"an independent online kurdish website

این گزارش وضعیت حقوق بشر در ماه آوریلِ سال ۲۰۱۶ مصادف با جمعه ١٣ فروردین  تا ‌شنبه ١١ اردیبهشت در شرق کردستانkomeley-mafi-mrovi-kurdistan

به کوشش جمعیت حقوق بشر کوردستان با استناد به گزارش‌ها متعدد نهادهای حقوق بشری شرق کوردستان و ایران گردآوری‌شده است. شایان‌ذکر است این گزارش به دلیل عدم اجازه حکومت ایران به سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری گزارش کاملی نیست و تنها بخشی از نقض سامانمند حقوق بشر در شرق کوردستان را به تصویر می‌کشد.

 

حکومت جمهوری اسلامی ایران  با بازداشت شهروندان کورد توسط نیروهای امنیتی و انتظامی  با نقض حقوق  مدنی و سیاسی، نقض آزادی عقیده و بیان، نقض حق حیات و امنیت شخصی، تبعیض‌های حکومتی، هتک حرمت شهروندان و همچنین شکنجه زندانیان سیاسی و نادیدە گرفتن حقوق بنیادین زندانیان سیاسی، ماه مورد بررسی را به پایان رساند.

 

طبق ماده  ١٩  اعلامیه جهانی حقوق بشر هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد. همین‌طور دربند  یکم ماده ۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی آمده است: هر کس حق آزادی و امنیت شخصی دارد: هیچ‌کس را نمی‌توان  بە مناسبت عقایدش مورد مزاحمت و اخافه قرارداد.

بند دوم ماده ١٩  می‌افزاید: هر کس حق آزادی بیان دارد:  این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سرحدات خواه شفاهاً یا به‌صورت نوشته یا چاپ یا به‌صورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می‌باشد.

‌همچنین در مادهٔ ٢٢  آمدە است کە هرکسی به‌عنوان عضوی از جامعه حق دارد از امنیت اجتماعی برخوردار بوده و از راه کوشش در سطح ملی و همیاری بین‌المللی با سازمان‌دهی منابع هر مملکت، حقوق سلب ناپذیر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش را برای حفظ حیثیت و رشد آزادانه شخصیت خویش، به دست آورد؛ و  طبق ماده ۵ هیچ‌کس را  نمی‌توان شکنجه کرد یا مورد عقوبت یا روش وحشیانه و غیرانسانی یا اهانت‌آمیز قرارداد.

 

مطابق با کنوانسیون های به رسمیت شناخته شده جهانی در رابطه با حقوق بشر و حقوق سیاسی و اجتماعی اجتماع های بشری،  هر فرد و جامعه ای حق دارد حقوق سیاسی،  اجتماعی،  اقتصادی و فرهنگی خود را مطالبه و جهت احقاق آن تلاش نماید،  هیچ جماعت یا گروهی برتر بر دیگری نیست و همه باید از حقوق طبیعی و به رسمیت شناخته شده بهرمند شوند.

 

 

 

هم‌اکنون بیش از ٥٠ کنشگر سیاسی و عقیدتی کورد در زندان‌های ایران و شرق کوردستان حکم اعدام دارند که اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق آنان در انتظار اجرای حکم هستند.

 

در طی این ماه گزارشی از اعدام چهار زندانی کورد در زندان ارومیه شرق کوردستان اعلام‌شده است؛ اما طبق خبرهای رسیده به جمعیت حقوق بشر کوردستان، زندانیان کورد به جرائم متفاوت در زندان‌های ایران اعدام‌شده و این اعدام‌ها رسانه‌ای نمی‌شود؛ و حکومت جمهوری اسلامی این اعدام‌ها را اعلام نمی‌کند.

 

سحرگاه سه‌شنبه ٣١ فروردین مسئولان حکومتی در محوطه داخلی زندان «دریا» در ارومیه حکم اعدام ٤ تن به اسامی مجید مرادی، احمد محی، علیرضا ساریان و منصور رازیانی را اجرا کردند. این زندانیان به اتهام مواد مخدر اعدام شدند.

 

در تاریخ سه‌شنبه 7 اردیبهشت «سامان نسیم و محمد عبدالهی»  زندانیان سیاسی کورد محکوم‌به اعدام، به حسینیه زندان دریای ارومیه احضار شدند و رئیس زندان با حضور کارکنان مددکاری به آن‌ها گفت؛ وضعیت شما از باب اجرای حکم قرمز است و تنها کاری که می‌توانید بکنید، تقاضای عفو است.

 

بازداشت

 

بازداشت، احضار، صدور حکم، پرونده‌سازی

 

در این ماه تعداد — نفر در شرق کوردستان بازداشت و به دادگاه و مراکز امنیتی احضار و یا برای این شهروندان حکم صادرشده است.

 

جمعە ١٣ فروردین  میعاد احمدی از فعالین مدنی اهل سنندج، توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد و بعد از ۲۴ ساعت بازجویی در بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج به زندان مرکزی این شهر منتقل‌شده است. همچنین ستاد خبری اطلاعات سنندج اقدام به احضار سهیلا محمدی از فعالین مدنی سنندجی کرده‌اند.

 

شنبە ١٤ فروردین  یک دانشجوی کورد به نام «وفا آذر بار» اهل شهر مهاباد در شرق کوردستان به اتهام اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی، به ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

 

یک شنبە ١٥ فروردین  صدور حکم سە سال زندان برای برادران پیروز زادگان، هوشنگ و محمد پیروز زادگان دو برادر کورد اهل شرق کوردستان کە در مهر ماە سال گذشتە بازداشت شدە بودند توسط شعبه یک دادگاه انقلاب شهر ارومیه به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به حبس محکوم شدند.

 

دوشنبە ١٦ فروردین  نصرالدین دالایی میلان، اهل ماکو که اواخر پاییز سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت‌شده بود به اتهام همکاری با یکی از احزاب کوردستانی به ۶ ماە حبس محکوم‌شده است.

 

پنج‌شنبه ١٩ فروردین از سرنوشت «پشتیوان نهرویی» جوان کورد اهل بانه که در آذرماه سال گذشته، از سوی نیروهای امنیتی اداره اطلاعات بازداشت‌شده بود کماکان اطلاعی در دست نیست.

 

شنبە ٢١ فروردین افشین حسین پناهی در شهرستان دهگلان استان کردستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد.

 

شنبە ٢١ فروردین احضار «سهیلا محمدی» به دادگاه سنندج و محاکمه وی به دلیل شرکت در کمپین دفاع از کانی بل و جمع‌آوری 5 هزار امضا برای نجات چشمه بل،

 

روز ٢٤ فروردین  از سوی مأموران امنیتی بوکان سه برادر به نام‌های «افشین، سعید، حامد، حیدر زاده» بازداشت شدند.

شنبە ٢٨ فروردین  یکی از اعضای کانون صنفی معلمان استان سنه به نام طاهر قادر زاده به حبس برای مدت سه ماه و یک روز محکوم گردید.

چهارشنبه یکم اردیبهشت دادگاه انقلاب شهرستان نقده، لقمان بالکی فرزند علی و اسلام مصطفی پور فرزند مامند را به ترتیب به تحمل ١١ و ٦ سال زندان محکوم کرد.

 

چهارشنبه یکم اردیبهشت اداره اطلاعات سنه، خالد حسینی، غالب حسینی و مجید حمیدی را بە  ادارە اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در شهر  سنە شرق کوردستان  احضار کردە و از آن‌ها خواست کە  در مراسم اول ماە مە روز جهانی کارگران شرکت نکنند.

 

جمعە ٣ اردیبهشت  دادگاه تجدیدنظر شهر سنه در شرق کوردستان  حکم شش سال و یک روز زندان «علی حسین پناهی» معلم کورد اهل دهگلان را تائید کرده است.

 

سه‌شنبه ٧ اردیبهشت ئاسو رستمی به شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر احضار شد.

 

چهارشنبه ٨ اردیبهشت مأموران امنیتی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در نقده شرق کوردستان اقدام به بازداشت شهاب احمدی آذر فرزند احمد کردند، این شهروند کورد قبلاً نیز چند بار بازداشت شدە است.

 

پنج شنبە ٩ اردیبهشت نیروهای ستاد خبری اداره اطلاعات بوکان در یورشی به منزل افسانه بایزیدی فرزند ابوبکر، او را بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال دادند.

پنج شنبە ٩ اردیبهشت شهاب احمدی آذر فرزند احمد در منزل شخصی‌اش دریکی از محلات نقده بازداشت شد. وی در یورش لباس شخصی‌های وابسته به وزارت اطلاعات حکومت اسلامی ایران بازداشت گردیده است.

پنج شنبە ٩ اردیبهشت بی‌خبری از وضعیت ٧ شهروند، سامان رونما، رضا عزت تاج، ولی شریفی، صابر رسول پور، محمد رویان و فاروق شفاهی و یک شهروند دیگر در اسفند سال گذشته بازداشت‌شده بودند و تاکنون از وضعیت و مکان بازداشت آنان خبری در دست نیست.

 

جمعه ١٠ اردیبهشت سامان قادری آذر شهروند کورد بوکانی در شرق کوردستان  که «۲۳ دی‌ماه سال گذشته» بازداشت‌شده بود، همچنان در بازداشت و خانواده‌اش از سرنوشت ایشان هیچ اطلاعی ندارند.

 

جمعه ١٠ اردیبهشت «عبدالله به رخان» که پیش‌تر از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت و به  سلول انفرادی انتقال شده بود، پس از دادگاهی به یک سال زندان تعزیری محکوم گردید و درنتیجه به بند عمومی زندان مریوان نیز منتقل گردید.

 

زندان

 

در حال حاضر۳۸۴ زندانی سیاسی کورد در زندانهای ایران وشرق کوردستان محبوس می باشند،

در این ماه نقض حقوق زندانیان اعم از اعمال شکنجه، عدم درمان «محمد صدیق کبود وند، زینب جلالیان، افشین سهراب زاده، کیوان داودی، علیرضا رسولی، رمضان احمد کمال، ایوب اسدی و… زندانیانی کوردی هستند که با سهل‌انگاری مقامات قضایی در درمان روبرویند.»، صدور حکم جدید و…مانند ماه‌های قبل سال ادامه داشته است و به شرح زیر است.

 

جمعه  ١٣ فروردین حبس عثمان مصطفی پور زندانی سیاسی کورد به دلیل مفقود و یا معدوم شدن پرونده دادگاهی، حکم صادره‌اش از ٢٥ سال به ٣٥ سال افزایش یافت. این زندانی سیاسی زندان ارومیه ۲۵ سال است بدون مرخصی دوران محکومیت خود را طی می‌کند.

 

دوشنبه ٢٣ فروردین به دلیل عدم اصل تفکیک جرائم، دو زندانی سیاسی کورد به نام‌های مصطفی سبزی و علی یگانه دربند ١٣ زندان مرکزی ارومیه از سوی چندین تن از زندانیان جرائم خطرناک موردحمله با تیزی قرارگرفته و به‌شدت زخمی شدند.

یک‌شنبه ٢٩ فروردین محمدامین آگوشی و ایرج محمدی دو زندانی سیاسی زندان تبریز، در دادسرای این شهر به اتهام اخلال در نظم زندان تفهیم اتهام شدند، این دو زندانی به دلیل اعتراض به وضعیت خود توسط مسئولین زندان به «اخلال در نظم زندان» متهم شده و پرونده‌ای برای آنان در شعبه ۷ دادیاری دادسرای تبریز تشکیل‌شده است.

یک‌شنبه ٢٩ فروردین اعلام اعتصاب غذای رمضان احمد کمال در اعتراض به بی‌توجهی به رسیدگی پزشکی از سوی مسئولین زندان رجایی شهر تهران

 

یک‌شنبه ٢٩ فروردین به دلیل عدم درمان در بیمارستان خارج از زندان، افشین سهراب زاده در زندان مرکزی میناب با دوختن لبانش، دست به اعتصاب غذا زد_وخامت وضعیت جسمانی وی در زندان وعدم پاسخ‌گویی مسئولین زندان در روزهای بعد از اعتصاب.

 

دوشنبه ٣٠ فروردین ممانعت از مداوای پزشکی در بیمارستان خارج از زندان برای زندانی سیاسی کورد ایوب اسدی، ایوب اسدی دچار دیسک کمر است و دادگستری این شهر با اعزام به خارج زندان، ممانعت می‌کند.

 

پنج‌شنبه ٢ اردیبهشت ضرب و شتم حسن کمال رمضان، زندانی سیاسی کورد محبوس در زندان ارومیه در پی درگیری لفظی با یکی از مأمورین زندان، از سوی زندانبان و ریس زندان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت؛ و از ناحیه بینی و گردن به‌شدت به وی آسیب رسید. بعد از ضرب و شتم وی به‌صورت دستبند و پابند به سلول انفرادی منتقل شد.

 

جمعه ٣ اردیبهشت عدم درمان، مرخصی و ملاقات با خانواده، کمال شریفی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی تبعیدی در زندان میناب در شرایطی هشتمین سال زندان خود را می‌گذراند که از مرخصی محروم بوده و در تمام این سال‌ها تنها یک‌بار امکان ملاقات با پدر و مادر خود را داشته و دچار مشکلات حرکتی شده است.

 

شنبە ٤  اردیبهشت عدم درمان و مرخصی بعد از ۲۲ سال زندان، محمد نظری، زندانی سیاسی و بیمار محبوس در زندان رجایی شهر کرج که بیست و دومین سال حبس خود را در این زندان می‌گذراند، به دلیل پروسه مبهم و پر ابهام اداری تاکنون بدون مرخصی و رسیدگی پزشکی رهاشده است.

 

شنبە ٤  اردیبهشت زندان مهاباد، وضعیت تجهیزات پزشکی در زندان مهاباد بسیار نامناسب گزارش می‌شود و عدم وجود کادر پزشکی بعد از ساعات اداری زندانیان بیمار را با مشکلات عدیده مواجه ساخته است.

 

پنج شنبە ٩  اردیبهشت اعتصاب ۵۰۰ زندانی محبوس در زندان مهاباد، به دلیل فشار و محدودیت‌ها در زندان مهاباد و به‌خصوص به دلیل رفتارهای رئیس و قاضی ناظر بر زندان در قبال خواسته‌های زندانیان، این اعمال سبب شده که این اعتراض عمومی با شرکت نزدیک به پانصد زندانی صورت بگیرد. زندانیان ظهر روز ۲۸ آوریل غذای دولتی را تحویل نگرفته و رسماً اعتصاب عمومی را به مسئولین زندان اعلام کردند.

 

جمعە ١٠ اردیبهشت امید رحمانی از زندانیان جرائم مالی زندان مرکزی ارومیه در اعتراض به وضعیتش و عدم پاسخگویی مسئولین روز گذشته اقدام به اعتصاب غذا و امروز «گچ گرفتن» سرش نمود. پس‌ازاین اقدام وی توسط مسئولین زندان به سلول انفرادی منتقل شد. وضعیت این زندانی نگران‌کننده ارزیابی می‌شود.

 

جمعە ١٠ اردیبهشت زندانی سیاسی محمدامین آگوشی از روز یکشنبه پنجم اردیبهشت ۹۵ در زندان مرکزی تبریز دست به اعتصاب غذا زده است. وی در اعتراض به شرایط غیرانسانی زندان اعتصاب غذا کرده و خواستار برگشت به زندان زاهدان شده است.

 

کارگران و اصناف:

 

گزارش‌های نقض حقوق کارگران‌ در این ماه

طبق گزارش‌های رسیدە بە جمعیت حقوق بشر کردستان در این ماە حدود ١٦٤٦ کارگر از کارشان اخراج و پنج شرکت مهم صنعتی نیز بستە شده‌اند در این ماە بسیاری از کارگران بە دلیل عدم پرداخت دست مزدهای آن‌ها در وضعیت معیشتی بسیار بدی قرار گرفتند.

در طی ماه‌های اخیر با بستە شدن معابر کولبری و کاسب‌کاری در شهرهای سردشت، مریوان، پیرانشهر در شرق کردستان توسط جمهوری اسلامی ایران کە موجی از اعتراض مغازه‌داران و کاسب‌کاران و کول بران را بە دنبال داشت و منجر بە اعتصابات عمومی و همچنین بستە شدن بسیاری از مغازه‌ها شد. بستن مرزها و معابر مرزی توسط حکومت جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از امرارمعاش کول بران و کاسب‌کاران در شرق کردستان می‌تواند ضربە سنگین و جبران‌ناپذیری را بە مردم شرق کردستان وارد کند. این در حالی است کە تخمین زدە می‌شود کە حدود ٢٠ هزار خانوار در این مناطق از طریق شغل کولبری و کاسب‌کاری امرارمعاش می‌کنند، بیکار شدن آن‌ها در شرق کردستان بە دلیل نبود مراکز کاری موجب مهاجرت بسیاری از آن‌ها بە دیگر مناطق خواهد شد.

در اوایل فروردین ماە قرارداد کار حدود٥٠٠ کارگر قراردادی و باسابقه کارخانه نساجی بروجرد برای سال ١٣٩٥ تمدید نشد. طبق گزارش‌های برای کاهش هزینه‌های جاری کارخانه در مرحله نخست نیمی از کارگران کارخانه را اخراج کرده است.

 

طی روزهای سوم و چهارم فروردین بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران کارخانه ایست سنندج به دلیل برکنار شدن از کار و عدم تمدید قراردادهایشان برای سال ١٣٩٥ دست به تجمع اعتراضی مقابل استانداری کردستان زدند.

 

در ورز هشتم فروردین بیشتر از ١٠٠ نفر از کارگران کارخانه پارسیلون خرم‌آباد برای دریافت حقوق و مطالبات خود در جلو استانداری خرم‌آباد تجمع کرده‌اند ولی هیچ‌کدام از مسئولان استانداری لرستان پاسخگوی آنان نبوده‌اند.

صبح روز شنبه چهاردهم فروردین در اولین روز کاری به دستور مستقیم استاندار کرمانشاه، شش نفر از کارکنان فرمانداری قصر شیرین که در سازمان همیاری شهرداری‌های استان در قصر شیرین‌کار می‌کردند اخراج شدند.

در روز پانزدهم فروردین کارخانه عمران صنعت در شهرک صنعتی سرپل ذهاب با تعطیل کردن کارخانه کارگرانش را اخراج کرد. صاحبان شرکت اموال شرکت را به‌صورت غیرقانونی و مخفیانه از شرکت بیرون بردند.

 

در هیجدهم فروردین گروهی از کارکنان شرکتی خدماتی اداره میراث فرهنگی در ایلام در اعتراض به تبدیل نشدن وضعیت شغلی طی هشت سال گذشته و پایین ماندن پایه حقوقی و همچنین پرداخت نشدن شش ماه حق بیمه در محل این اداره تجمع کرده و خواهان رسیدگی به شکایات و گرفتن مطالباتشان شدند.

 

در همین روز گروهی از متقاضیان مسکن موسوم به مهر در ایلام که مدت سه سال است بابت تحویل مسکن، پول به اداره مسکن و شهرسازی استان ایلام پرداخت کرده‌اند و هنوز مسکن تحویل نگرفته‌اند، در اعتراض به این موضوع در محل اداره مسکن و شهرسازی استان تجمع کردند و خواهان تعیین تکلیف این موضوع شدند.

گروهی از کارگران و کارکنان شرکتی در شهرستان پاوه صبح روز چهارشنبه هیجدهم فروردین، در اعتراض به وضعیت معیشتی و عدم رسیدگی به مسائل شغلی در محل فرمانداری پاوه در میدان موسوم به شهدا، تجمع کردند و خواهان رسیدگی به مشکلاتشان شدند.

روز ١٩ و ٢٠ فروردین قرارداد حدود پانصد کارگر کارخانه نساجی بروجرد تمدید نشد و حدود نیمی دیگر از کارگران نساجی بروجرد از کار بیکار شدند.

کارکنان شرکت پیمانکاری توسعه بعثت که با شرکت مخابرات ایلام قرارداد دارد در محل این شرکت در خیابان موسوم به حیدری تجمع کردند و نسبت به پرداخت نشدن شش ماه حقوق وعیدی و حق سابقه در روز ١٩ فروردین اعتراض کردند.

 

همچنین گروهی از کارگران و کارکنان شرکتی شهرداری مرکزی ایلام در اعتراض به پرداخت نشدن عیدی سال ١٣٩٥ و حق سابقه سال ١٣٩٤ و چند ماه حق بیمه دست به تجمع زدند و خواهان مطالباتشان شدند.

 

در همین روز گروهی از رانندگان شرکت واحد اتوبوس‌رانی ایلام در اعتراض به عدم تعیین پرداخت حقوق ماهانه و همچنین پایین بودن سطح حقوق در محل این سازمان در مسیر جاده ایلام – کرمانشاه تجمع کردند.

 

در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۱۹ فروردین ماە کارگران کارخانه ایستک کردستان به دلیل برکنار شدن از کار و تمدید نشدن قراردادهایشان برای سال ١٣٩٥ در مقابل استانداری دست به تجمع اعتراضی زدند.

 

لازم بە ذکر است کە کارگران کارخانه قالب‌سازی آهن قروه نیز ٤٠٠ کارگر را اخراج و شرکت مذبور را بست.

 

عصر روز پنجشنبه نوزدهم فروردین‌ماه جاری، یحیی احمد نژاد، معاون مدرسه ابتدایی دانش روستای گردوان از توابع ارومیه، با سلاح گرم به زندگی‌ خود پایان داد. وی از اهالی روستای دولاپسان بوده و ۲۵ سال سابقه کاری در آموزش‌وپرورش و مدارس منطقه ارومیه را داشته است.

 

روز شنبه ٢٠ فروردین‌ مقامات حکومتی در سقز در دعوای سهم خواهی، در یک اقدام ضد کارگری اقدام به تعطیلی کارخانه قند زکریا در شهرک صنعتی سقز نمودند. این اقدام که موجب بیکاری ٢٥٠ کارگر زحمتکش این واحد تولیدی شده است.

 

کارگران کارخانه قند پیرانشهر روز شنبه ٢١ فروردین تجمع اعتراضی برگزار کردند. آن‌ها در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مطالبات عقب‌افتاده خود از سال ١٣٩٤ تجمع کردند.

 

در ایلام تجمع اعتراضی گروهی از کارکنان شرکتی صداوسیما صبح روز یکشنبه ٢٢ فروردین در اعتراض به پرداخت نشدن 5 ماه حق اضافه‌کاری در محل امور مالی این ارگان در خیابان موسوم به بهشتی برگزار شد.

 

در سنندج گروهی از کارگران شرکت تولید غرب دانه صبح روز یکشنبه ٢٢ فروردین در اعتراض به ندادن سە ماه حقوق و پرداخت نشدن حق سابقه کار سال١٣٩٤ در محل این شرکت در خیابان آبیدر تجمع کرده خواهان گرفتن مطالباتشان شدند.

 

در کامیاران تجمع اعتراضی گروهی از کارگران شرکت شاهو صبح روز دوشنبه ٢٣ فروردین در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه حقوق و چهار ماه حق اضافه‌کاری در محل این کارخانه در شهرک کامیاران در پنج کیلومتری جاده مریوان برگزار شد.

 

در سقز تجمع اعتراضی گروهی از کارگران شرکت تولیدی آسوپلاست صبح روز دوشنبه ٢٣ فروردین در اعتراض به پرداخت نشدن حق سابقه و پاداش اسفندماهشان در محل این واحد تولیدی برگزار شد.

 

در ایلام گروهی از کارکنان خدماتی شهرداری منطقه یک صبح روز دوشنبه ٢٣ فروردین در اعتراض به واریز نشدن مطالباتشان که حدود پنج ماه است پرداخت‌نشده است در محل شهرداری ناحیه یکدست به تجمع اعتراضی زدند.

 

در روانسر گروهی از کارگران و کارکنان شرکت تولید بیسکویت غزل صبح روز دوشنبه ٢٣ فروردین در اعتراض به عدم پرداخت حق بیمه سال گذشته و همچنین پاداش سالیانه ١٣٩٤ در محل شهرک صنعتی روانسر دست به تجمع اعتراضی زدند و خواهان پاسخگویی به مشکلاتشان شدند.

 

در قروه تجمع اعتراضی گروهی از کارگران کارخانه فولاد زاگرس در مقابل فرمانداری در اعتراض به اخراج و بلاتکلیفی شغلی این کارگران طی دو سال گذشته به انواع بهانه‌ها در کارخانه فولاد زاگرس، در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برند و تابه‌حال طی دو سال اخیر بارها در مقابل مجلس و هم در مقابل وزارت کار و هم در مقابل استانداری کردستان برگزار کرده و خواهان رسیدگی به شکایاتشان شده‌اند کارگران حتی بر اساس قوانین کار دولت هم به‌صورت اجباری و غیرمجاز از کار اخراج شده‌اند.

 

کارگران و کارکنان شهرداری نالوس در شهرستان اشنویه از توابع استان آذربایجان غربی در اعتراض به عدم پرداخت حقوقشان دست از کار کشیده و در مقابل ساختمان این اداره در روز سە شنبه ٢٥ فروردین ماە تجمع کردند.

 

کولبران ومین

 

کولبری شغلی کاذب و غیرقانونی است كه مردم شرق كوردستان جهت امرارمعاش ناچار بە انجامش هستند. کولبران زندگی بسیار سخت و خطرناكى دارند از طرفى بار سنگین جابه‌جا می‌کنند و از سویی از سوی سربازان مرزی جمهوری اسلامی ایران بە آن‌ها تیراندازی می‌شود. به خاطر كار سنگین کولبران دچار انواع بیماری می‌شوند بەهمین دلیل این قشر جامعە زندگی کوتاهی دارند. بەشرطى كه اگر مورد اصابت گلوله‌ی سربازان قرار نگیرند و کشته یا زخمی نشوند.

 

در ماه جاری مانند ماە قبل خبر کشتەو زخمی شدن کولبران منتشرشده است.

 

در اولین اتفاق کولبر جوان ۲۲ سالەی بانه‌ای بە دلیل سیل جان خود را از دست داد.

 

اتفاق دیگر در همین ماە آوریل دربارەی کولبر سلماسی بهزاد کمالی بود کە با تیراندازی سربازان مرزی کشتە شد.

بەهمین منوال در ۱٤آوریل کولبر دیگری مرد اصابت گلوله قرار گرفتە و بە شدت زخمی شدەاست.

در منطقه دزلى شرق كوردستان در پی کمین نیروهای انتظامى ٤کاسب‌کار كورد ربوده‌شده كه تا اكنون از سرنوشت آن‌ها خبرى در دست نيست.

 

در ماهى گە گذشت، مهم‌ترین اتفاق اعتصاب هم‌وطنان در شهرهاى مريوان، بانه، سردشت و پیرانشهر بود کە بە علت بستە شدم مرزها دست بە اعتصاب زدند و دولت ناچار بە بازگشایی مرزها در برخی شهرها شد اما در بعضى مرزها هنوز وضعيت به همان منوال است و مرزها بسته باقی‌مانده‌اند.

 

انفجار مين امسال نیز در شرق کوردستان شروع به قربانى گرفتن کردەاست، دولت جمهوری اسلامی ایران همیشه از کاشتن مین‌ها بە دلایل امنیتی استفاده کردە است اما همین مین‌ها امینت مردم منطقه را دچار مخاطره كرده است و مردم روزانه قربانى اين سياست می‌شوند.

 

از شروع سال جديد ۶ مورد انفجار مين در منطقه قصر شيرين  گزارش در دست است کە تعداد زیادی مجروح و خسارت مالی زیادی متوجه مردم بومی منطقه شده است.

 

در دهلران براثر انفجار مين زنى دچار موج گرفتگی شدە و روانە بیمارستان می‌شود

بەهمین منوال در مرز بین جنوب و شرق کوردستان ۵ گردشگر بە دلیل انفجار يك قبضه مين مجروح شدند كه ۲ نفر از آن‌ها كودك بوده و راهی بيمارستان شدند.

در پایان این ماه، انفجار یک قبضه مین به‌جای مانده از دوران جنگ در شهر قصر شیرین منجر به موج گرفتگی ۲ نفر شد. در جریان این حادثه یک دستگاه بولدوزر متعلق به شرکت پاک‌سازی مین در مسیر قصر شیرین به خسروی در محل پاسگاه مرزی خسروآباد از توابع بخش مرکزی این شهرستان با مین برخورد کرد که پس از انفجار، راننده و سرنشین آن دچار موج گرفتگی شدند.

 

در مدت جنگ ۸ سالە ایران و عراق ۱٤میلیون قبضه مين كاشته شده است كه بيشتر آن‌ها در حدفاصل بين جنوب و شرق کوردستان است، دولت جمهورى اسلامى ايران  هیچ گاە کوچک‌ترین اقدامی جهت پاک‌سازی مناطق مین‌گذاری شده انجام نداده است.

 

 

محیط زیست

درزمینهٔ ی بهداشت و محیط‌ زیست در این ماه گزارش‌هایی منتشر شد. که غالب گزارش‌ها در این ماه مربوط به خبرهای ذیل می باشد.

آتش زدن نی‌زارهای دریاچه زریبار در مریوان و عدم استفاده از دستگاه روت فایر

فاجعه زیست‌محیطی ۲ اردیبهشت سرازیری صدها تن مواد سوختی بە رەدخانە سیروان.

 

۷ اردیبهشت آلوده شدن آب شرب اسلام‌آباد غرب بە ویروس نو راک.

 

آب شهرهای هرسین، خرم‌آباد و اسلام‌آباد کدر و غیرقابل‌شرب است.

 

بە علت افزایش ریز گردها بیش از ۵٦ هزار هکتار از جنگل‌های ایلام از ۱٠تا ۱٠٠درصد خشک‌شده‌اند.

 

دیگر موارد

 

یک دختر ۱٠سالە بەنام. لیلا از توابع دیواندره خود را بە دار آویخت.

 

روز شنبه ١٤ فروردین‌ماه، یک شهروند کارگر در شهر سقز در زیرزمین منزل مسکونی خود دست به خودکشی زد.

هویت این کارگر «ع» اعلام‌شده و متأهل است.

در ۱۸ فروردین ٢ دختر جوان به نام‌های کالی عزیزی ١٨ سال و لیلا جلالی ٢٣ سال در بخش سیلوانا دست به خودکُشی زدند.

 

روز شنە ٢١ فروردین دختر ۱۷ سالەای بەنام دلشاد به دست برادرش کشتە شد.

 

جوانان ناکام از اهالی روستاهای «گباران» و «باوان» از توابع ارومیه هستند.

 

دو پسر جوان با سنین ١٦ و ١٨ سال در روستاهای «بی‌بکران» و «اورسی» از توابع شهرستان ارومیه با طناب دار خودکُشی کردند. هویت این دو جوان عبدالله جهان و عبدالکریم امیری است.

 

۲۱ فروردین یحیی احمد نژاد  معلم باسابقه و معاون مدرسە ابتدایی روستای گردوان خودکشی کرد.

 

در روز  ۳۱ فروردین خالد. م از سقز خود را حلق‌آویز کرد.

 

۲٤ فروردین مریم. ع اهل روستای یارلی از توابع مهاباد خودسوزی کرد.

 

شکوفە فتح‌آبادی ۱۳ سالە از لرستان بە دلیل سهل‌انگاری پزشکان جان خود را از دست داد.

 

در ۲۵ فروردین خانم خدیجه مرادی ۲۸ سالەاهل کانی دینار از توابع مریوان خود سوزی کرد.

 

نوجوان ۱۲ سالە اهل روستای چالاب از توابع حسن ابا د یاسوکند بر اثر تزريق آمپول اشتباهی جان خود را از دست داد.

 

جمعە ١٠ اردیبهشت خودکشی جوانی ٢٣ ساله در مریوان.

 

جمعە ١٠ اردیبهشت خودکشی یک زن در کرمانشاه.

 

در پایان جمعیت حقوق بشر کوردستان از مردم شرق کوردستان می‌خواهد کە در احقاق حقوق خود کوشا وسعی نمایند هرگونە تبعیض و نابرابری را کە از جانب جمهوری اسلامی ایران  بە ملت کورد احقاق می‌شود را بە گوش جهانیان برسانند.

 

جمعیت حقوق بشر كوردستان

01/05/2016

 

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی