"an independent online kurdish website

مایک پمپئو روز جمعه در توئیتر نوشت: ما از مردم ایران که در حال تظاهرات علیه رژیمی سرکوبگر هستند، حمایت می کنیم.


وی افزود: سه کشته و قطع اینترنت ماهیت حقیقی این رژیم را نشان می دهد.

این واکنش عالی ترین مقام ایالات متحده تا این لحظه به سرکوب اعتراض مسالمت آمیز مردم در شهر کازرون است.

 

در دو روز درگیری در کازرون دست کم یک نفر کشته و بیش از ده نفر زخمی شده اند. نهادهای حقوق بشری میزان تلفات را بیشتر می دانند.

تظاهرکنندگان در کازرون به طرح دولت روحانی معترض‌‌ هستند که قرار است طی آن بخش‌های قائمیه و نودان از بخش کوهمره از شهرستان کازرون جدا شده و در تقسیمات کشوری به شهرستان جدید کوه چنار تبدیل شود. مردم نگران تغییرات و فساد پیامد این تغییرات هستند.

فیلم های منتشر شده از کازرون نشان می دهد روز پنجشنبه نیز فضای شهر ملتهب بوده و در چند مورد، درگیری بین مردم و ماموران روی داده است.

 

مردم شهر کازرون در استان فارس، بعد از حدود یک ماه دوباره تجمع اعتراضی خود را به جدا کردن بخشی از شهر آغاز کردند. با این که این اعتراض مسالمت آمیز بود، اما چهارشنبه شب نیروهای انتظامی و امنیتی به سوی مردم تیراندازی کردند، که ده ها ویدئو و عکس از مردم زخمی منتشر شد.

 

واکنش بین المللی

استف بلوک وزیر خارجه هلند و عضو غیر دائم شورای امنیت که در سفری کوتاه در آمریکا به سر می برد، توسط فاکس نیوز درباره برخورد با معترضان در کازرون مورد سوال قرار گرفت که در پاسخ گفت معترضان باید آزاد باشند و حکومت نباید به خشونت با آنها برخورد کند.

«فرحان حق» معاون سخنگوی سازمان ملل متحد نیز به فاکس نیوز گفت، ما هنوز اطلاعات دست اول از شهر کازرون نداریم. ما می خواهیم مطمئن شویم که حقوق مردم برای تجمع و اعتراض مسالمت آمیز توسط ماموران تامین می شود.

یک هفته پیش، رئیس جمهوری آمریکا همزمان با خروج از برجام با بیان این که نزدیک به چهل سال است که رژیم مذهبی در ایران یک ملت سربلند را به گروگان گرفته‌، گفت آینده ایران متعلق به مردم ایران است و مردم آمریکا در کنار مردم ایران هستند.

واکنش مخالفان جمهوری اسلامی

مخالفان جمهوری اسلامی از حمله به مردم، آن هم همزمان با اولین روز ماه رمضان، انتقاد کرده اند.

چهارشنبه شب، شاهزاده رضا پهلوی، فرزند آخرین شاه ایران، به تیراندازی ماموران حکومت جمهوری اسلامی به سوی مردم معترض در کازرون اعتراض کرد و در توئیتر نوشت، فرقه تبهکار و اشغالگر ایران جنایتی دیگر را این بار در کازرون رقم زده است. در این ثانیه‌ها و دقایق، قلب من برای شما هم‌میهنان دلاورم در کازرون می‌تپد.

«شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد» در بیانیه ای با عنوان «ایران در اندوه کازرون است»، با تاکید بر این که «جمهوری اسلامی به پایان عمر نظام خود، نزدیک شده» یادآوری کرده است:‌ حکومتی که به نام خدا و دین، قدرت مطلقه را به دست گرفته و مدعی سردمداری مذهب شیعه در جهان است. در حالی که مسلمانان جهان، رمضان را با عبادت و شادی شروع کردند، حاکمان مسلمان پیشه جمهوری اسلامی، ایرانی کشی می کنند و مردم بی پناه و ستمدیده را با توحش سرکوب می کنند. این است حکومت عدل الهی که به نام خدا و آن نیروی برتر، بر مردم ستم می کند.

عقب نشینی وزارت کشور

بامداد جمعه وزارت کشور ایران در بیانیه ای درباره وقایع کازرون موضع گیری کرد. در این بیانیه وزارت کشور پذیرفته است که طرح تجزیه شهرستان کازرون را تا «تأمین خواسته‌های کارشناسی و منطقی مردم منطقه در دفتر تقسیمات کشوری» متوقف کند.

دولت باز دیگران را متهم کرد

در بیانیه وزارت کشور دولت روحانی ادعا شده، «معتقدیم این حوادث، بیش از آن که جنبه تقسیماتی داشته باشد، ریشه در عوامل دیگری دارد که باید مورد شناسایی دقیق قرار گیرد.»

جمهوری اسلامی همواره اعتراضات در هر شهر و در هر موضوعی را به عوامل بیگانه منتسب می کند. در اعتراضات کازرون، مردم معترض روز چهارشنبه شعار داده بودند «دشمن ما همین جاست، دروغ می‌گن آمریکاست».

 

در بیانیه وزارت کشور ایران از برخورد «قاطع» با معترضان خبر داده شده است.

 

معترضان از صبح چهارشنبه با تجمع در یکی از میدان‌های اصلی شهر کازرون، با سردادن شعارهایی اعتراض خود را نشان دادند؛ از جمله شعار دادند: «غزه حمایت میشه، کازرون خیانت میشه» و «ننگ ما ننگ ما صدا و سیمای ما».

 

منبع صدای امریکا، برای دیدین کل مطلب و ویدیو کلیپها اینجا را کلیک کنید

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی