"an independent online kurdish website

تصویری کە در این مطلب می بینید گویایی خیلی مطالب است، کە در واقع دوروی یک سکە می باشد. از یک سو توان دیپلماسی ایران در مقابل دیپلماسی امریکا،kakebra-xusrewi

از سوی دیگر جلب کردن انظارعمومی مردم برای ادامە دیپلماسی با امریکا.

نقش کلیدی کە هم  درآژانس وهم در ابهام  مسئلە هستەای ایران  وجود  دارد امریکاست  کە هفتە گذشتە  رئیس  جمهور امریکا  بنا بە اطلاعات  نهادهای امنیتی امریکا  زمان دست رسی ایران بە  صلاح هستەای  تا یک سال  دیگر یا بیشتر آشکار  کرد.

پس اینطور معلوم است کە ایران بدون رضایت امریکا و نقش اصلی امریکا در این رابطە با آژانس اتمی بە آسانی  بە توافق نخواهد رسید. همانطور کە سالهاست درحال  مذاکرە  با آژانس هستند و نتوانستەاند بە نتیجەای  مطلوب ونهایی برسند.

گروە ١+٥ بخصوص دو کشور روسیە وچین در راس این گروه باید از هر زمان جدی تر عمل بکنند و سهل انگاریهای کە تابهال شدە پرهیز کنند.

در تجربە جنگ داخلی سوریە و یک  حملە کوچیک  شیمیائی در این جنگ  چقدر ناتوان هستند، تا برسد بە یک برخورد هستەای  کە  در هر صورت  انجام   گیرد  انگشت  اتهام  بە  سوی  روابط  تجاری آنان  در مقابل  حقوق بشر ودفاع از کشورهای دیکتاتوری دراز خواهد شد.

اما اگر برنامە هستەای صلح آمیز است، چرا همە طرفها  در حل آن تا این حد  ناتوان هستند؟

در کلیات این مسئلە یک دید صحیح وجود دارد کە طبق قوانین بین المللی ایران مجاز است کە از انرژی هستەای صلح آمیز برخوردار باشد بە اندازە نیازمندیهای کشورش

پس سوال اینجاست اگر جمهوری اسلامی عضوی از این جامعە بین الملل است چرا از نظارت این جامعە هراس دارد ؟

تنها راهی کە هم اکنون وجود دارد برای حل برنامە هستەای ایران خارج شدن از طلف وقت و نظارت دقیق و کامل بر آن است، نە خرید زمان و نشستهای هر از چند گاهی بی نتیجە.

جنگ بیلبوردی مخالفان دولت روحانی

بیلبوردهای شهرداری علیه مذاکره با آمریکا در تهران نصب شد

سه شنبه 17 ذو الحجة 1434هـ – 22 اکتبر 2013م

iran-amrika-muzakre

دبی-  العربیه.نت فارسی

شهرداری تهران اقدام به نصب بیلبوردهایی در مناطق مختلف این شهر علیه مذاکرات ایران و آمریکا کرده است.

این اقدام چند روز پس از گفت وگوهای تیم مذاکره کننده اتمی ایران با گروه ۱ بر سر بحران اتمی این کشور صورت می گیرد، که در حاشیه آن، گفت و گوهای دوجانبه ای هم با هیئت آمریکایی انجام شد. 

پیش از آن نیز هیئت ایرانی به ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری این کشور برای حضور در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته بود. در جریان این سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در جلسه وزرای امور خارجه گروه ۱ که در آن جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هم حضور داشت، شرکت کرد. کری و ظریف در حاشیه این جلسه گفت و گوی کوتاه دوجانبه ای داشتند.

حسن روحانی در راه فرودگاه و در حین بازگشت به ایران هم تلفنی با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا گفتگو کرد.

این اقدام ها پس از ۳۴ سال قطع رابطه میان دو کشور ایران و آمریکا صورت می گیرد؛ مساله ای که احتمال از سر گیری روابط میان تهران و واشینگتن را زنده کرده است.

سایت ”آینده آنلاین” گزارش داده است که از صبح سه شنبه ۲۲۱۰۲۰۱۳ شهروندان تهرانی با بیلبوردهای بزرگ و متعددی در پل ها و بزرگراه ها مواجه شدند که دیپلماتهای ایرانی و آمریکایی را پشت میز مذاکره نشان میدهد و در کنار فرد آمریکایی یک سگ هم نشان داده میشود.

بر پایه این گزارش، بررسی دقیق این طرح و ریش پروفسوری مذاکره کننده ایرانی هم می تواند بار معنایی خاصی داشته باشد.

شایان ذکر است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، ریش پروفسوری دارد.

سایت ”آینده آنلاین” نوشته است: ”اگرچه احتمالا هدف طراحان، همان گونه که در عنوان این بیلبوردها اشاره شده، زیر سوال بردن «صداقت آمریکایی ها» بوده، اما در فضایی که مذاکرات ایران و طرف های اروپایی و آمریکایی در جریان است و تیم دیپلماسی ایران مدتی بعد دوباره به این مذاکره می رود، برداشت کلی مخاطب عمومی…می تواند تضعیف تیم مذاکره کننده باشد.”

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی