"an independent online kurdish website

در آستانه دیدار وزیران خارجه سه قدرت اروپایی به همراه روسیه و چین در روز جمعه با همتای ایرانی خود در پایتخت اتریش برای توافق بر سر راه های نجان توافق هسته ای سال ۲۰۱۵، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا


در دو توئیت پیاپی که در بردارنده اطلاعاتی از فعالیت‌های تخریبی ایران و گروه نیابتی اش حزب الله در اروپاست، به مقامات اروپایی گوشزد کرد که در گفت‌وگوهایشان با مقامات ایران این موارد را به آنها یاد آوری کنند.

دیدار وزیران خارجه گروه موسوم به ۱+۴، دیگر اعضای گروه ۱+۵ بدون آمریکا که ۲۳ تیر ۱۳۹۴ با ایران به توافقی جامع بر سر برنامه هسته‌ای تهران دست یافتند، دو ماه پس از صورت می‌گیرد که پرزیدنت دونالد ترامپ از آن توافق موسوم به برجام خارج شد. آنها تلاش دارند با ارائه بسته پیشنهادی خود به ایران، آسیب‌های اقتصادی خروج آمریکا از برجام را کاهش داده و با این کار تهران را به ماندن در توافق متقاعد کنند.

ساعاتی پیش از آغاز این دیدار در هتل کوبورگ وین، وزیر خارجه آمریکا در پیام هایی در توئیتر نوشت، «رژیم ایران برای جهان رنج و مرگ را به ارمغان آورده است. این رژیم با تامین مالی خود موجب قتل‌های سیاسی، بمبگذاری و دیگر اقدامات تروریستی در اروپا شده است. امیدوارم که مقامات اروپایی این مسائل را به روحانی و ظریف طی سفرشان به اروپا یادآوری کنند.»

مایک پمپئو توئیتر 

 

 

مایک پمپئو همچنین با ارائه دو نقشه، اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی پس از انقلاب ۱۳۵۷ و گروه شبه نظامی شیعه حزب الله لبنان از بدو تشکیلش در سال ۱۳۶۱ را در کشورهای اروپایی نشان داده است.

ساعاتی بعد و اندکی پیش از شروع نشست امروز ۱+۴ و ایران، ژان ايو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌وگو با رادیو آر.تی.ال به تهران هشدار داد تهدید نکند که در صورت عدم دریافت مشوق‌های اقتصادی از برجام خارج خواهد شد.

وی با اذعان به این که ایران نمی‌تواند به همه خواست هایش برسد افزود، شکست برجام شکست همه است: ما تلاش داریم که پیشنهادات خود را پیش از آغاز تحریم‌ها در ماه اوت، نیمه مرداد ماه، بدهیم. البته شاید برای این سری از تحریم ها دیر باشد، اما شاید بتواند برای تحریم هایی که از نیمه آبان اجرایی می شوند، بکار آید. در کل ما تلاش داریم که جلوی دستیابی ایران به تسلیحات اتمی را بگیریم. دستیابی ایران به سلاح اتمی به بی ثبات تر کردن منطقه کمک می کند. حتی بی ثباتی جهان.

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز در بدو ورود به وین گفت که ایران باید به محدودیت های بسته پیشنهادی ما واقف باشد.

او گفت، ایران باید بداند که ما نمی توانیم کاملا ضرر خروج برخی از شرکت هایی اروپایی را که نمی خواهند تحت تحریم آمریکا قرار گیرند جبران کنیم. ما به شرکت هایی که بنا دارند بمانند مشورت خواهیم داد، همچنین تلاش داریم که مسیر پرداخت قراردادها را در چارچوب تمدید مجوزهای شورای امنیت باز نگه داریم. با اعمال مجدد تحریم های آمریکا وضعیت دشوار شده است و می خواهیم به ایران بگوییم که خروج آنها از برجام وضعیت اقتصادشان را بدتر خواهد کرد.

همزمان، وزاری خارجه روسیه و چین هم پیش از آغاز جلسه با یکدیگر دیدار کردند. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در این دیدار اذعان کرد که با خروج آمریکا از برجام وضعیت این توافق پیچیده شده است و گفت، «مثل همتایی چینی ام، ما بنا داریم که برجام کاملا اجرا شده و زنده نگه داشته شود. وضعیت اما پیچیده شده است، به هر حال، ما و چین به حفظ این توافق که از پشتوانه مقررات بین المللی و قطعنامه شورای امنیت برخوردار است، متعهدیم.»

پرزیدنت ترامپ در اردیبهشت ماه با عنوان این که برجام در چارچوب منافع آمریکا نیست از آن خارج شد. با این خروج تحریم های آمریکا دوباره اجرایی خواهند شد.

برایان هوک مدیر بخش‌ سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا ابتدای هفته جاری گفت بخش اول تحریم های آمریکا علیه ایران که شامل تحریم بخشهای خودروسازی، تبادل طلا و دیگر فلزات می شود، از ۴ اوت (۱۳ مرداد ۱۳۹۷) و تحریم های بانکی و نفتی و تبادلات بانکی نیز از ۴ نوامبر (۱۳ آبان ۱۳۹۷) اعمال می شوند.

 

نتانیاهو خطاب به اروپا: به تعاملات مالی با ایران پایان دهید

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه در جدیدترین کلیپ ویدیویی که بر روی حسابت توئتیری خود منتشر کرد با مخاطب قرار دادن رهبران اروپا گفت که تعاملات مالی خود را با جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین حامی تروریسم پایان دهند.

آقای نتانیاهو در این پیام ویدئوئی می گوید در حالی که رئیس جمهور ایران به منظور تلاش برای نجات توافق هسته ای به اروپائی سفر کرده بود، حکومت ایران یک برنامه تروریستی را در فرانسه برنامه ریزی می کرد.

نخست وزیر اسرائیل که عقیم ماندن این توطئه را تصادفی نمی داند از رهبران اروپائی می خواهد به سیاست باج دهی و ضعف در برابر حکومت ایران پایان دهند.

پیشتر «اسرائیل نشنال نیوز» گزارش داده بود که در مراسم سه‌شنبه شب جشن سالگرد استقلال آمریکا، با میزبانی سفیر آن کشور در اورشلیم، در تالاری نزدیک به فرودگاه بین‌الملی بن گوریون، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ضمن تحسین پرزیدنت ترامپ، به روابط بسیار نزدیک کشورش با آمریکا پرداخت و اقدام رئیس جمهوری آمریکا در اعلام اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، و نیز خارج شدن از برجام را مورد ستایش قرار داد.

نتانیاهو ضمن نکوهش رهبران اروپائی در ادامه حمایت از برجام خطاب به آنان گفت دلجوئی از ایران را متوقف سازید.

«اسرائیل نشنال نیوز» می نویسد، این حرف نتانیاهو همانی است که پرزیدنت ترامپ می گوید اما نتانیاهو، از پرزیدنت ترامپ تا حد زیادی فراتر رفته است؛ این کاری است که وی انجام می دهد.

نتانیاهو با اشاره به نشست این هفته ۴ کشور اروپائی امضا کننده برجام می گوید اینها بدون آمریکا می خواهند تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در ترک برجام را دور بزنند.

وی می‌گوید: برجام همان توافقی است که به موجب آن دلارهایی در اختیار ایران قرار گرفت تا در زمینه تروریسم و تجاوز به همسایگان هزینه کند.

 

منبع: صدای امریکا

 

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی