"an independent online kurdish website

ماف نیوز: ابوالحسن بنی‌صدر مردی است که مردم کردستان، وی را مجری پیشین طرح فتوای آقای خمینی (تا قبل از خروج وی از ایران و پیوستن به برخی نیروهای اپوزیسیون)،rahim_rashidi-00

علیه مردم کردستان میدانند، وی مدعی است دستی در سرکوب مردم کردستان نداشته اما طرف مقابل وی همچنان مصر است که او مجری دستور آقای خمینی تا قبل از خروج از ایران بوده است.

 

 به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، دفتر بنی صدر گفته است که وی اصلا جمله ای برای سرکوب کردها از سوی ارتش را به کار نبرده است و آنچه ادعا شده، سخنرانی ایشان درباره «درگیری» و «یاغیگری» در «آذربایجان غربی» است.

 

 در سپتامبر سال ۲۰۱۲ در برنامه‌ای تلویزیونی که در پی به آن اشاره میشود، آقای رحیم رشیدی روزنامه نگار کرد، به سخنان آقای بنی صدر در رابطه با اجرای طرح فتوای خمینی تا قبل از خروج وی از ایران واکنش نشان داده بود که کنش بنی صدر را هم در پی داشت و در سال ۲۰۱۶ هم بار دیگر آقای بنی صدر در بیانیه ای، سخنان آقای رشیدی را تکذیب و اعلام کرده بود هیچگاه مجری طرح سرکوب مردم کردستان و به ویژه جنبش کردستان ایران نبوده است.

beni-sedr-xumeini 

 دفتر ابوالحسن بنی صدر، این توضیحات را بعد از پخش یکی از برنامه های تحلیل صدای آمریکا با عنوان «تشنج در کردستان ایران» داده است.

 

 رحیم رشیدی روزنامه نگار کرد که در برنامه ی افق با اجرای سیامک دهقان پور شرکت کرده بود اما میگوید: در اظهار نظر اقای بنی صدر، از من به عنوان کسی‌ نام برده شده که در سپتامبر سال ۲۰۱۲ با اشاره به سخنان آقای بنی صدر در مورد دستور به ارتش جهت حمله به کردستان (در برنامه افق با اجرای اقای دهقان پور) عذر خواهی‌ کرده‌ام که به هیچ عنوان صحت ندارد.

 رحیم رشیدی در گفتگو با ماف نیوز چنین ادعایی را تکذیب کرده و گفت: دقیقا لفظ آقای بنی صدر حمله به کردستان بوده اما با وجود انکار آن از سوی بنی صدر، تاکنون احزاب دموکرات و کومله در این رابطه واکنشی نشان نداده اند.

 

او میگوید: «چطور ممکن است احزابی که در مواضع رسمی خود همیشه مصر هستند که آقای بنی صدر مجری فرمان فتوای آقای خمینی علیه کردستان تا پیش از خرپجش از ایران بوده است، هیچ واکنشی در رابطه با این بیانیه نشان ندهند. شایسته است احزاب کردستان ایران علیه این مغلطه کاری، موضع رسمی خود را نشان داده و واقعیتها آشکارتر گردد

beni-sedr- 

بیانیه ی بنی صدر اما تاکید میکند که فرمان وی به ارتش، نه به کردستان و حوادث آن بلکه به گروگانگیری در شهر خوی مربوط می شود. دفتر صدر همچنین گفته است که تحریف شده این سخنان از سوی کسانی که آرامش در کردستان به سود آنها نبود دستمایه دروغ بیش از سی ساله ای شد که بنا بر آن، آقای بنی صدر به ارتش دستور داده است پوتین از پا در نیاورید تا کردستان را تصرف نکنید و یا به توبره بکشید و

 

رحیم رشیدی اما در مقابل میگوید ویدیو‌یی که آنها در جهت تحریف تاریخ آن زمان برای صدای آمریکا ارسال کرده اند، به صورت ناشیانه واژه ی کردستان از آن حذف شده که به سادگی‌ قابل تشخیص است.‌ ای کاش آنها به جای تلاش در مسیر تحریف تاریخ، به خاطر تمام جنایات و کشتارهای آن زمان، از مردم کردستان عذر خواهی‌ میکردند.

 

رشیدی همچنین در نامه‌ای که به سیامک دهقان پور نوشته، گفته است: بر اساس اسناد، تصاویر، ویدیو‌های به جا مانده از آن زمان که در آرشیو من موجود است، اقای بنی صدر به آشکارا با اشاره به تحولات کردستان و «آذربایجان غربی» (یکی‌ از مناطق اصلی‌ فعالیت حزب دموکرات کردستان)، خطاب به ارتش می‌‌گوید، که حق در آوردن پوتین از پا را ندارند تا کردستان و «آذربایجان غربی» را از حضور یاغی‌ها (اشاره به پیشمرگ‌های حزب دموکرات و مردم کردستان) پاک نکنند.

 

حسن ایوب‌زاده، حقوقدان کرد هم در نامه ای به سیامک دهقان پور نوشته است: برنامەای که در١٧/سپتامبر/ ٢٠١٢ بمناسبت یادآوری بیستمین سالروز ترور میکونوس پخش گردید و در آن آقایان دکتر بنی‌صدر اولین رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران، دکتر پرویز دستمالچی نویسنده و شاهد جریان ترور د. صادق شرفکندی و همراهان وی و آقای رحیم رشیدی خبرنگار جوان کرد شرکت داشتند، روشنگرانه و به لحاظ اطلاع‌رسانی، کاری موفق و بیطرفانه بود.

 

وی گفت: مطلبی که «در پایان برنامه‌ از سوی آقای رحیم رشیدی در رابطه با جنگ جمهوری اسلامی علیه ملت کرد بهنگام تصدی ریاست جمهوری آقای بنی‌صدر (باز نکردن بند پوتین‌ها تا نابود کردن…) بیان گردید و عکس‌العمل آقای بنی‌صدر با پخش دقایقی از نمایش فیلمی از سخنرانی ‌ایشان در پی‌ داشت، بازنگری آن مسئله‌ از اسناد حزب دمکرات کوردستان را نیز ضروری می‌سازد.

rojnamey-kurdistan-babet-bni-sedr-1

این حقوقدان کرد ادامه داد: توجه این رسانه را به موضعگیری حزب دمکرات کردستان که در شماره‌ی (١۵٠ ژوئن ١٩٨٩- خرداد ١٣۶٨) روزنامه‌ کوردستان راجع به فرمان آقای رئیس جمهور وقت درج شده‌ است، جلب مینمایم.

 

آقای بنی صدر که در سال های ۵۸ تا ۶۰ اولین رئیس جمهوری ایران بوده و سپس از ایران خارج و به برخی نیروهای اپوزیسیون پیوست، می گوید: ” در «آذربایجان غربی» افرادی که یاغیگری پیشه کرده و عده‌ای به گروگان گرفته، از جمله فرماندار خوی. دیروز در کمیسیون امنیت ملی این مساله گفته شد و آن‌ها سه روحانی فرزند پیغمبر را کشته‌اند و ۶ نظامی را تهدید کرده‌اند اگر تا ۲۴ ساعت پادگان‌های ژاندارمری را منحل نکنید و گروگان‌های ما را رها نکنید ما گروگانهای شما را خواهیم کشت. در آن‌جا گفته شد که مبادله انجام بگیرد، من مخالف بودم. اگر رئیس‌جمهور شما را هم به گروگان گرفتند، شما حق ندارید تسلیم منطق دشمن شوید. بنا براین اگر آن‌ها تهدید خود را اجرا کردند «انالله و انا الیه راجعون» ما آن گروگان‌ها را شهید ملت تلقی می‌کنیم. اما از همین لحظه ارتش حق ندارد پوتین از پا درآورد مگر آن‌ که آن خطه را از وجود این یاغی‌ها پاک کند…”

 

رحیم رشیدی در پایان خواهان واکنش احزاب کردی ایران و بالاخص حزب دموکرات کردستان ایران و کومله و همچنین عذرخواهی ابوالحسن بنی صدر از کردها شده و گفت: باید مغلطه ی این افراد برای مردم کردستان آشکار گردد زیرا کسی که چنین نطقی داشته، الان سعی در بیراهه بردن افکار عمومی داشته و برای آشکارترشدن هرچه بیشتر قضایا، ضروری است که این دو حزب در این رابطه واکنش نشان دهند.

ماف نیوز در جهت انعکاس دیدگاهها و نظرات روشنفکران کرد و غیر کرد و فعالان رسانه ای که به صورت مستدل بتوانند در این رابطه اظهارنظر نمایند، اعلام آمادگی میکند.

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی