"an independent online kurdish website

تلویزیون جمهوری اسلامی کشته‌ شدن معترضان در نیزار ماهشهر را تایید کرده است. گزارش سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که در میان شهرهای استان خوزستان، بیشترین کشته‌ها متعلق به شهرستان ماهشهر بوده است.

بر اساس روایت‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، پس از حضور ماموران امنیتی برای سرکوب معترضان، برخی از آنها به نیزارهای اطراف شهرک جراحی یا چمران ماهشهر پناه می‌برند ولی با تیراندازی ماموران کشته می‌شوند.

تعداد کشته‌های ماهشهر در روزهای گذشته مورد توجه رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری بوده است، ولی مقام‌های دولتی از اطلاع‌رسانی درباره آن خودداری کرده‌ بودند.

شب گذشته صدا و سیمای جمهوری اسلامی گزارشی را با عنوان “تاملی بر پروژه کشته‌سازی حوادث اخیر در رسانه‌های معاند” پخش کرد که توسط برخی از خبرگزاری‌ها نیز بازتاب یافته است.

در گزارشی که صدا وسیما جمهوری اسلامی منتشر کرده عنوان می شود که نیروهای امنیتی برای مقابله با آنچه «اغشتشاگران و اشرار» نام برده شده در برخی شهرها از جمله ماهشهر، به «برخورد سخت» روی آورده‌اند که چندین نفر در این برخوردها کشته شدند.

این نخستین باری است که رسانه‌های دولتی از نحوه سرکوب اعتراضات اخیر گزارش داده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس هدف از پخش این گزارش تلویزیونی را مقابله با اخباری دانسته که از سوی رسانه های خارج از کشور پخش می شوند.

با پهپاد بروی تظاهرکنندگان شلیک کردند

روزنامۀ “نیویورک تایمز” در گزارشی با اشاره به سرکوب جوانان ماهشهر طی اعتراض های اخیر نوشته است که تنها در یک مورد سپاه پاسداران بین ٤٠ تا ۱۰۰ تن از جوانان تظاهرکننده در ماهشهر را قتل عام کرده است.

نشریۀ نیویورک تایمز نوشته است که پس از برقراری مجدد اینترنت در ایران توانسته با برخی شاهدان عینی و بازماندگان قربانیان اخیر ماهشهر از جمله یکی خبرنگار و یک پرستار بومی گفتگو کند.

به گزارش رادیو فرانسه، نیویورک تایمز تصریح کرده است که کشتار جوانان ماهشهر در هجدهم نوامبر گذشته صورت گرفت پس از آنکه تظاهرکنندگان کنترل شهر و مسیر منتهی به تأسیسات پتروشیمی ماهشهر را در دست گرفتند.

به گفتۀ ساکنان محلی، سپاه پاسداران در یکی از تقاطع های ماهشهر بلافاصله و بدون هشدار به روی تظاهرکنندگان آتش گشود و شماری از آنان را در دم به قتل رساند. در پی این اقدام تعداد قابل توجه ای از تظاهرکنندگان به یکی از نیزارهای اطراف پناه بردند.

به نوشتۀ نیویورک تایمز نیروهای سپاه پاسداران سپس تظاهرکنندگان را به رگبار بستند و بین ٤٠ تا ۱۰۰ تن از آنان را به قتل رساندند. به گفتۀ شاهدان عینی نیروهای سپاهی اجساد کشته شدگان را بار کامیون کرده و با خود بردند.

نیویورک تایمز به نقل از یک پرستار افزوده است که غالب مجروحان منتقل شده به بیمارستان ماهشهر از ناحیه سر و سینه هدف گلوله قرار گرفته بودند.

“ایران وایر” نیز در گزارش جداگانه ای که به کشتار جوانان ماهشهر اختصاص داده نوشته است که سپاه پاسداران از همان آغاز با هدف سرکوب مردم عازم ماهشهر شد و با استفاده از “دوشکا” و “تیربار” که به روی کامیون های تویوتا نصب کرده بود و همچنین پهپادهای مسلح به روی تظاهرکنندگان آتش گشود.

یکی از مناطقی که وسیعاً آماج سرکوب نیروهای سپاهی قرار گرفت محلۀ “کوره ها” نام دارد که شهرکی حاشیه نشین در شمال ماهشهر است که کل جمعیت آن را مردم فقیر و عرب زبان ماهشهر تشکیل می دهند.

عفو بین‌الملل: کشتار وحشتناکی صورت گرفته است

عفو بین‌الملل در آخرین گزارش خود از سرکوب اعتراضات ایران افزایش آمار کشته شدگان را هشدارآمیز و نشانه وقوع یک کشتار وحشتناک از سوی جمهوری اسلامی دانسته است.

به گزارش صدای آمریکا، مدیر پژوهش بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین الملل، می گوید: شمار نگران کننده کشته ها شاهد مضاعفی است که نیروهای امنیتی حکومت ایران دست به کشتار جمعی هولناکی زده اند که در کمتر از یک هفته صدها کشته بر جای گذاشته است. این شمار شوک آور کشته ها نشانگر بی اعتنایی شرم آور مقام های حکومت ایران به حیات انسان است.

کشتار نیکتا و کودکان ایرانی؛ به کدامین گناه؟

پروانه سلحشور، یک عضو مجلس شورای اسلامی گفته: مشاهده می‌کنیم بین جان باختگان نوجوانان هستند که بسیار تاسف‌آور است.

یکی از جان‌باختگان نیکتا اسفندانی نام دارد. او ۱۴ساله بوده و از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت. ۳روز طول کشید تا خانواده او جسدش را از ارگانهای حکومتی تحویل بگیرند.

نگاه معصوم و کودکانهٔ نیکتا هر ناظری را مبهوت و غرق در تأثر می کند. این نگاه مانند نگاه واپسین ندا آقا سلطان،‌ سمبل قیام ۸۸، سرشار از سخنان ناگفته بود.

افشای حقایق هولناک درباره کشتار معترضان

جزئیاتی از شمار کشته‌شدگان منتشر شده است که گفته می‌شود فقط در شهریار بیش از یکصد نفر بوده و پیکر ۱۵۶ نفر را هم به غسالخانه بهشت زهرا برده‌اند.

پاسدار یزدی، سرکرده سپاه محمد رسول الله در این باره گفته: برخی معترضان توسط اغتشاشگران تیر خورده‌اند.

این در حالیست که وبسایت کلمه گزارش داد که از طریق منابع موثق اطلاع یافته است که میزان و شدت سرکوب نیروهای گارد ویژه و امنیتی‌های لباس شخصی در شهریار بسیار گسترده بوده است.

طبق این گزارش تعداد کشته‌شدگان فقط در شهریار در مجموع حدود ۱۰۰ نفر است که با شلیک مستقیم نیروهای نظامی یا استفاده از تیربار مسلسل جان خود را از دست داده‌اند

منبع: ایران نیوز

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی