"an independent online kurdish website

به‌ چند جمله‌ زیر بنگریم: حقوق بشرایران    جاوید رحمان: کشتار دهه (۶۰) در ایران جنایت علیه بشریت بود.

پنجشنبه (31خرداد 1403) جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران می‌گوید، شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند اعدام زندانیان سیاسی و کشتار بهائیان و کردها در دهه ۱۳۶۰ توسط حکومت ایران “جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی” بوده‌اند. منبع سایت دویچەوله.

دولت کنونی ایران که‌ کارنامه‌اش توسط آقای جاوید رحمان زیر سئوال رفته‌، دولتی است اسلامی که‌ روز 12/1/1358 توسط مردم ایران انتخاب گشت، اکثریت ملت کرد آن انتخابات را رد کرده‌ و آنرا بایکوت نمودند.

آیت الله‌ خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران در روز (28 مرداد 1358) فتوای جهاد ملت کرد را اعلام نمود.

رئیس جمهور بنی صدر به‌ نیروهای نظامی فرمان داد، تا سرکوب‌ کردستان کسی حق ندارد بند پوتینهایش را باز نماید.

 سازمان مجاهدین خلق ایران که‌ نیرو مسلح داشت از طریق نشریه‌ مجاهد نامه‌ای برای آیت الله‌ خمینی مینویسد و میگوید: امام بزرگوار ما را به‌ کردستان روانه‌ فرمائید، تا با هر جنگ افروزی وارد جنگ شویم.

 با بیان اعلام جهات از طرف آیت اللا خمینی نیروهای سپاه‌ و ارتش و بسیج از زمین و هوا به‌ کردستان حمله‌ کردند و دسته‌ دسته‌ مردم را تیرباران میکردند و کردستان به‌ حمام خوین تبدیل کرده‌ بودند.

به‌ دلیل تحولات سیاسی در ایران رئیسجمهور ابولحسن بنیصدر و آقای مسعود رجوی رهبر سازمان مجاهدین خلق ایران با هواپیما فرار کردند.

آنچه‌ در گزارش جاوید رحمان مدافع حقوق بشر برای من جای سئوال میباشد و سبب نوشته‌ این چند سطر گردید: جمله‌ء: (کشتار دهه (۶۰) در ایران جنایت علیه بشریت بود) میباشد.

چرا این مدافع حقوق بشر سالهای (1358 و 59) که‌ خونینترین دوران حاکمیت دولت ایران بوده‌، حذف کرده‌ است؟!

عملکرد این گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران درست مانند عملکرد چند جریان زیر

  1. کانون زندانیان سیاسی ایران در تبعیت که‌ سالانه‌ در هوسبی تریف در ستوکهلم برنامه‌ برگزار مینماید و به‌ کارنامه‌ دولت ایران مینگرت، اما از عملکرد سالهای (1358 و 59) آن دولت چشمپوشی میکند و سالها دهه‌ شصت را بررسی میکند.

  1. جریان ایرانتریبونال دولت ایران را به‌ دلیل اعدامهای دهه‌ شصت دادگای کرد ولی سالهای (1358 و 59) را از کارنامه‌ آن دولت حذف میکند.

  1. فردی به‌ اسم نیما سربستانی که‌ به‌ دلیل مسائل سیاسی از ایران فرار کرده‌ و در سوئد اجازه‌ اقامت میگیرد، مجددا” به‌ ایران میرود و در آنجا فیلم در باره‌ء کارنامه‌ دولت ایران و مسائل دهه‌ شصت میسازد و او هم جنایت سالهای (1358 و 59) را حذف مینمایند.

  1. فردی به‌ اسم محمد رسولف با ساختن فیلمی به‌ اسم شیطان وجود ندارد به‌ کارنامه‌ دولت ایران و اعدام و زندانیان میسازد، او هم سالهای (1358 و 59) را از کارنامه‌ دولت ایران حذف میکند.

به‌ امید اینکه‌ فرد یا جریانی بتواند به‌ این مسئله‌ بپردازد که‌ چرا جملگی افراد فوق سالهای (1358 و 59) را حذف مینمایند؟

28/6/2023 سه‌عی سه‌قزی   sai.saqzi@gmail.com

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی