"an independent online kurdish website

‌BBC سرویس امنیتی سوئد می‌گوید دولت ایران برای انجام «اقدامات خلاف خشونت‌آمیز» در سوئد و سایر کشورها از شبکه‌ تبهکاران استفاده می‌کند. دنیل استنلینگ، رئیس این اداره، این باندهای تبهکار را «گروه‌های نیابتی ایران» خواند.

این اداره گفت که هرچند اهداف آن‌ها عمدتاً گروه‌ها و افراد ناراضی و معترض به دولت ایران هستند، اما نمایندگان کشورهایی مانند اسرائیل، سازمان‌ها و مؤسسات یهودی نیز از سوی آن‌ها هدف قرار می‌گیرند.

حمله با نارنجک به سفارت اسرائیل در استکهلم، پایتخت سوئد در ماه ژانویه سال جاری به باندهای تبهکار تحت حمایت ایران نسبت داده شده است.

آقای استنلینگ گفت سوئد اقداماتی را به اجرا خواهد گذاشت تا توانایی ایران برای تهدید امنیت آن کشور و شهروندانش را محدود کند.

اعلام این خبر دو هفته پس از گزارش تیراندازی شبانه در خارج از سفارت اسرائیل در استکهلم و سه ماه پس از آن منتشر شده که پلیس یک نارنجک را در محوطه ساختمان سفارت اسرائیل پیدا کرد.

سرویس اطلاعات و امنیت سوئد با اشاره به «منافع، اهداف و عملیات اسرائیل و یهودیان در سوئد» گفته است که «پلیس امنیت سوئد دریافته است که که رژیم ایران از شبکه‌های جنایتکار در سوئد برای اعمال خشونت علیه سایر دولت‌ها،‌ گروه‌ها و افرادی که آن‌ها را تهدیدی برای خود می‌داند، در سوئد استفاده می‌کند.»

در بیانیه سرویس امنیت سوئد همچنین آمده است: «ایران قبلا هم در سایر کشورهای اروپایی با توسل به خشونت تلاش کرده تا صداهای منتقدین و تهدیدهای محسوس علیه رژیم خود را خاموش کند».

دنیل استنلینگ، رئیس این اداره هم در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «ارزیابی ما این است که این یک درگیری منطقه‌ای است که در سطح جهانی گسترش یافته و اکنون سوئد هم به میدانی برای این درگیری تبدیل شده است».

او همچنین گفت: «از افراد بسیار جوان، حتی کودکان برای انجام فعالیت‌های مرتبط با ایران که امنیت سوئد را تهدید می‌کند، استفاده می‌شود».

این کشور اسکاندیناوی در سال‌های اخیر تلاش‌های فزاینده‌ای را برای مهار خشونت‌های باندهای تبهکار انجام داده است و اکنون هر هفته تیراندازی‌ها و بمب‌گذاری‌هایی در سراسر این کشور رخ می‌دهد.

روزنامه سوئدی «داگنز نی‌هتر» روز پنج شنبه با استناد به اسناد سرویس اطلاعاتی اسرائیل، موساد، اعلام کرد که رئیس باند تبهکار سوئدی «فاکس‌ترات»، روا مجید و رقیب او اسماعیل عبدو، رئیس باند «رومبا» هر دو توسط رژیم ایران استخدام شده بودند.

این روزنامه گفته است اسناد موساد نشان می‌دهد که روا مجید که تابعیت دوگانه سوئدی- ترکیه دارد و نام مستعار او «روباه کرد» است، اخیرا در ایران دستگیر شده و به او اولتیماتوم داده شد که یا با رژیم ایران همکاری کند و یا به زندان برود.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست هم روز پنج شنبه بدون اشاره به منبعی گفت که موساد معتقد است که ایران در پشت حمله نارنجکی هفته گذشته علیه سفارت اسرائیل در بلژیک بوده است.

گونار استرومر، وزیر دادگستری سوئد هم در کنفرانس مطبوعاتی پنج شنبه در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعات سازمان امنیتی سوئد در مورد ایران تنها از موساد گرفته شده، گفت: «من نسبت به اطلاعاتی که مقامات ما در اختیار دارند، بسیار مطمئن هستم».

در همین حال دنیل استنلینگ تاکید کرده است که اسرائیلی‌ها و یهودیان در سوئد نباید نگران امنیت خود باشند.

او گفته است: «من کاملا درک می‌کنم که این اطلاعات می‌تواند باعث نگرانی مردم در سوئد شود… ما سخت کار می‌کنیم تا محیط امنی را برای همه در سوئد تضمین کنیم، از جمله منافع اسرائیل و یهودیان در این کشور».

سرویس امنیت سوئد گفته است که با پلیس،‌ ارتش و متحدان بین المللی خود برای «مقابله با تهدید ایران» همکاری می‌کند.

منبع: بی بی سی

Mossad: Rawa Majid arbetar för Iran – DN.se

ترور و جنایت – Peshmergekan

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی