"an independent online kurdish website

در پی اعتصاب غذای محمد نظری، زندانی سیاسی که از ۲۴ سال پیش در ایران در حبس به سر می‌برد، سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی و رسیدگی به وضعیت او شد.

عفو بین‌الملل روز یکشنبه ۳۰ مهر با انتشار بیانیه‌ای با اعلام اینکه آقای نظری پس از حدود ۸۰ روز اعتصاب غذا در وضعیت نابسامانی بسر می‌برد و به دلیل بیماری و وخامت سلامتی به درمان خارج از زندان نیاز دارد، خواستار آزادی سریع و بدون قید و شرط او شده است.

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده که محمد نظری ۴۶ساله از ۸ مرداد «در اعتراض به وضعیت حقوقی خود و حبس ناعادلانه‌ای که در یک روند قضایی عاری از عدالت به او صرفا به دلیل فعالیت‌های صلح آمیز در چارچوب اهداف سیاسی حزب دموکرات کردستان ایران تحمیل شده» دست به اعتصاب غذا زده است.

در این بیانیه آمده است: «محمد نظری در مدت اعتصاب ۲۵ کیلوگرم از وزن خود را از دست داد، فشار خون او بارها افت کرده و از نظر جسمی بسیار ضعیف شده است به طوری که حتی نمی‌تواند راه برود یا صحبت کند. او همچنین از بیماری قلبی رنج می‌برد به طوری که پزشکان زندان از مدتها قبل تاکید کرده‌اند این زندانی نیاز به رسیدگی پزشکی در مراکز تخصصی خارج از زندان دارد با این حال مسئولان این توصیه ها را عموما نادیده گرفته‌اند. روز ۲۷ مهرماه (۱۹ اکتبر) این زندانی به دلیل شرایط وخیم پزشکی به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شد اما بعد از گذشت یک شب بدون دریافت درمان مناسب به زندان بازگردانده شد.»

عفو بین الملل در ادامه دستگیری، بازجویی و محاکمه آقای نظری را یک روند غیرقانونی همراه با شکنجه، اعتراف اجباری و بدون دسترسی به وکیل عنوان کرده است.

این زندانی سیاسی به اتهام هواداری از حزب دمکرات کردستان ایران ابتدا به اعدام محکوم شد اما حکم او در سال ۷۸ مورد تجدیدنظر قرار گرفت و به حبس ابد تبدیل شد و حال باید با در نظر گرفتن ماده ۱۳۴ از زندان آزاد شود.

وخامت حال «محمد نظری» که در زندان رجایی شهر کرج دست به اعتصاب غذا زده ، مورد توجه کاربران ایرانی در فیسبوک و توئیتر قرار گرفته است. این کاربران با هشتگ freenazari خواستار آزادی او شده‌اند.

محمد نظری در دوران زندان یک خواهر، مادر و پدر خود را از دست داده اما اجازه مرخصی به او داده نشده است.

 

منبع: صدای امریکا

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی