"an independent online kurdish website

برگردان مقاله تحلیلی نشریه تایم در خصوص فعالیت عوامل جمهوری اسلامی در همکاری با حزب الله لبنان برای ترور شهروندان اسراییلی.netanyaho

بسیاری از اسراییلی ها برای گردش به بلغارستان سفر می کنند. عدم امنیت کافی در یونان، و تغییر شرایط جاری در ترکیه، گروه بزرگی از شهروندان اسراییل را این روزها بر آن داشته تا برای گردش راهی بلغارستان شوند.

نتیجه تحقیقاتی که به دنبال انفجار یک اتوبوس حامل گردشگران اسراییلی در بلغارستان در روز ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۲ (بیش از ۷ ماه پیش)، در این خصوص انجام شده، حاکی از دست داشتن حزب الله در این حمله تروریستی است.

روز سه شنبه ۵ فوریه بلغارستان اعلام کرد که بمبگذار (که در جریان انفجار کشته شد) و دو همدست فراری وی، با حزب الله لبنان همکاری داشته اند و به این ترتیب نقش جمهوری اسلامی در این اقدام تروریستی مطرح شده است.

احتمال مشارکت ایران و حزب الله در این اقدام تروریستی که از سوی دولت بلغارستان مطرح شده، بر سخن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل صحه می گذارد. وی تنها ساعاتی پس از این حادثه تروریستی در بلغارستان، ایران را متهم به دست داشتن در کشتار گردشگران اسراییلی کرد.  

تحقیقات پلیس بلغارستان با یافته های یوروپل(پلیس اتحادیه اروپا) رسماً تطبیق داده شده است.

طی ۶ ماه اخیر، ۱۱ بار و طی سال اخیر، ۲۰ بار یکی از مقام های اسراییل از دست داشتن جمهوری اسلامی یا حزب الله لبنان در طرح حمله یا توطئه ای تروریستی خبر داده و چنین اتهامی را علیه ایران یا حزب الله مطرح کرده اند؛ اتهامی که همواره از سوی جمهوری اسلامی رد شده است.

برخی شهروندان اسراییلی برآنند که ایران درصدد انتقام است و به تلافی مشارکت اسراییل در طرح ترور داشمندانش، ترور اسراییلیان را طراحی می کند، و شهروندان عادی اسراییل را در این میان هدف قرار می دهد. اشاره آنها به ترور ۵ دانشمند هسته ای ایران است که بین ژانویه ۲۰۱۰ و ژانویه ۲۰۱۲ در خیابان های تهران ترور شدند، از این میان ۴ تن آنها کشته شدند.

آموس یالدین، رییس دایره اطلاعات ارتش اسراییل، پیرامون تلاش های جمهوری اسلامی و طرح توطئه گفته است که چنین طرح هایی در بلغارستان، هند و تایلند از سوی ایران اجرا می شود.

روز ۲۶ مه سال ۲۰۱۱ بمب گذاری در یک محله غنی نشین و پرجمعیت استانبول به مجروح شدن ۸ شهروند ترک منجر شد، اما اتومبیل حامل سرکنسول اسراییل در ترکیه که در حال گذر از محل انفجار بود، طی این حادثه آسیبی ندید. بمبی که در این حمله منفجر شد، به یک دوچرخه الکتریکی متصل بود و شیوه این طرح ترور مشابه ترور مسعود علیمحمدی، فیزیکدان ایرانی بود که در سال ۲۰۱۰ مقابل خانه اش در تهران کشته شد.

از این روی و با استناد به شواهدی دیگر از این دست است که برخی تحلیلگران برآنند که ایران در صدد انتقام برآمد و ضمن دوری گزیدن از ترور چهره ها یا مهره های سیاسی سرشناس اسراییلی، کوشید به نحوی غیرمستقیم به اسراییلیان هشدار دهد.
عملیاتی که بعد از حادثه ترور استانبول انجام  شد، در ژانویه ۲۰۱۲ روی داد و کمتر از دو هفته پس از کشته شدن یک دانشمند هسته ای دیگر(آخرین از میان این گروه دانشمندان) انجام شد. پلیس باکو، پایتخت آذربایجان، مردانی مسلح را بازداشت کرد که قصد داشتند سفیر اسراییل در آذربایجان را ترور کنند. پلیس باکو آنها را به عنوان مأمور جمهوری اسلامی شناسایی کرد.

اما فردای چهارمین سالمرگ عماد مغنیه(از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان)، خودروهای دیپلمات های اسراییلی در تفلیس و دهلی نو بمب گذاری شدند. این بمب گذاری ها کشته ای نداد. پلیس تایلند انفجاری را در آن کشور(که یک ایرانی عامل آن بود)، به سه بمب گذاری دیگری که دیپلمات های اسراییلی را هدف قرار داده بود، پیوند داد و در نهایت و در پی تحقیقات گسترده و شنود مکالمات تلفنی، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به دست داشتن در این طرح های ترور متهم کرد.

حمله بلغارستان نخستین حمله تروریستی بود که سبب کشتار شد. در بقایای خودرو منفجر شده، یک گواهی نامه رانندگی پیدا شد که در ایالت میشیگان آمریکا صادر شده بود که جعلی تشخیص داده شد. منابع اطلاعاتی به نشریه تایم گفته اند که بمب گذاری های متعددی که در نقاط گوناگون جهان انجام شده(که در این مطلب پیش تر به آنها اشاره شد)، با یکدیگر مرتبطند و عاملان آنها به دنبال اجرای طرحشان به لبنان رفته اند. عوامل جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان در قبرس نیز نفوذ دارند و کوشیده اند طرح های تروریستی خود را در آن کشور نیز اجرا کنند.

برخی ناظران معتقدند که ایران می کوشد تا اندازه ای از خطر کردن اجتناب کند و مقام ها یا چهره های مهم اسراییلی را هدف طرح های ترور خود قرار ندهد؛ اما شهروندان عادی اسراییلی خود را در این شرایط در معرض خطر می بینند، چون احساس می کنند هر کجا که باشند، هدف ترور جمهوری اسلامی اند و در امان نیستند. برخی اسراییلیان از دولت خود انتقاد می کنند و دولت را به عدم تأمین امنیت کافی برای شهروندان خود متهم می کنند.

منبع: صدای امریکا

{jcomments off}

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی