"an independent online kurdish website

مواد مخدر به دسته ای از ترکیبات شیمیایی اطلاق می شود که استفاده و مصرف آنها باعث تغیر در سطح عقلانی مغز شود. در ایران به تمامی مواد اعتیاد آور مواد مخدر گفته میشودomid_jelali-0

اما در ادبیات جهانی تنها به آن دسته از موادی گفته میشود که از گیاه خشخاش و مشتقات آن با ماده ی مرفین تهیه شده اند گفته می شوند.

در گزارشات سازمان ملل، اعتیاد را همچنان یکی از مهمترین و فراگیر ترین مشکلات و آسیبهای اجتماعی میدانند.بیش از ٢٢٠ میلیون معتاد در جهان وجود دارند یعنی تقریبا از هر ٣٠ نفر یک نفر آلوده به مواد مخدر است.هرگاه از مواد مخدر صحبت میشود ذهن خواننده یا شنونده به افغانستان معطوف می شود اما افغانستان تنها تولید کننده ی ١٠ در صد از مواد اعتیادآور موجود در جهان است ، مراکش و پاراگوئه بزرگترین کشورهای تولید کننده مواد مخدر در دنیا میباشند.

در ایران مسأله ی مواد مخدر به حد انفجار رسیده و آمار معتادان درکشور تکان دهنده و فاجعه بار است،پلیس رژیم اعلام کرده است که روزانه سه هزار کیلو مواد مخدر کشف و ضبط میشود.طبق آمار،نزدیک به ١٢ میلیون نفر در ایران در معرض اعتیاد قرار داشته و ٢ میلیون نفر بطور قطعی معتاد هستند. حسین ذوالفقاری فرمانده ی مرزبانی رژیم از کشف ١٤ تن مواد در سه ماه اول سال ١٣٩٠ سخن گفت.بر اساس آخرین آمار ستاد مواد مخدر حکومت ایران، سالانه ٦٠٠ تن مواد در ایران مصرف میشود.روزانه ١٠ نفر ایرانی بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست میدهند. به گفته ی رئیس انجمن سم شناسی آسیا و اقیانوسیه :از هر ٢ کیلوگرم تریاک مصرفی در دنیا تقریبا یک کیلوگرم آن در ایران مصرف میشود،ایران با این رویه تا مدتی دیگر رتبه ی اول جهانی را در مصرف مواد مخدر کسب خواهد کرد ولی با تمام این اوصاف وزیر کشور رژیم چندی پیش گفت:مشکل مواد مخدر در ایران ناچیز است!!!.از جمله دلایل بیشتر شدن مصرف مواد اعتیادآور را میتوان کاهش قیمت انواع مواد و اهمیت ندادن رژیم ایران بصورت جدی به این معضل اجتماعی و اقدامات یشگیرانه ی ضعیف و نارسای رژیم ایران در مبارزه با شیوع و توضیع مواد مخدر در میان جوانان بر شمرد .با  توجه به گسترش این معضل در ایران، اما هر ساله بودجه ستاد مبارزه با موادمخدر رژیم کمتر میشود،به نظر می رسد مسٶلین و سران دستگاههای امنیتی دولت ایران میل و رغبتی به کنترل و کمتر شدن میزان مصرف این نوع مواد ندارند چرا که از زمان روی کار آمدن این رژیم روز به روز بر تعداد مصرف کنندهها افزوده میشود. یکی از نگرانیهای تازه ی مردم و خانواده های مصرف کننده گان کشیده شدن مصرف کنندهها به طرف مواد روان گردان جدید همانند شیشه و کراک و کروکودیل  و کاهش سن مصرف کنندهها از ٢٣ سال به ١٥ و ١٠ سال است.

روزانه شاهد دستگیری و اعدام ایرانیها در کشور های دیگر همانند مالزی و سری لانکا و… هستیم از جمله گردن زدن ١٨ ایرانی در روز ٢٢ خرداد امسال در عربستان سعودی به جرم حمل مواد مخدر به آن کشور.دلیل اینهمه کم کاری و بی تفاوتی رژیم در کنترل و توضیع مواد مخدر در ایران و قاچاق آن به دیگر کشور های جهان چه می تواند باشد؟ . دستگاههای امنیتی و سربازان گمنام امام زمان این رژیم که عبدالمالک ریگی را در آسمان دستگیر و به ایران باز گردانند(به نقل از مقامات حکومت ایران) و هر سال تعدادی از مخالفین سیاسی خود را از دیگر نقاط دنیا ربوده و به ایران باز می گردانند آیا توانایی کنترل و پخش مواد مخدر را ندارند؟ یا چیز دیگری پشت پرده است!! که همانا دست داشتن انکارناپزیر دستگاههای امنیتی دولت بخصوص سپاه پاسداران در این قضیه است. در این سالها همیشه از سپاه پاسداران به عنوان یکی از عوامل قاجاق مواد مخدر به داخل ایران و گاها به کشورهای دیگر نام برده میشود،رییس جمهور رژیم نیز ازعان داشته که جریانات سیاسی و اقتصادی بزرگی در پشت پرده ی مواد مخدر قرار دارند. اسنادی که در سایت ویکی لیکس منتشر شده حاکی از فعالیت باندهای قاچاق مواد مخدر وابسته به رژیم ایران در جمهوری آذربایجان است.سندی محرمانه ی  به تاریخ ٢٢ خرداد ١٣٨٨ باز می گردد که از دست داشتن مسٶلانی در سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در قاچاق مواد به آذربایجان اشاره کرده است .همچنین” خلف خلف اف” وزیرپیشین امور خارجه ی جمهوری آذربایجان گفته بود:قاچاق هروئین توسط دستگاههی امنیتی رژیم ایران انجام میشود،او تأکید کرده که مأموران آذربایجان قاچاقچیان و متهمان ایرانی را به کشورشان باز می گردانند اما آنها در ایران به سرعت آزاد می شوند او همچنان گفته گاهی کسانی را دستگیر می کنیم که چندی پیشتر به ایران باز گردانده شده اند.

ماهنامه آمریکایی “کامنتری ”  نیز در تحلیلی پیرامون ایران و قاچاق مواد مخدر در سال گذشته مدعی شده است که ادعاهای جمهوری اسلامی در مبارزه با این تجارت سودآور نباید غرب را گمراه کند و در حقیقت شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد عواملی در حکومت ایران خود در این تجارت دست دارند.

هر ساله  چندین حجاج ایرانی در عربستان و عراق به جرم حمل مواد مخدر دستگیر و اعدام میشوند ، به گفته ی کمیته ی ملی مبارزه با مواد مخدر و مقامات بهداشتی عراق ، ایران، بزرگترین منبع قاچاق مواد مخدر به عراق است که بیشتر آن از طریق زائران ایرانی که به کربلا می روند حمل می شود. همچنین سال گذشته  منصور ارباب سیار شهروند ایرانی که در گردان قدس سپاه فعالیت کرده بود به جرم طرح ترور سفیر عربستان در امریکا دستگیر شد ،دولت آمریکا اسنادی بدست آورد که او و صاحب کارش “غلام شکوری”  که وی نیز از اعضای شناخته شده گردان قدس و سپاه پاسداران میباشد در کارتلهای  قاچاق مواد مخدر از طریق افغانستان و ایران به کشورهای غربی دست دارند. در اقدامی دیگر در مورخ ٣/٢٠١٢ آمریکا “سپاه قدس “شاخه ی برون مرزی سپاه پاسداران رژیم را به قاچاق مواد مخدر متهم نمود و یکی از فرماندهان این نیروی تروریستی را به نام غلام باغبانی به علت تسهیل قاچاق مواد مخدر افغانستان از راه ایران مورد تحریم قرار داد و همه ی اموال او را بلوکه کرد.تمام شواهد و قرائن موجود همگی از از دست داشتن بی چون و چرای سپاه و دستگاههای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در حمل و توضیع مواد مخدر در سرتا سرجهان حکایت  دارند. خمینی  اگر زنده بود قطعا به دست پروردههایش افتخار میکرد چرا که بغیر از صدور “انقلاب ترور” به  تمام جهان در حال صادر کردن موفقیت آمیز مواد مخدر و مواد اعتیادآور نیز به کل دنیا هستند.

امید جلالی

سوئد

٢٢/٠٧/٢٠١٢  

{jcomments off}

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی