"an independent online kurdish website

بنابه گزارشات رسیده به”فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران” روز شنبه 17 دی ماه حداقل 4 زندانی از سالنهای 1 و 7 (معروف به دارالقران) از واحد 2 زندان قزل حصار به سلولهای انفرادی جهت اجرای احکام قرون وسطایی اعدام منتقل شدند.ehdam_0001

اسامی تعدادی از زندانیان که امروز برای اجرای حکم اعدام به سلولهای انفرادی منتقل شدند عبارتند از :
1- امیر بخشی 35 ساله ،متاهل و دارای 2 فرزند،او نزدیک به 3.5 سال در زندان قزل حصار زندانی بود.این زندانی از سالن 1 واحد2 زندان قزل حصار می باشد.
2- زندانی علی گراوند 25 ساله ،او در حدود 8 ماه است که در زندان قزل حصار زندانی می باشد.این زندانی از سالن 1 واحد 2 زندان قزل حصار می باشد
3- زندانی حسین تاجیک فرزند غلام عباس 22 ساله وی نزدیک به 3 سال در زندان قزل حصار زندانی بود. این زندانی از شهروندان افغانستان می باشد.اجرای حکم اعدام شهروندان افغانستان تقریبا به هیچ وجه اعلام نمی شود و در خفای کامل صورت می گیرد.
4- یکی از زندانیان که مسئول حسینیۀ بزرگ از سالن 7 (معروف به دارالقرآن) واحد 2 است.
از طرفی دیگر روز پنجشنبه 15 دیماه، پانزده نفر از زندانیان زندان قزل حصار را که در انتظار اجرای حکم اعدام بسر می برند را احضار و از آنها خواسته شد که در مقابل دوربین بر علیه خود صحبت کنند و بگویند که قاچاقچی هستند و جمهوری اسلامی بر سر ما منت می گذارد که ما را اعدام می کند ما لایق سنگسار هستیم. که هر 15 نفر از انجام مصاحبه علیه خود خودداری کرده اند هدف از گرفتن اعترافات از زندانیان مشروعیت بخشیدن به اجرای احکام ضدبشری اعدام میباشد. زندانیان متهم به داشتن مواد مخدر توسط دادگاههای انقلاب مورد محاکمه قرار می گیرند و به اعدام محکوم می شوند. اکثر زندانیان توسط صلوانی رئیس شعبۀ 15 دادگاه انقلاب تهران و عاصف حسینی رئیس شعبۀ 1 دادگاه انقلاب کرج محکوم به اعدام می شوند.این احکام با تایید و دستور صادق لاریجانی رئیس قوۀ قضاییه ولی فقیه به اجرا گذاشته می شود.
واحد 2 زندان قزل حصار از 9 سالن تشکیل شده است و در حدود 3000 زندانی در خود جای داده است. اکثر آنها محکوم به اعدام می باشند. در هفتۀ گذشته 22 زندانی از این زندان در زندانهای اوین و ورامین اعدام شدند.قوۀ قضاییه از انتشار خبر اعدام آنها بجز یک نفر بنام نظرعلی مرادی 55 ساله تا این لحظه خوداری کرده است.این مسئله نشان دهندۀ ابعاد گسترده اعدامهای گروهی و مخفیانه در زندانهای مختلف ایران می باشد.
موج اعدام های گسترده و مستمر هدفی جزء ایجاد فضای رعب و وحشت در بین مردم ایران ندارد و معمولا هنگامی که اعتراضات داخلی اوج می گیرد و یا فشارهای بین المللی شدت می یابد موجی از اعدامها به اجرا گذاشته می شود.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، از دبیر کل سازمان ملل متحد ،کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی برای پایان دادن به موج اعدام ها در ایران استمداد می طلبد و برای ملتزم کردن رژیم ولی فقیه به قوانین حقوق بشری خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه علی خامنه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد می باشد.

17 دی 1390 برابر با 07 ژانویه 2012
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
دبیر کل سازمان ملل متحد
کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
گزارشگر ویژه اعدام سازمان ملل متحد
سازمان عفو بین الملل

{jcomments off}

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی