"an independent online kurdish website

امیدوارم به‌ چند نمونه‌ زیر توجه‌ نماید:

1 – گزارش (کمپین دفاع از زندانیانی سیاسی و مدنی)  sehi_seqzi

 {قتل شهروند کاسبکار مهابادی به‌ دست نیروهای هنگ مرزی ایران

(علی محمد) کولبر کرد اهل مهاباد، با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ مرزی ایران در مرز پیرانشهر جان باخت. به ‌گزارش کمپن دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، علی محمد کولبر 32 ساله‌ی مهابادی، به‌ دنبال شلیک مستقیم نیروهای نظامی هنگ مرزی پیرانشهر، جان خود را از دست داده‌ است. کاسبکاران شاغل در این مرز، از زخمی شدن (عبدالله‌ محمد) یکی دیگر از کولبران خبر داده‌اند. در روزهای اخیر فشار نیروهای نظامی مستقر در مرزهای غربی ایران بر علیه‌ کولبران و کاسبکاران مرزنشین تشدید شده‌ است. در همین رابطه‌ اخیرا سه‌ شهروند کاسبکار کرد سردشتی پس از 62 روز تحمل بازداشت در زندان اطلاعات هنگ مرزی سردشت و ارمیه‌، با سپردن وثیقه‌ آزاد شده‌اند.

 

فعالان در تبعید ضمن اعلام خبر کشته‌ شدن این کولبر کرد نوشته‌: (تیراندازی و قتل کولبرها در مناطق مرزی ایران  همواره‌ با انتقاد فعالان حقوق بشر مواجه‌ بوده‌ است. فعالان حقوق بشر بر این باورند که‌ حتی اگر رفتار کولبران مجرمانه‌ تلقی شود و حتی اگر عدم توافق بین الاذهانی، توسعه‌ نیافتگی کردستان و رفتار دووگانه‌ نسبت به‌ قاچاق را در نظر بگیریم؛ باز به‌ هیچ وجه‌ این نکته‌ پذیرفتنی و قابل قبول نیست که‌ بین جرم و مجازات تناسب وجود دارد. مجازات وارد کردن غیرقانونی کالایی مانند تلویزیون یا کالایی مشابه‌ آن نه‌ بر اساس قوانین کشور و نه‌ بر اساس مفاد حقوق بشر، مرگ و شلیک گولله‌ نیست لذا عدم تناسب میان جرم و مجازات در این زمینه‌ کاملا” مشهود است).

 

هر ساله‌ در گزارشهای احمد شهید نیز به‌ نقض سیستماتیک حقوق بشر کولبرها در ایران اشاره‌ شده‌ است. این گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل متحد، از این معضل با عنوان (کشتار سیستماتیک کولبران و کاسبکاران کرد ساکن در مناطق مرزی) یاد کرده‌ است. گزارش احمد شهید، با اشاره‌ به‌ اینکه‌ مجازات کولبرها که‌ از طریق عبور محموله‌هایی نظیر چای، تنباکو و بنزین از مرز، امرار معاش می کنند، تحمل ماه‌ها زندان و یا پرداخت جریمه‌ معادل ارزش کالاهاست؛ از اینکه‌ ماموران مرزی ایران به‌ صورت مداوم به‌ کولبران تیراندازی می کنند و سالانه‌ ده‌ها تن از آنان را می کشند یا مجروح می کنند، به‌ شدت انتقاد کرده‌ است.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی. شنبه‌ 5 بهمن 1393 – 24 ژانویه‌ 2015 }.

**

2 – اعدام غیر قانونی مجرم نوجوان را به شدت محکوم می کنیم

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (عضو بنیانگذار ائتلاف جهانی ضد مجازات اعدام) و سازمان های ایرانی عضو آن، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران و کانون مدافعان حقوق بشر به شدت اعدام غیرقانونی نوجوان مجرم سامان نسیم را محکوم می کنند که بنا به گزارش ها دیروز صبح در ایران اعدام شده است.

عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «تداوم اعدام زندانیان عقیدتی و مجرمان نوجوان به دست دولتمردان ایران غیرقانونی و شرم آور است. به علاوه، سیاست عمدی رژیم در محروم کردن خانواده های زندانیان محکوم به اعدام از اطلاعات که به قصد ترساندن مردم ایران اجرا می شود ناقض حقوق بین المللی و حقوق بشر اساسی است

سازمان های ما اطلاع یافته اند که دولتمردان ایران دیروز بعدازظهر در تماس با خانواده سامان نسیم به آنها گفته اند روز شنبه وسایل شخصی او را از زندان تحویل بگیرند و سکوت کنند. بنا به گزارش ها، نسیم دیروز صبح در حضور نمایندگان دادستانی و وزارت اطلاعات اعدام شد.

سامان نسیم متهم به عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) و شرکت در فعالیت های مسلحانه در سال 2011، در سال 2013 (1392) به اتهام های مبهم محاربه با خدا و فساد روی زمین محکوم شد. نسیم در زمان جرم اتهامی 17 ساله بود که اعدام او را بر اساس حقوق بین المللی غیرقانونی می سازد: میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل، که ایران عضو متعاهد هر دو آنهاست، مجازات اعدام را برای مجرمان نوجوان ممنوع کرده است. با وجود این، ایران حقوق بین المللی را و فراخوان های سازمان های بین المللی حقوق بشر، سازمان ملل و اتحادیه اروپا را برای متوقف کردن اعدام غیرقانونی نسیم نادیده گرفت.

پنج زندانی عقیدتی دیگر نیز بنا به گزارش ها دیروز به سلول انفرادی منتقل شده اند که گویا برای تدارک اعدام آنهاست: حبیب الله افشاری و علی افشاری (دو برادر متهم به همکاری با کومله، یک گروه کُرد مخالف)، سیروان نژاوی و ابراهیم شاپوری (هر دو متهم به همکاری با پژاک) و یونس آقایان (از پیروان اقلیت دینی که به اتهام محاربه محکوم به اعدام است). از وضع این پنج تن هنوز اطلاعی در دست نیست.

سازمان های ما با قاطعیت با مجازات اعدام که عملی غیرانسانی است در هر شرایطی مخالف هستند و از دولتمردان ایران می خواهند به عنوان گام نخست در راه الغای مجازات اعدام، اجرای اعدام را متوقف کنند. به ویژه اعدام کودکان و زندانیان عقیدتی باید فوری متوقف شود.

**

3 – قتل مردم توسط نیروهای انتظامی و امنیتی، نشرییه‌ گزارش حقوق بشر، فعالین ایرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و امریکا شمالی – صحفه‌ی 20 سال 1384

**

4 – قتل مردم توسط نیروهای انتظامی و امنیتی، نشرییه‌ گزارش حقوق بشر، فعالین ایرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و امریکا شمالی – سوید صحفه‌ی 13 سال 1385

**

5 – جمعیت دفاع از حقوق بشر در ایران که‌ سنخگوی آن فردی است به‌ نام بهروز و در رادیو چکاوک گزارش هفتگی را در اختیار شنوندگان قرار میدهند، ایشان در همین سال 2015 اعلام داشتند یک کولبر کرد توسط نیروهای (انتظامی) کشته‌ شده‌ است.

***

نگاهی به‌ گزارشات فوق:

به‌ گزارش (کمپین دفاع از زندانیانی سیاسی و مدنی)که‌ در متن شماره‌ (1) درج گشته‌، کار کلبرهای غیره‌ قانونی میباشد، متاسفانه‌ (نان پیدا کردن در کردستان) با کار مشقتبار کلبری هم آزاد نیست و جرم میباشد.

 

طبق گزارش (اعدام غیر قانونی مجرم نوجوان را به شدت محکوم می کنیم) توسط آقای (عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر) سامان نسیم مجرم میباشند، اگر با دقت به‌ آن گزارش بنگریم احزاب سیاسی کردستان مجرم میباشند.

 

با توجه‌ به‌ گزارشات شماره‌ (1 و 2 و 3) که‌ از لقب (نیروهای انتظامی و امنییتی) استفاده‌ گشته‌ است، قتل و کشتارها در راستای امنیت و آسایش انجام گرفته‌. شاید در آینده‌ برای این نیروها درخواست پاداش هم مطرح نمایند.

 

این حامیان (دولت جنایتکار ایران) برای فریبدان مردم خود را زیر چتر (دفاع از حقوق بشر) پنهان کرده‌ و تحت عنوان (گزارش دادن) به‌ جنایتهای دولت ایران جنبه‌ حقانیت و قانونی داده‌ و میدهند!

 

سه‌عی سه‌قزی

25/2/2014

qayshi@yahoo.com

 

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی