویختە شدەاند در مناطق مختلف توسط ساکنین مریوان پیدا شدە است و تنها در زمان امادە کردن این گزارش سە حادثە مشکوک بە دار اویخین نیز بە انها اضافە شدە است.

 

بنا بە اطلاعاتی کە بە دست جمعیت حقوق بشر کردستان ( ک م م ک) رسیدە است افرادی کە خود را بە دار کشیدەاند و یا انها را بە دار کشاندە اند عبارتند از

عبدللە واحدی ١٩ سالە کە جسد وی همچنان کە بە دار اویختە بود در پشت قبرستان درویش نزدیک زریبار پیدا شدە است

دانا خونکە اهل روستای سرنژمار مریوان و ساکن شهرک جوجەسازی کە جسد وی بر دار  در منزل شخصی وی پیدا شدە است

فتح اللە خیالدوز ساکن کورەی موسوی شهر مریوان و اهل روستای روار کە نزدیک بە ٤٠ سال سن داشت. جسد وی نیز در نزدیکی کورەی موسوی پیدا شدە است.

بهزاد برودمند اهل شهرک نودشە در اورامان و ساکن خیابان مردوخ در مریوان ، جسد وی در انبار فرش فروشی وی پیدا شدە است.

شهرام   فاطمی ١٦ سالە اهل روستای برقلا ، جسد وی در مابین شهرک جوجەسازی و روستای بر قلا بر دار پیدا شدە است.

سامان ابراهیمپور ٣١ سالە اهل بوکان و ساکن مریوان ، جسد وی بر دار در منزل خصوصی خود در محلە گولشن در میدان ناری  پیدا شدە است ، سامان متاهل بودە ، شغل وی حلاجی بودە است.

کاوە کریمیان ٢٥ سالە و اهل روستای موسکی در اطراف مریوان کە سرباز وظیفە بودە است در حالی کە بە دار اویزان بود پیدا شدە است و او اکنون در بیمارستان مورد مداوا قرار دارد.

 

محمد حسینی اهل کرمان در پادگان مریوان مشغول انجام سربازی بودە است کە با شلیک تیر زخمی شدە بود کە او نیز در بیمارستان مورد مداوا قرار دارد.

قبلا کاربدستان حکومتی در شهر مریوان ‌هیچ اشارەایی بە موج بە دار اویختنهای  مشکوک نکردەبودند اما زمانی کە جمعیت حقوق بشر کرد در هفتە گذشتە گزارشی در این مورد انتشار داد، فرماندار مریوان در یک مصاحبە تلویزیونی و طی یک گزارش روزنامەایی با  توجیە  کردن اینکە  این بە دار اویختە شدن این افراد مشکوک نیست و این افراد خود مرتکب خودکشی شدەاند و اینکە امار خود کشیها در مریوان نسبت بە سال  بشدت کاهش یافتە است. او همچنان گفت کە علت خودکشی مسائل خانوادگی و مالی بودە است.

بر طبق اطلاعات بە دست امدە کاربدستان حکومتی سعی بر ان دارند با سرپوش نهادن، طوری جلوە دهند کە این افراد خود مرتکب خودکشی شدە اند و مرگ انها  در مناطق دور افتادە و دور از خانە خود بە بە هیچ وجە مشکوک نیست.

بر طبق گزارش فعالان مدنی جمعیت حقوق بشر کردستان در چند دهە گذشتە هیچگاە جنین موجی از خودکشی در شهر و اطراف مریوان رواج نداشتە است و همین مسئلە جای پرسش را برای اهالی منطقە ایجاد کردە است کە چرا همە این افراد با طناب ابی رنگ  خود را بە یک حالت مشابە بە دار زدەاند و چرا این افراد از شیوهای دیگر خودکشی استفادە نکردەاند.

بر طبق همان گزارش اهالی شهر مریوان بسیار نگران هستند و شایعاتی بسیار در این رابطە در میان مردم پخش شدە است و همین شایعات مردم شهر را بسیار نگران کردە و در ترس و رعبت بسر میبرند.

همچنان افراد کارشناس و سرشناس  اهل مریوان کە از وصعیت شهر مریوان اگاهی کامل دارند بر این اسرار دارند کە این حادثەها مشکوک بودە و از اهالی شهر مریوان میخواهند کە بسیار  با درایت و هوشیارانە با مسئلە برخورد کردە و از ترس و واهمە خودداری کنند.

 

جمعیت حقوق بشر کردستان   

 

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی