"an independent online kurdish website

عکس: انباشت نخاله در مقابل سازه سیمانی نشان دهنده گور دسته جمعی اعدام شدگان ۶۷ در اهواز

در حالی که عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواست که تخریب گوردسته جمعی اعدام شدگان سال ۶۷ در اهواز را متوقف کند، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران نیز به این موضوع واکنش نشان داده است.

در این بیانیه که روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور در وبسایت سازمان عفو بین‌الملل منتشر شده، آمده است که این سازمان کمپینی به منظور ترغیب مقامات جمهوری اسلامی به توقف این تخریب به راه انداخته است.

ساخت و ساز در نزدیکی محل دفن این اعدام شدگان ماهها پیش آغاز شد اما تصاویر ویدئویی که به تازگی گرفته شده نشان می‌دهد که گور دسته جمعی اعدام شدگان سال ۱۳۶۷ به تدریج در حال مدفون شدن زیر نخاله‌های ساختمانی ناشی از ساخت و ساز است.

عفو بین‌الملل می‌گوید تخریب این گورهای دسته جمعی شواهد قانونی حیاتی درباره کشتارهای سال ۶۷ را از بین می‌برد و حق خانواده‌‌های اعدام شدگان درباره کشف حقیقت را پایمال می‌کند.

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات و دفاع بخش خاورمیانه عفو بین‌الملل در این باره گفت: «مقامات جمهوری اسلامی به جای تخریب این گورهای دسته جمعی با ریختن زباله و نخاله روی آنها و تحمیل عذاب بیشتر به خانواده‌های این کشته شدگان، باید با حفظ این شواهد به وظیقه خود برای فراهم کردن امکان تحقیق درباره اعدام‌های دسته جمعی عمل کند.

عفو بین‌الملل از شهروندان خواسته است تا با فرستادن نامه به شورای شهر اهواز برای توقف تخریب گورهای دسته جمعی، به کمپین این سازمان بپیوندند.

از سوی دیگر عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران نیز در گزارش خود به تخریب این گورها اشاره کرده و نوشته است که هدف نهایی از ساخت و ساز در محل این گورهای، تخریب سازه بتونی نشان دهنده محل گورها و ایجاد فضای سبز در آن محل است.

خرداد ماه گذشته نیز عفو بین‌الملل و نهاد عدالت برای ایران در اطلاعیه‌ای مشترک از تخریب گور دسته جمعی در اهواز که گفته می شود دستکم ۴۴ نفر اعدامی تابستان ۱۳۶۷ در آنجا دفن شده اند، ابراز نگرانی کردند.

 

 

تصویری از گردهمایی خانواده های اعدام شدگان سال ۶۷ بر مزار آنها در گورستان خاوران در شرق تهران.

  

«عاصمه جهانگیر» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران در آخرین گزارش خود خواستار انجام یک تحقیق مستقل و همه جانبه درباره کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ شده است.

خانم جهانگیر در این گزارش، که مرداد ماه تکمیل و برای دبیرکل سازمان ملل فرستاده شده، بخش مفصلی را به موضوع اعدام‌های ۶۷، انتشار فایل صوتی آیت الله منتظری درباره این اعدامها و تخریب گورهای دسته جمعی اعدام شدگان در اهواز اختصاص داده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران در گزارش خود بر حق خانواده‌های اعدام شدگان درباره «آگاهی از جزئیات و حقیقت آنچه که بر عزیزانشان رفته بدون ترس از برخورد حکومت» تاکید کرده است.

در این گزارش او به مشکلات به وجود آمده برای مریم اکبری منفرد، زندانی که با نامه نگاری پیگیر رسیدگی به اعدام اعضای خانواده اش در دهه ۶۰ بوده، اشاره شده و آمده که خانواده‌های اعدام شدگان حق دارند از حقایق این رویدادها مطلع شوند.

بخش دیگری از گزارش خانم جهانگیر به تلاش برای تخریب گورهای دسته جمعی اعدام شدگان سال ۶۷ در اهواز با تخلیه زباله و نخاله در اطراف آنها اشاره شده و آمده است که مقام های جمهوری اسلامی در نظر دارند به تدریج سازه‌های سیمانی نشان دهنده محل این گورها را از بین برده و آن محل را با ایجاد فضای سبز تغییر دهند.

پیشتر نیز گزارش‌هایی از تخریب گورهای اعدام شدگان سال ۶۷ در مشهد با تخلیه خاک روی آن منتشر شده بود.

در همین رابطه، سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای که روز سه شنبه ۱۴ شهریور در وبسایت خود منتشر کرد تلاش برای تخریب گورهای دسته جمعی اعدام شدگان ۶۷ در اهواز را محکوم کرد و خواستار توقف آن شد.

 

تهدید وزارت اطلاعات: مریم اکبری منفرد دست از پیگیری کشتار ۶۷ بردارد

جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی اعدام شده که بی‌نام در گورستان خاوران دفن شدند. محل دفن خانواده اکبری منفرد نیز نامشخص است

به گزارش سازمان عفو بین الملل، مریم اکبری منفرد زندانی عقیدتی تهدید شده تا دست از پیگیری اعدام خواهر و برادرانش در دهه ۶۰ بردارد و در غیر این صورت با افزایش مدت حبس و تبعید مواجه خواهد شد.

عفو بین الملل که یک سازمان بین‌المللی در حوزه حقوق بشر است روز دوشنبه اول خرداد در بیانیه‌ای خبر داده که ماموران وزارت اطلاعات پس از احضار حسن جعفری، همسر مریم اکبری منفرد، خواستار پایان دادن به نامه‌نگاری‌های خانم اکبری منفرد شده‌اند.

ماموران وزارت اطلاعات تهدید کرده‌اند که این زندانی با سه سال افزایش حکم زندان و تبعید به زندانی در استان سیستان و بلوچستان مواجه خواهد شد.

خانم اکبری منفرد در دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. او به ۱۵ سال زندان محکوم شده و از زمان بازداشت حق استفاده از مرخصی را نداشته است.

اتهام اصلی مریم اکبری منفرد هواداری از سازمان مجاهدین خلق است اما حسن جعفری، همسرش پیش از این اعلام کرده که خانم اکبری یک زن خانه‌دار و مادر سه دختربچه بوده که تنها ارتباطش با سازمان مجاهدین خلق، چند تماس تلفنی با خواهر و برادرش در «کمپ اشرف» در عراق بوده است.

سه خواهر و یک برادر مریم اکبری منفرد نیز در کشتار ۱۳۶۷ اعدام شده‌اند.

او پس از انتشار فایل صوتی آیت‌الله حسینعلی منتظری در تابستان سال گذشته، از زندان اوین شکایتی رسمی در دادسرای تهران ثبت کرد و خواهان تحقیق پیرامون جزئیات اعدام خواهر و برادرانش و اعلام محل دفن آنها شد.

فایل صوتی منتشر شده مربوط به دیدار آقای منتظری با اعضای گروه موسوم به «هیات مرگ» در سال ۱۳۶۷ است.

منتظری در این دیدار خطاب به مرتضی اشراقی (دادستان)، حسینعلی نیری (حاکم شرع)، ابراهیم رئیسی (معاون دادستان) و مصطفی پورمحمدی (نماینده اطلاعات در اوین) می‌گوید، اعدام های گسترده زندانیان سیاسی بزرگترین جنایت جمهوری اسلامی است و تاریخ از آنها به عنوان جنایتکار یاد خواهد کرد.

ابراهیم رئیسی امسال کاندیدای ریاست جمهوری بود و مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری دولت حسن روحانی است.

 

منبع: صدای امریکا

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی