"an independent online kurdish website

خبرگزاری فرانسه روز جمعه 8-8-2014 با انتشار گزارشی مفصل به تحلیل عوامل پیشروی گسترده نیروهای داعش در جنگ با نیروهای ارتش مالکی و پیشمرگه های اقلیم کردستان عراق پرداخته است.daesh-

 

به گزارش العربیه به نقل از این گزارش آمده است که با وجود محدود بودن شمار جنگجویان داعش در مقایسه با نیروهای مالکی و پیشمرگه ها، این سازمان اما موفق شده یک سازماندهی دقیق برای نیروهایش بوجود بیاورد و بر مناطق وسیعی در شمال عراق مسلط شود.

 

کارشناسان می گویند برغم اینکه شمار “جهادگران” داعشی از چندهزار تن تجاوز نمی کند، اما تاکنون همه نیروهای عراقی از ارتش مالکی گرفته تا پیشمرگه های کرد نتوانسته اند آنها را متوقف کنند. بنا برین شمار نیروها در این جنگ سرنوشت ساز نبوده و عوامل دیگری را در پیشروی سریع و پیروزی چشمگیر داعش باید موثر ارزیابی کرد.

 

بر اساس این گزارش، تحلیگران و کارشناسان نظامی معتقدند که پنج عامل کلیدی برای پیشروى سریع و گسترده این سازمان افراطی وجود دارد.

ا- اسلحه ای که اخیر از ارتش عراق به غنیمت گرفته شد

دولت اسلامی عراق و شام موسوم به “داعش” در پی هجوم به شهر موصل موفق شد اسلحه پیشرفته ای از قبیل نفربرهای زرهی، وسایل نقلیه نظامی ساخت آمریکا از نوع همووی“Humvee”، انواع راکت و سلاح های سنگین دیگر را از ارتش مالکی به غنیمت بگیرد.

 

آنتونی کوردزمن کارشناس نظامی آمریکایی از “مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن” در این زمینه می گوید:” داعش به تجهیزات بسیاری که به آن نیاز شدیدی داشت دست پیدا کرده است.

2. کسب تجربه رزمی که در جنگ سه ساله سوریه

داعش در سال 2004 فعالیت خود را با نام های دیگری در عراق آغاز کرد، اما با کشیدن شدن پای این گروه در سال 2013 به جنگ داخلی سوریه، نیروهایش تجربه جنگی فوق العاده ای کسب کردند به طوری که این تجربه، اعضای این گروه را نسبت به دشمنانش بسیار ورزیده تر کرد.

 

یک کارشناس نظامی از موسسه تحقیقاتی”سووان” وابسته به اطلاعات جنگی وزارت دفاع آمریکا می گوید :” جنگ داخلی سوریه، فرصت های آموزشی بسیار خوبی را برای نیروهای داعش فراهم آورد“.

 

وی افزود:”افراد این گروه که هیچ واهمه ای از مرگ ندارند، در راستای جنگ داخلی سوریه نبردهای بسیار سختی را تجربه کردند و به دلیل اینکه در خشونت از دیگر گروهها بسیار فراتر رفتند در این زمینه از شهرت فراوانی برخوردار شدند. این شهرت باعث شد که به مرور زمان داوطلبان زیادی را جذب آنها کند“.

   3. انتخاب صحیح مناطق جنگی

سازماندهی دولت اسلامی عراق و شام در انتخاب مناطق جنگی از دیگر گروههای سنی بهتر عمل کرده است . داعش برای نبرد با دشمنانش مناطق سنی را به عنوان پایگاه اصلی خود انتخاب می کرد . انتخاب مناطق سنی نشین که دریافت کمک و پشتیبانی را میسر ساخته، گزینه راهبردی موفقی برای زیرساخت های اقتصادی این تشکیلات به شمار می رود. این استراتژی نفوذ دشمنان به آن مناطق را دشوار می کند و در عین حال به تشکیلات (داعش) وحدت داخلی، انسجام و قدرت می دهد.

 

جان دریک” از گروه پژوهشی “AKA” می گوید، شبه نظامیان داعش طی چند ماه گذشته در مناطق بسیار وسیعی پیشروی کردند، اما این مناطق یا کم جمعیت بوده یا اینکه دارای جمعتی بود که به دلایلی در برابر آنها مقاومت نمی کرد“.

 

مایکل نیتس، یکی از کارشناسان نظامی موسسه واشنگتن، می گوید:” یکی از موفقیت های عمده داعش در جنگ ایجاد ترس در دل دشمنانی است که اساسا دچار ضعف هستند“.

4.  تبلیقات موثر و گسترده داعش

یکی از سیاست های دولت اسلامی عراق و شام این است که پیش از هر حمله به مناطق مورد نظر خود، ابتدا به تبلیغات بسیار گسترده درباره بی رحمی نیروهایش در برخورد با کسانی که در برابر آنها مقاومت می کنند دست می زنند و با این روش موجب رعب و وحشت در میان نیروهای طرف مقابل می شود. به طوری که نیروهای دشمن نتوانند ریسک زنده بودن در صورت به اسارت در آمدن را به جان بخرند و فرار را ترجیح دهند. این تجربه نشان داده که این روش در تصرف بسیاری از مناطق در هفته های گذشته بسیار موثر بوده و باعث عدم مقاومت جدی دشمنانش شده است.

 

این سیاست با تبلیغات بسیار گسترده با سود جستن از شبکه های اینترنتی از قبیل سایت های فیسبوک و توئیتر با انتشار تصاویر و صحنه های بسیار وحشتناک از جمله اجساد سر بریده دشمنان، صورت می گیرد.

 

این سیاست باعث شد وقتی که داعش روز یکشنبه گذشته اعلام کرد در حال پیشروی به سوی سنجار است همه ساکنان این شهر فرار کردند.

 

دریک” یکی از کارشناسان نظامی آمریکا معتقد است که استفاده از حربه رعب و وحشت یکی از ابزارهای مهم نیروهای “دولت اسلامی عراق و شام” است آنها با پخش تصاویری از سلاح های سنگین به غنیمت گرفته شده از دشمن، بهره برداری تبلیغاتی می کنند. برای داعش مهم نیست که در جنگ آینده از این اسلحه استفاده شود یا نه، مهم بهره داری تبلیغاتی موثر از این اقدام است.

5. ضعف دشمنان داعش

طبق این گزارش از دیگر اسرار مهم موفقیت داعش طی ماههای گذشته ضعف دشمنان این گروه است.

 

برای مثال نیروهای نوری مالکی برغم هزینه های هنگفتی که برای آموزش آنها هزینه شده بود، اما از تجربه جنگی مناسبی در مقایسه با داعش برخوردار نیستند، این نیروها مانند ارتش عراق در زمان صدام حسین از تجربه جنگی، ورزیدگی و تجربه کافی نبرد برخوردار نیستند، به همین دلیل در اولین یورش داعش به موصل متلاشی شدند. در واقع جنگ موصل نخستین چالش حقیقی ارتش مالکی پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق بود.

از سوی دیگر پیشمرگه های کردستان نیز به دلیل کمبود تجهیزات جنگی، محدود بودن شمار پیاده نظام آموزش دیده و مشکلات مالی ناشی از قطع حقوق آنها توسط دولت مرکزی عراق در نتیجه اختلاف سیاسی کردها با نوری مالکی، از آمادگی لازم برای مقابله داعش برخوردار نیستند.

 

شکست نیروهای مالکی به همان اندازه که به روحیه سربازان و افسران مالکی لطمه زد در مقابل باعث بالا رفتن روحیه جنگ طلبی و اعتماد به نفس در میان نیروهای داعش شده است، به همین دلیل از زمان اشغال موصل تاکنون، نیروهای مالکی نه تنها قادر به بازپسگیری مناطق از دست داده نشده اند بلکه مناطق دیگری را نیز از دست دادند. موسسه تحقیقاتی “سووان” معتقد است، به نظر می رسد که داعش نقاط ضعف نیروهای مالکی را بسیار دقیق شناسایی کرده است“.

 

دبی-العربیه.نت فارسی

 

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی