"an independent online kurdish website

دولت اتریش می گوید مصونیت دیپلمات ایرانی که در ارتباط با یک پرونده ترور در آلمان بازداشت شده را لغو می کند.


ماتیاس فورن باخر سخنگوی وزارت خارجه اتریش، روز سه شنبه ۱۲ تیر به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: دولت اتریش مصونیت یک دیپلمات ایرانی را به دلیل وجود حکم جلب اروپایی، ظرف ۴۸ ساعت آینده سلب می کند.

اسدالله – الف، ۴۷ ساله، دیپلمات جمهوری اسلامی ایران است که روز دوشنبه به همراه چند مظنون دیگر به اتهام قصد حمله به همایش شورای ملی مقاومت در حومه پاریس بازداشت شد.

بخش فارسی صدای آمریکا در گفتگو با «بیورن استرتزل» خبرنگار نشریه آلمانی بیلد که نخستین بار این خبر را منتشر کرده از آخرین اقدامات مقامات آلمانی در مورد این پرونده پرسید.

بیورن استرتزل خبرگار نشریه آلمانی بیلد به صدای آمریکا گفت او (اسدالله – الف) قرار است در دادگاهی در آلمان حاضر شود و بعد از آن قرار است به اتریش مسترد شود. حضور او برای امروز یا فردا برنامه ریزی شده است و در آنجا در مورد فرستادن او به اتریش تصمیم گیری می شود.

پلیس بلژیک ابتدا روز دوشنبه از بازداشت دو بلژیکی ایرانی‌تبار خبر داد.

 

رادیو فردا به نقل از خبرنگاران روزنامه آلمانی «بیلد» نوشت که دیپلمات ایرانی مظنون، ماده انفجاری کشف شده توسط پلیس را به دیگر دستگیرشدگان تحویل داده است.

خبرگزاری رویترز هم از قول دادستان‌های بلژیک نوشت، مقامات این کشور دو مظنون را به اتهام تلاش برای بمبگذاری در اجتماع هواداران مجاهدین در پاریس، بازداشت کردند.

پلیس بلژیک هویت آنها را یک مرد ۳۸ ساله به نام امیر س و یک زن ۳۵ ساله به نام نسمیه ن معرفی کرده که روز شنبه به همراه ۵۰۰ گرم پروکسید استون بازداشت شدند.

این ماده انفجاری با استفاده از مواد شیمیایی که به راحتی در دسترس است، ساخته می‌شود. متهمان همچنین ابزاری برای آغاز انفجار در خودروی خود داشتند.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی ضمن تایید این خبر از قول منابع آگاه امنیتی نوشت، این سه نفر روز شنبه بازداشت شدند، اما دو نفر بعدا آزاد شدند و یک نفر همچنان در بازداشت پلیس است.

این اخبار همزمان با سفر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به سوئیس منتشر می‌شوند؛ سفری که تهران می‌گوید برای همکاری جمهوری اسلامی و اروپا، پس از خروج آمریکا از برجام، اهمیت زیادی دارد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در حساب توئیتری خود نوشت، جمهوری اسلامی هر گونه خشونت و ترور را در هر جایی محکوم می‌کند و آماده همکاری در این پرونده است.

وی در ابتدای پیام خود در جمله‌ای کنایه آمیز نوشت، تعجب آور است که همزمان با سفر رئیس جمهوری ایران و هیات همراه او به اروپا، این عملیات ادعایی مطرح می‌شود.

اجتماع موسوم به «ایران آزاد» که در آن هواداران سازمان مجاهدین خلق حضور داشتند، روز شنبه برگزار شد.

شورای ملی مقاومت ایران به رهبری مریم رجوی برگزار کننده این نشست بود.

در این نشست سیاستمداران سرشناسی از آمریکا، کانادا و برخی کشورهای اروپایی حضور داشتند.

 

منبع: صدای امریکا

 

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی