"an independent online kurdish website

در ادامه تهدید‌ها علیه کارکنان شبکه تلویزیونی ایران‌اینترنشنال، مهران عباسیان، خبرنگار این شبکه در سوئد در پی تهدید‌های امنیتی، در خانه امن ساکن شد.

پلیس سوئد این خطر امنیتی را «‌جدی و واقعی» ارزیابی کرد.

عباسیان در توضیح این تهدید گفت: «به تازگی یک گروه تبهکار در سوئد از طرف جمهوری اسلامی مامور کشتن من و یکی از همکارانم شده است.»

این خبرنگار شبکه ایران‌اینترنشنال پیش‌تر نیز بارها و به ویژه در جریان پوشش دادگاه حمید نوری در سوئد، در رسانه‌های اجتماعی پیام‌های تهدید‌‌آمیز دریافت کرده بود.

دیوان عالی سوئد روز ۱۶ اسفند سال گذشته فرجام‌خواهی نوری را رد کرد و حکم حبس ابد او به اتهام دست داشتن در اعدام‌ زندانیان سیاسی دهه ۶۰ در ایران قطعی شد.

در تازه‌ترین تهدید‌های علنی علیه کارکنان شبکه ایران‌اینترنشنال، کاظم غریب‌آبادی، رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، روز جمعه ۱۸ خرداد در شبکه اجتماعی ایکس این شبکه را «تروریستی» خواند و کارکنان آن را تهدید کرد.

اظهارات غریب‌آبادی یک هفته پس از آن بود که پنج گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد خشونت فرامرزی و «تهدید به مرگ و ارعاب کارکنان ایران|‌ینترنشنال» را محکوم کردند.

این کارشناسان در بیانیه‌شان با اشاره به «حمله با چاقو و اعمال خشونت‌» علیه پوریا زراعتی، مجری ایران‌اینترنشنال، درباره افزایش تهدید و ارعاب کارکنان این رسانه ابراز نگرانی عمیق کردند.

زراعتی، یکی از مجریان تلویزیون ایران‌اینترنشنال، روز جمعه ۱۰ فروردین از سوی سه مهاجم هدف حمله با چاقو قرار گرفت و برای چند روز در بیمارستان بستری شد.

سخنگوی ایران‌اینترنشنال پس از اظهارات غریب‌آبادی اعلام کرد: «تلویزیون ایران‌اینترنشنال جلوه‌ای از روزنامه‌نگاری مستقل است که به ارائه اطلاعات دقیق و بی‌طرفانه می‌پردازد.»

او افزود: «این شبکه به حفظ عالی‌ترین اصول روزنامه‌نگاری افتخار و تضمین می‌کند که گزارش‌هایش منصفانه و بی‌طرفانه باقی می‌مانند.»

شبکه ایران‌اینترنشنال ۲۹ بهمن‌ سال ۱۴۰۱ پس از تهدیدهای امنیتی مجبور شد پخش تلویزیونی خود را به طور موقت از لندن به واشینگتن منتقل کند.

ایران‌اینترنشنال روز سوم مهر ۱۴۰۲ بعد از وقفه‌ای چند ماهه، پخش برنامه‌های خود را از استودیوی جدید در لندن از سر گرفت.

در جریان یکی از تلاش‌ها برای «انجام عملیات تروریستی علیه ایران‌اینترنشنال»، یک تبعه اتریشی چچنی‌تبار به نام محمد‌حسین دوتایف در بهمن‌ ماه سال ۱۴۰۱ از سوی پلیس متروپولیتن شناسایی و بازداشت شد.

دادگاه کیفری مرکزی انگلستان روز جمعه اول دی ۱۴۰۲ دوتایف را به اتهام «اقدام تروریستی علیه ایران‌اینترنشنال» به سه سال و شش ماه زندان محکوم کرد.

….

روزنامەی آفتونبلادیت سوید

Journalisten Mehran: ”Iran har lejt svenska kriminella att döda mig”

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی