"an independent online kurdish website

بهتر است اول چند سطری به‌ نام (بارزانی در ترکیه‌ به‌ دنبال چیست؟) که‌ توسط دولت ایران در سایت (خبرگزاری جمهوری اسلامی) بیان گشته،‌ مطالعه‌ نمایم:sehi_seqzi

 

بارزانی در ترکیه‌ به‌ دنبال چیست؟

 

بغداد- ایرنا – (مسعود بارزانی) رییس حزب دمکرات کردستان عراق در حالی امروز (چهارشنبه‌) عازم ترکیه‌ شد که‌ کارشناسان هنوز به‌ درستی نمی دانند این شخصیت سیاسی جنجال ساز کرد به‌ دنبال میانجی گری و تنش زدایی بین بغداد و انکارا است یا آنگونه‌ که‌ برخی کارشناسان عقیده‌ دارند، به‌ دنبال ماهی گیری از آب گل آلود در روابط دو کشور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بارزانی ‌پیش از سفر، شب گذشته‌ با (حیدرالعبادی) نخست وزیر عراق تلفنی گفت و گو  کرد و در بیانیه‌ صادره‌، دو طرف تاکید کرده‌اند که‌ ورود نظامی ترکیه‌ به‌ شمال عراق، غیرقانونی بوده‌ و حاکمیت ملی عراق را نقص کرده‌ است.

با اینحال بارزانی از سوی اکثر شخصیت ها و احزاب سیاسی عراق، متهم به‌ دست داشتن در ورود غیرقانونی نظامیان ترک به‌ اراضی عراق است و در تایید آن به‌ اظهارات احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه‌ اشاره‌ می کند، ، عقب نشینی نظامیان ترکیه‌ از اراضی عراق منوط به‌ موافقت بارزانی است، مرد شلوار کردی پوش شمال عراق، هفته‌ پیش از سفر جنجال بر انگیز به‌ عربستان سعودی و امارات متحده‌ عربی برگشت و دو روز بعد نظامیان ترکیه‌ وارد شمال عراق شدند. اکنون، بدون اینکه‌ اهداف پشت پرده‌ آن سفر مشخص باشد، در حالی عازم ترکیه‌ شده‌ که‌ معلوم نیست انگیزه‌های آن بطور مشخص.

 

ادب و فرهنگ دولت ایران

در آن نوشته‌ به‌ سفر آقای مسعود بارزانی به‌ ترکیه‌ اشاره‌ شده‌ و علل آنرا بررسی نموده‌اند.

به‌ لحاظ عرف و عادت انسانی این سفر آقای بارزانی مربوط به‌ خود ایشان میباشد و ربطی به‌ دولت ایران ندارد. اگر هم آنها میخواستند اظهار نظر نمایند میبایست به‌ شیوه‌ انسانی و محترمانه‌ آنرا بررسی نمایند، اما چون از ادب و فرهنگ انسانی بدور هستند، مینویسند: مرد شلوار کردی پوش شمال عراق.

 

شلوار کردی

لباس برای انسان یک ابزار زیستی بوده‌ و میباشد، به‌ وسیله‌ این ابزار در برابر سرما و گرما از خود حفاظت مینماید. لباس بر حسب شرایط محیط زیست طراحی گشته‌ است. شلواری که‌ آقای بارزانی به‌ تن دارند و توجه‌ رهبران ایران را جلب نموده‌ و با دید تحقیر به‌ آن نگریسته‌اند، مختص به‌ ملت کرد نبوده‌ و نیست. این نوع شلوار در هند، پاکستان، افغانستان، بلوچستان، کردستان و … پوشیده‌ میپوشند. رهبران ایران از این مسئله‌ آگاهی ندارند که‌ تصویر و مجسمه‌های جناب فردوسی ” حکیم”  نویسنده‌ء شاهنامه‌ که‌ سرشار از توهین به‌ مقام انسانی انسان است،‌ متاسفانه‌ با همان شلوار مزین گشته‌.

 

دولت واپسگرا

 

اگر به‌ دکمنتهای فوق بنگریم در دکمنت شمار (2) که‌ با خط آبی مشخص شده‌ جمله ‌(مرد شلوار کردی پوش شمال عراق) حذف گشته‌ است. این حضرات که‌ در عصر بیشرفت علم و دانش بشری زندگی میکنند هنوز پی به‌ کارایی آن بخصوص در رشته‌ انترنت نبرده‌اند و نمیفهمند که‌ نوشتها فوری در دسترس خوانندگان قرار میگرید اقدام به‌ حذف آن جمله‌ نموده‌اند.

 

چرا آن جمله‌ را حدف شده‌؟

 

اگر فکر میکنند کار زشت و بدی را انجام داده‌اند، به‌ جای حذف آن میبایست در درجه‌ اول از خوانندگان آن مطلب در سایت (خبرگزاری جمهوری اسلامی) سپس از ملت کرد بعد از آنها از آقای (مسعود بارزانی) معذرتخواهی بنمایند، انسانهای راستینی که‌ مرتکب اشتباهی میشوند از اشتبها خویش معذرتخواهی مینمایند. اما دولت ایران به‌ فرهنگ تقلب پناه‌ میبرند، در اینجا باید گفت (ننگ) با (رنگ) پاک نخواهد شد.

 

فارسیزم و توهین

 

متاسفانه‌ فرهنگ توهین به‌ ملتهای غیره‌ فارس در جهان فارس عرصه‌ را بر فرهنگ انسانیت تنگ نموده‌، در اینجا به‌ دو نمونه‌ دیگر در رابطه‌ با لباس که‌ توسط افرادی به‌ اصتلاح نویسنده‌، سیاسی فارس برای ملت کرد بکار برده‌اند اشاره‌ مینمایم.

 

1. نادر ثانی

 

در سال(19/3/ 2003) دولتهای امریکا و بریتانیا برای برکناری صدام حسین اقدامای انجام دادند، در آن پروسه‌ سازمان مجاهدین خلق ایران مورد حمله‌ قرار گرفت متاسفانه‌ متحمل زیانهای انسانی شدند، در راستای پشتیبانی و همدری با آن سازمان و تجزیه‌ و تحلیل منطقه‌ و آینده‌ سازمان مجاهدین در رسانه‌های فارسی فعالیت چشمگیری انجام گرفت، برای نمونه‌:

در روز (13/4/2003) رادیو زنان که‌ روزهای یکشنبه‌ به‌ فارسی برنامه‌ پخش مینماید، مصاحبه‌ای با فردی به‌نام (نادر ثانی) انجام دادند. آقای ثانی در آن مصاحبه‌ به‌ احزاب کردستان اشاره‌ نمودند و گفتند:{ مدتی است جلال طالبانی با کت و شلوار ظاهر میشوند).  گوینده‌ رادیو هیچگونه‌ ععکسالعملی در رابط با این گفته‌های آقای ثانی از خود نشان ندادند. ناچار در همان موقع با رادیو تماس گرفتم و به‌ این مسئله‌ اشاره‌ نمودم: آقای ثانی که‌ مدت (30) است در اروپا میباشند خود را نویسنده‌ و انسانی چپ و پیشرو میدانند، متاسفانه‌ دارای چنین افکاری است، آیا این دیگاه‌ یک انسان پیشرو است یا دیگای یک فرد واپسگرا؟

سپس مطلبی زیر عنوان { از نادر (اول) تا نادر (ثانی)} آماده‌ کرده‌ به‌ دیدگاه‌ این فرد پرداختم سپس به‌ کمک مسئولین چند سایت کردی در دسترس دوستان خواننده‌ قرار گرفت.

 

2. ناصر اصغری

 

فردی به‌ نام (ناصر اصغری) در سال (2005) در رابطه‌ با (کومه‌ڵه) مطلبی را در سایت (روزنه‌) تحت عنوان:

(کومه‌له‌، دیپلماسی چوخائی) منتشر مینماید.

لازم به‌ یادآوریست این فرد خود  را چپ و پیشرو میپندارد، سایت روزنه‌ هم با افتخار آنرا منتشر میکند.

**

 

(چوخه) نام قسمتی از لباس بالاتنه‌ء کردی است که‌ مردها همراه‌ شلوار میپوشند.

 

سه‌عی سه‌قزی 21/12/2015

qayshi@yahoo.com

barzani-xeberguzari-iran-shelwar-kurdi

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی