"an independent online kurdish website

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد از ۲۶ شهریور تا بیست و سوم آذر ۴۹۴ نفر در اعتراضات ایران جان خود را از دست داده‌اند که ۶۸ نفر از آنها کمتر از ۱۸ سال سن داشتند.

هرانا تعداد بازداشت‌شدگان را هم ۱۸۴۲۶ نفر اعلام کرد و افزود از این تعداد هویت ۳۸۶۱ تن مشخص شده است.

در سومین ماه اعتراضات، شمار شهرهای معترض به ۱۶۱ شهر افزایش یافته و ۱۴۴ دانشگاه کشور نیز به اعتراضات پیوسته‌اند که در پی آن ۶۳۶ دانشجو بازداشت شده‌اند.

به گزارش هرانا طی روزهای اخیر، علی درزی، دانشجوی دانشگاه تهران، ابوالفضل بیدوکی و مصطفی موسوی دانشجویان دانشگاه یزد که پیش‌تر در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شده بودند، با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

همزمان هشت تن از زندانیان سنی مذهب محبوس در زندان وکیل آباد مشهد با انتشار نامه‌ای خطاب به دبیر کل سازمان ملل و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، نسبت به احکام صادره و حقوق تضییع شده خود اعتراض کردند و نوشتند: «وقتی ما برای احکام ظالمانه اعدام شکواییه نوشتیم اگر اقدامی قاطعانه از طرف جوامع سازمان مللی انجام می‌شد امروز شاهد این نبودیم که خانواده های دیگری داغدار شوند.»

در خبری دیگر یک خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران با پخش فیلم اعتراف اجباری پنج ورزشکار شیرازی، آنها را «عوامل بمب‌گذاری» در نقطه‌ای از شیراز در شب حادثه شاه‌چراغ معرفی کرد. تسنیم مدعی شده است که این عملیات را خنثی کرده‌اند.

افرادی که فیلم اعترافات اجباری آنها از خبرگزاری تسنیم پخش شده است، چشم‌بند و دستبند دارند و به نظر می‌رسد دنا شیبانی مربی اسنوبرد، حسام موسوی مربی سنگ‌نوردی، امیرارسلان مهدوی مربی اسنوبرد، اشراق نجف‌آبادی مربی دوچرخه‌سواری، و محمد خیوه مربی کوهنوردی، هستند.

در این ویدئو، دنا به‌عنوان مسئول تبلیغات و تست عملیات، محمد، مسئول ساخت کیت بمب، اشراق به عنوان سرتیم گروه، امیرارسلان به عنوان بمب‌گذار اصلی، و حسام به عنوان یکی از طراحان عملیات معرفی می‌شوند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران پس از حادثه شاه‌چراغ بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که تمامی عوامل این حمله غیر‌ایرانی و با ملیت‌های جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، و افغانستان و «مرتبط با داعش» بوده‌اند.

پخش اعترافات اجباری ورزشکاران شیرازی با انتقادهای گسترده‌ای همراه شده است. عده زیادی، آن را «زمینه‌سازی برای صدور احکام سنگین» علیه این افراد دانسته‌اند.بسیاری، خواستار عدم پخش و اشتراک‌گذاری این اعترافات شده‌اند و آن را «سناریوی نخ‌نمای» حکومت توصیف کرده‌اند.

منبع: صدای امریکا

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی