"an independent online kurdish website

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد از ۲۶ شهریور تا پانزدهم آذر ۴۷۳ نفر در اعتراضات ایران جان خود را از دست داده‌اند که ۶۴ نفر از آنها کمتر از ۱۸ سال سن داشتند.

خبرگزاری هرانا تعداد بازداشت‌شدگان را هم تا پایان پانزدهم آذر ۱۸۲۲۷ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد هویت ۳۶۰۳ تن مشخص شده است.

در سومین ماه از آغاز اعتراضات مردمی، شمار شهرهای معترض به ۱۵۹ شهر افزایش یافته است. ۱۴۳ دانشگاه کشور نیز به اعتراضات پیوسته‌اند که در این میان ۵۹۱ دانشجو بازداشت شده‌اند.

اعتصابات سراسری کسبه و بازاریان در ایران برای دومین روز متوالی با اعتصاب برخی مراکز صنعتی و تولیدی همراه شد.

بنا بر گزارش‌های شهروندی در روز سه‌شنبه ۱۵ آذر، با وجود تهدیدها و فشارها، اعتصابات گسترده کسبه در سراسر ایران برای دومین روز پیاپی جریان داشت.

بسته بودن شمار قابل توجهی از مغازه‌ها در اغلب شهرهای ایران در پی فراخوان‌های عمومی برای اعتصاب عمومی سه روزه در روزهای ۱۴، ۱۵، و ۱۶ آذر صورت گرفته است.

در آستانه شانزدهم آذر علی یونسی و امیرحسین مرادی در پیامی به مناسبت شانزدهم آذر نوشتند: «امروز دانشگاه از یک سو عرصه نمایش آزادی‌خواهی و اتحاد دانشجویان و از سوی دیگر رسواگر ذات پلید این رژیم جنایتکار شده که وقیحانه دست به محاصره و تیراندازی و سرکوب دانشجویان می‌زند.»

این دو دانشجوی نخبه زندانی در بخش دیگری از این نامه نوشته‌اند: «از زندان تا دانشگاه و از دانشگاه تا خیابان دست در دست هم می‌ايستیم. ما ایمان داریم که لحظه دیدار نزدیک است.»

منبع: صدای امریکا

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی