"an independent online kurdish website

برخلاف اظهارنظرهای قبلی مسئولان ایران درباره تحویل دادن جعبه های سیاه هواپیمای اوکراینی ساقط شده توسط سپاه به اوکراین، این‌ بار یک مقام هواپیمایی ایران گفت که فعلا «هیچ برنامه‌ای» برای ارسال این جعبه‌ها وجود ندارد.

حسن رضایی‌فر، مدیر کل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی، روز یکشنبه ۲۹ دی ماه گفت که سعی بر این است که «جعبه سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی در ایران خوانده شود و گزینه‌های بعدی ما کشور اوکراین و فرانسه است؛ اما هنوز تصمیمی برای ارسال به کشور دوم نداریم.»

این اظهار نظر در حالی است که پیشتر رضایی فر از تلاش برای خواندن اطلاعات جعبه‌های سیاه در اوکراین و همچنین فرستادن جعبه سیاه برای دانلود اطلاعات به فرانسه خبر داده بود.

پیش از این نیز علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی ایران در ۱۸ دی ماه گفته بود که «جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده اوکراینی را به کشور سازنده آن ارائه نخواهیم داد.» هر چند این مقام هواپیمایی ایران پس از آن چنین گفته‌ای را تکذیب کرد.

همچنین اوکراین نیز از مقامات ایرانی خواسته‌است تا جعبه‌های سیاه هواپیمای سقوط کرده این کشور را به کی‌یف ارائه دهند.

امداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ سرنشین پس از برخاستن از فرودگاه بین المللی امام خمینی در حومه تهران، با شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد. پس از چند روز اصرار مقامات ایران، که می گفتند سقوط هواپیما در پی نقص فنی روی داده است، سپاه سرانجام اعلام کرد که این هواپیما را به اشتباه هدف قرار داد.

پس از سقوط این هواپیما یک مقام شرکت بوئینگ به آسوشیتدپرس گفته بود که از رخدادها در ایران باخبر بوده و در حال جمع‌آوری اطلاعات است. ​

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، ضمن ابراز امیدواری نسبت به همکاری ایران در بررسی جوانب سانحه سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین در تهران، خواستار به نتیجه رسیدن هرچه سریعتر این تحقیق شد.

آقای پمپئو گفت: «ما باید قضیه این هواپیما را خیلی سریع به طور کامل بررسی کرده و به انجام برسانیم. من گزارش‌ها را دیده‌ام. فقط می‌توانم بگویم که باید خیلی زود از اصل موضوع آگاه شویم.»

منبع: صدای امریکا

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی