"an independent online kurdish website

در حالی باردیگر گروههای تروریستی، امروز یکشنبە، ٢٩ سپتامبر، قلب حکومت کردها در اقلیم کردستان را هدف حملات کورانە خود قرار دادندahmad-ferhengian

کە همین دیروز بود کە نتایج یکی از انتخابات دمکراتیک منطقە در این اقلیم اعلام گردید. این آزمون نوین و منحصر بە فرد در مقایسە با سایر همسایگان این کیان سیاسی، احزاب سیاسی و جامعە مدنی اقلیم را امیدوار کردە بود  کە درصدد تقویت و گسترش بنیان های دموکراسی و بسط حوزە آزادی های فردی و امنیت همەجانبەتری باشند. تغییر آرایش اقبال مردم بە احزاب در سایە امنیت همگانی و شکوفایی اقتصادی ساکنان جنوب کردستان این نوید را می داد، کە پس از پایان انتخابات پارلمانی در همە حوزەها پیشرفت های چشمگیری بە وجود بیاید و گامهای محکمتری جهت برگزاری گنگرە ملی کردها کە بنا بە دلایلی و از جملە آنها شاید کارشکنی و فشارهای غیرمستقیم قدرتهای مخالف کردها در منطقە بە تعویق افتادە بود، برداشتە شود.

بدیهی است کە امنیت در هر نقطەای از جهان و بویژە در منطقە بحرانزدە خاورمیانە و در کردستانی کە دارای وضعیت خاص خود است اهمیت بسیار حیاتی دارد. در سایە این امنیت روز بە روز سرمایەگذاریهای اقتصادی افزایش می یافت و کمپانی های بزرگ جهانی رغبت وافرتری برای سرمایەگذاری نشان می دادند مسئولین اقلیم نیز این توان و بینش را از خود نشان دادە بودند کە هم ارادە بسترسازی برای این شکوفائی را دارند و هم برآنند کە آن را بنیانی برای استقلال سیاسی خویش و عدم نیازشان بە دولتها و نیروهایی سازند کە روابط اقتصادی را همیشە بە عنوان اهرم فشاری علیە این اقلیم قرار دادە بودند.

حضور پررنگ شرکتهای بزرگ جهانی، افزایش مستمر قدرت اقتصادی تنها حکومت کردها در منطقە؛ همراستا با مواضع متفاوت اقلیم در رابطە با بحرانهای موجود در عراق، جنگ و کشمش های خونین در سوریە، نوع تعامل جدید اقلیم در ارتباط با مسالە کرد در سایر بخش ها کە تلاش برای برگزاری کنگرە ملی کرد، نمود آن بود. سبب شدە است کە آرامش قدرتها و نیروهای مستبد و تروریست پرور همسایەاش را برهم بزند. امری کە هرگز بە مذاق آنان خوش نمی آید.

جریانات تروریستی خودسر طی سالیان اخیر نشان دادەاند کە طی عملیات های تروریستی خود، اساس برای آنان قتل عام شمار بیشتری از مردم است حال چە مدنی باشند و چە غیرمدنی. اما نوع علمیات تروریستی امروز در پایتخت حکومت کردها، و هدف انفجارهای تروریستی کە مراکز امنیتی اقلیم کردستان بود، بیانگر فرستادن پیامی واضح برای مسئولین این منطقە است کە توان و نیروی برهم زدن آرامش بی بدیل این منطقە طی سالیان اخیر را دارند و دموکراسی و استقلال سیاسی و امنیت آنان را بر نمی تابند. حکومت کە بنابە گزارش اخیر روزنامە نیویورک تایمز؛ درخواستهای قاسم سلمیانی، فرماندە سپاە تروریستی قدس پاسداران ایران را در رابطە با اجازە کمک بە دولت بشار اسد از خاک اقلیم را رد و مواضع سرسختانەای در قبال سیاست های همپیمان آن نوری مالکی در عراق اتخاذ کردە بودند و شدیدا نیز با گسترش بنیادگرایی اسلامی در منطقە بە مقابلە برخواستەاند.

آنچە واضح این تروریستها مثل قارچ از داخل کردستان سر برنیاوردەاند، مسلما از طریق ترکیە نیز وارد نشدەاند، تمامی نقاط هممرز دیگر با اقلیم کردستان در اختیار محوری در منطقە است کە محور ایران و قلمرو تحت کنترل گروههای وابستە و تحت فرمان آنست. زیرا با توجە بە تنش های میان گروههای سنی و دولت مالکی و پشتیبانی کردها از خواستەهای اهل سنت عراق، بنیادگرایان سنی عراق در چنین مقطعی دست بە چنین اقدامی علیە کردها نمیزنند. همچنین، همچنانکە در بالا اشارە شد، هدف ارسال پیامی سیاسی و هشداری سیاسی از طریق علمیات تروریستی است، امری کە نشاندهندە حضور گروهی سیاسی پشت آن است کە اهداف سیاسی را از طریق اهرمهای تروریستی تامین می کند.

*فعال سیاسی مقیم سوئیس

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی