"an independent online kurdish website

دوستان آنچە کە در باڵا مشاهدە میفرمائید سئوال یکی دوو نفر از شرکت کنندگان در جلسە پالتالکی شنبە شب ٢٤ – ١١ – ٢٠١٢ در اطاق کرماشان دیالوگ بود کە روبە روی موسسین این مرکز مدنی شدە بود.ali_qenberi1

من بعنوان یکی از اعضاء موسس مرکز کرماشان دیالوگ سعی میکنم درک و برداشت شخصی خود را در ڕابطە با ضرورت این نهاد در چند جملە کوتاه بیان نمایم. اما قبل از چیز باید گفت برای شناخت هر تشکل، نهاد، حزب و همچنین مرکز کرماشان دیالۆگ و آشنایی با اهداف آن بایستی بە برنامە و اساسنامە جریان مربوطە مراجعە کرد و از زوایای مختلف آنرا مورد ارزیابی و تجزیە و تحلیل قرار داد. لذا پیشنهاد میکنم دوستان قبل از هر ارزیابی و اتکاء بە نوشتەها و گفتەهای این و آن بە اسناد این نهاد مدنی مراجعە نمایند و سپس دوستان ما را از نظرات و پیشنهادات خود در جریان بگذارند، کە بیشک مارا در راستای اهدافمان یاری خواهد نمود!
کاری را کە ما مدتیست برای تاسیس این نهاد مدنی شروع کردەایم، برای یک امر مهم هنوز آغاز آن است و بیشک برای نیل بە اهدافش بە کمک تک تک شما انسانهایی کە طرفدار اتحاد و همزیستی مردم در صلح و صفا و صمیمیت هستید نیازمند است. ما از همە انسانهای شریفی کە با اهداف این نهاد موافقند و بە نوعی با آن همسویی دارند دست همیاری وهمکاری را بسویشان دراز کردە و از آنها میخواهیم کە همە با هم برای آن مناطق یاد شدە کە در اسناد مرکز کرماشان دیالۆگ آمدەاند کار بکنیم و بتوانیم حرکتی هر چند کوچک در راستای خدمت بە مردم استانهای کرماشان و ایلام کردە باشیم.
مرکز کرماشان دیالۆگ مکان و سکوئیست برای گفتگو و دیالوگ کردن، برای درک، تفاهم و شناخت کامل نکات مشترکمان و همچنین تفاوتهایی کە وجود دارند و برای مشکلاتی کە در فردای تحولات میتوانند در مناطق یاد شدە پیش آیند باید از همین حالا بە فکر چارەاندیشی باشیم.
مرکز کرماشان دیالوگ مکانیست برای گرد هم آمدن، با هم آشنا شدن وشناخت پیدا کردن از دیدگاههای متفاوت همدیگر کە بتوانیم نزدیکی بیشتر و همدلی بهتری را بدست بیاوریم کە بە نفع آرامش، صلح و هم سرنوشتی مردم منطقە خودمان خواهد بود!
مرکز کرماشان دیالوگ ضرورتیست برای مردم مناطق کرماشان و ایلام و در کل جنوب کوردستان ایران کە بتوانند ضمن نزدیکی بیشتر برای مبارزە در راه هم سرنوشتی و آزادیشان همگام با سایر مناطق دیگر کوردستان ایران دست بە دست هم بدهند! ما سعی خواهیم کرد تا از راه دیالۆگ و گفتمان بە این امر مهم خدمتی بکنیم.
تا در تحولات بعدی مانند ٣٣- ٣٤ سال پیش از کاروان جا نمانیم! تا بە اشخاص منفعت طلب و کینەتوز اجازە ندهیم کە بتوانند در میان ما بذر تفرقە و نفاق بکارند و ما را در مقابل همدیگر قرار بدهند! تا از این سکو برای ارتقاء سطح هوشیاری وخود آگاهی استفادە بکنیم، تا رویدادهای تلخ شهرهای سرپل ذهاب و پاوە (کە در اینجا مورد بحث نیستند) در ٣٤ سال پیش بار دیگر تکرار نشوند! تا دگر بار ما را در مقابل هم قرار ندهند! تا بار دیگر مجبور نشویم از ترس انتقام گرفتن خانە و کاشانە خود را رها کردە و آوارە اینجا و آنجا بشویم!
مرکز کرماشان دیالوگ از طریق برگزاری سمینار و جلسات سعی میکند کە فرهنگ تولرانس، یک تحمل کردن و یک قبول کردن را گسترش بدهد! در این جلسات و مباحثات  سعی میشود کە بیاموزیم کە تنوع دینی، مذهبی و سیاسی یکدیگر را بپذیریم و بە همدیگر احترام بگذاریم! بە گسترش فرهنگ آزادیخواهی و عدالتخواهی کمکی کردە باشیم! 
در این مرکز سعی خواهیم کرد کە از تعصبات و تندروی مذهبی، حزبی و سیاسی بکاهیم و برای هم سرنوشتی و نکات مشترکمان متحد و همرزم شویم!
آنچە کە بە اعتقاد ما میتواند مردم این استانها را برای آزادیشان دور هم گرد آورد، این است کە اهالی این منطقە دارای زبان و تاریخ مشترکی هستند و از نظر ملی همە کورد زبانند. سرنوشتشان یکی است. درد و رنج هایشان، شادی و غمهایشان و حتی آرزوهایشان هم یکی است و ازهمە مهمتر مانند انسان قرن ٢١ خواهان آزادی، رفاه، عدالت اجتماعی و برخوردار بودن از زندگی انسانی هستند. آن همە اشتراک وجوە میتوانند مردم مناطق یاد شدە را در یک صف واحد قرار دادە و بر تفاوتهایشان فایق آیند.
اشاعە فرهنگ مدرن، سکولاریزم، هیومانیزم (انساندوستی) عدالتخواهی و متحد شدن کە بتوان بر تفرقە و تبعیضات غلبە کرد بخش دیگر افکار و برنامە مرکز کرماشان دیالۆگ می باشد.
بگذار نکات مشترکمان برنامە کار مشترکمان باشد و برای یک جامعە آزاد. دین از دولت جدا و عدالتخواه در حد توان خویش کوشا باشیم. بگذار تفاوتهای مذهبی و سیاسی و غیرە هم بخشی از آزادی انتخاب کردن انسانها باشند. بدین معنی هر کس آزاد باشد کە پیرو کدام دین و مذهب، یا طرفدار کدام حزب یا گروه سیاسی می باشد.
در پایان از دوستان، صمیمانە میخواهم کە بجای تردید و دروست کردن سئوال پیش خود، بهتر است کە:
اولآ برنامە و اساسنامە مرکز کرماشان دیالوگ را با دقت مطالعە نمایند!
ثانیآ در سمینارها و جلسات اطاق پالتالکی کرماشان دیالوگ بە شیوە آکتیو شرکت نمایند کە معمولآ شنبە شبها بین ساعات ٢١ تا ٢٤ بوقت ئوروپای مرکزی برگزار می شوند.
ثالثآ در این مرکز تقاضای عضویت نمودە و بە جمع فعالین این جریان مدنی بپیوندید!
در پایان با اطمینان خاطر و با اعتمادی کە بە تک تک رفقای فعال این نهاد دارم، اطمینان می دهم کە مرکز کرماشان دیالوگ یک جریان مدنی و بە دور از تاثیرات حزب سیاسی یا جریان مذهبی می باشد! لە و علیە هیچ جریان دیگر مدنی و یا سیاسی نبودە و نخواهد بود! تنها عزم جزم کردە تا بە فرهنگ دیالوگ، تفاهم، آشتی و هم سرنوشتی در بین مردم مناطق کرماشان و ایلام خدمت ولو کوچکی کردە باشد! ما میخواهیم خدمت هر چند هم کوچک بە احیای زبان و فرهنگ کوردی در آن مناطق کردە باشێم کە از طرف زبان و فرهنگ حاکم بر ایران در حال آسیمیلە و از بین رفتن است.
کار و فعالیت این نهاد اگر چە رو بە بخشی از منا‌طق کوردستان ایران است اما بدون تردید فعالیتهایش در خدمت کل جنبش رهائیبخش مردم کورستان می باشد و این را با استدلال و اطمینان خاطر بیان می کنیم! {jcomments off}
استانهای کرماشان و ایلام از نظر ما بخش انکار نا پذیری از شرق کوردستان هستند کە کار و فعالیت فرهنگی، مدنی و سیاسی بیشتری را می طلبند! 
علی قنبری ٢٩ – ١١- ٢٠١٢ میلادی
یادآوری: من آگاهانە بجای کلمات (کرد) کورد و (کردستان) کوردستان نوشتەام و یک و اضافی را گذاشتەام. چون این و در همە زبانها برای کورد و کوردستان بە کار می آید بجز زبانهای عربی و فارسی
این نوشتار بنا بە تقاضای یکی از دوستان از کوردی کە ٣ روز پیش نوشتە بودم با کمی تغییر بە فارسی ترجمە کردە و اینک روی صفحە فیسبوک و سایت ها گذاشتە می شود.

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی